Halsband?
Hejhej!
Jag undrar lite om vilket halsband är bäst till en sheltie? Jag har ju en lancashire heeler hemma och till honom använder jag ett rundat läderhalsband med halvstryp. Detta halsband är väldigt bra för att är lätt att ta av och på osv. Men det kanske inte är lika bra till sheltien eftersom den har så lång päls så att själva halvstrypet som är av en kedja skulle dra i pälsen varje gång sheltien drar i kopplet. Men det är ju inte meningen att hunden ska dra i kopplet heller och eftersom jag tänkte gå lydnadskurser och kanske tävla lite i lydnad så finns ju inte det på kartan att sheltien ska dra i kopplet. Men första gången när den är liten och ovan, ser något intressant, ja. Då bär ju det iväg.
Så jag undrar vad ni har för tips?
Man kan ju tänka sig att man har ett läderhalsband utan stryp, men det är ju ganska "jobbiga" att ta av och på varje gång. Men om det halsbandet är bäst för sheltien, ja då självklart så använder jag ju det! Hellre att det är "jobbigt" för mig att ta av och på det än att min sheltie skadar sig!
Sedan har jag även funderat på läderhalsband där strypet också är av läder, men det kanske är samma sak där att pälsen trasslar in sig? Men det verkar ju som om det inte skulle gå lika lätt.
Att ha ett halsband av kedja är helt uteslutet! Helst vill jag ha det i läder, men om ni tycker det funkar bättre med te.x tyghalsband så kanske det blir så iallafall. Men jag behöver alla tips och råd!

Vad jag hört så ska man absolut inte använda halsband av nylon till sin sheltie eftersom det sliter väldigt mycket på pälsen.
När Frankie var liten hade jag ett halsband utan stryp för att det inte skulle skada hans hals. När dem är valpar så är dem mycket känsliga för tryck på halsen.
Nu när Frankie är vuxen använder jag halvstryp i läder, med en kedja. Har aldrig haft problem med att pälsen fastnat i kedjan. Pyret fick med sig ett halvstryp från sitt förra hem (hon är en omplaceringshund, vuxen). Det är gjort av något tygmaterial, dock inte nylon.
Lycka till!
Kramar/Carro
Okej, vad bra att det inte är något problem med halvstrypen! Har funderat på det där så länge nu så man blir lite virrig. Så det bästa för valpen är ett läderhalsband utan stryp? Sedan får man ju byta när den växer ur halsbandet.
Vad använder ni andra för halsband?
Varför inte prova ett halsband av nappa
sliter inte alls på päls
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Nappa??
vad är det för halsband?
Kalv skinn
Haft storpudel
då är det A O på utställning,
Detta va bästa halsbandet då.
Ingen slitage samt inget hår "bränndes" av
Helt perfekt