Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 474 ggr
[ElisabethYL]
0

Några frågor...

Hej!

Jag tycker sheltien är en fin hundras, men jag undrar lite grann…

Är de "skälliga" eller är det vanligt att de på annat sätt stör grannar när man bor i en lägenhet?

Kan man ha 2 hanar (hundar) i en lägenhet på 27 kvadrat eller är det för trångt?

Finns det några rasrelaterade sjukdommar eller annat man bör känna till om rasen?

Ge alla gulliga "dvärg-collies" en extra klapp från mig ikväll!

Kitten86
2

- Är shelties skälliga?
Nja, det varierar. Vissa skäller mer än andra så inget direkt man kan säga att "så här är de inom rasen". Jag kan däremot uppleva att rasen skäller mer när de jobbar/gör något som typ agility än om de bara är hemma och inte gör något speciellt.

-Kan man ha två hundar på 27 kvadrat?
Jag skulle säga att det beror lite på hundraserna dvs storleken på hundarna. De ska ju kunna röra sig obehindrat och komma ifrån varandra ifall de vill t.ex. 2 chihuahuas är ju bättre än 2 grandisar (för att ta det till sin spets)

- Finns det rasrelaterade sjukdommar?
Ja, det finns ett par stycken, inte specifika för just för sheltie som ras men som finns inom rasen. Det är en del ögonsjukdommar som PRA, CRD, CEA och Colobom därav att båda föräldradjuren ska ögonlysas innan parning. Sen finns inåtväxande ögonfransar, magproblem, slipped tendon och hd/ed. Nu låter det som att detta är världens jukaste ras, vilket inte är fallet men detta är sjukdommar som finns i olika grad av utsträckning inom rasen och som man kan kika på. Diverse ögonsjukdommar är nog "vanligast" inom rasen.

Bra info om avels strategier och sjukdommar/problem inom rasen finns att läsa på rasklibbens hemsida