Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 1472 ggr
ziggy 57
0

Är era sheltisar intresserade av rådjur

Hej

Måste fråga om någon har samma som mig. Jag bor där det finns väldigt många rådjur. Dom står ibland på tomterna brevid mm

Men så fort jag går ut med Ziggy så blir han helt tokig och kollar efter dom och bara skäller rakt ut och spårar som bara den efter dom.Skulle aldrig våga släppa honom precis där för jag tror han kommer springa efter dom…Nu har väl inte Sheltis jaktintstinkt men ändå jag har aldrig skådat maken hur han kollar o nosar efter dom och om han ser dom blir han helt ivrig.

Kanske han vill leka eller…

mvh anne

Kitten86
0

Min sheltie spårar inte vilt närmvärt. Vet att han spårat räv ett par gånger (sett räven i förväg så spåret var riktigt färskt) men däremot har han dragit ett fåtal gånger efter rådjur/vilt/fågel när han sett dem och de har stuckit iväg. Blir väl lite av vallningsinstinkten, eller något ditåt, för så fort han tappat ögonkontakten så har han slutat sprungit.

Min dvärgpudel däremot HAN har nog spårat det mesta som går i skogen Cool Som liten var det hopplöst att ha han lös….

klaris
1

Stötte på ett rådjur en gång när jag och selma var ute och joggade. Hon tyckte ju såklart att det var jättekul så hon stack efter det när det sprang iväg. Jag blev jääterädd då det fanns en motorväg inte så långt där ifrån och de var påväg åt det hållet, så jag ropade på henne i lite lätt panik och som tur var kom hon ju tillbaks ganska snabbt ☺ fåglar och springande djur av olika slag tycker selma också är jätteintressant! Det finns nog inte så många hundar som inte har ett dugg intresse för springande främmande varelser trir jag ;D

Hälsningar Klara :)

selmahopp.blogg.se

Lavine
2

Att sheltie inte har jaktinstinkt tror jag mer visar sig i att den kanske inte ränner efter ett springande rådjur lika självklart eller särskilt långt, jämfört med en hund som har mer utpräglad jaktinstinkt. Viltvittring får de ändå, och spårar gör de. Jaktinstinkten och vallinstinkten går dessutom hand i hand, så rusar ett rådjur iväg är nog ändå sheltiens tanke att springa efter det (för att stoppa), beroende också på om man har tränat på annat.

Det kan ju i det här fallet vara så att din hund blir lite rädd för alla dessa främmande djur som står så nära hans hem. Min hund skulle garanterat skälla ut en flock rådjur som stod bakom knuten! Jag hade nog passat på att träna passivitet, inkallning och skvaller på rådjur i ett sånt läge. Med långlina.

[Nayara]
0

Min sheltie håller sig i närheten av mig, och springer inte efter andra djur än hundar. Däremot skäller hon som en tok när hon får syn på ett vilt djur.

Kitten86
0

Helt okej att leva med Tungan ute En fråga på det: är hon skällig annars också? I andra situationer?

[Nayara]
0

#5: Ja, hon är skällig av sig annars också. Glad

chloe
0

Min sheltie älskar att spåra. Vågar inte släppa henne för hon sticker iväg som ett skott om hon får upp ett spår. En gång var hon borta i. En kvart. Hon vill också jaga katter. Allt som springer. Jag har jätteproblem på agilityn. Hon vill efter de andra hundarna. Hon är inte arg på dem utan det är själva jakandet hon gillar.

Starfall
0

Mina shelties får lätt upp spår när vi är ute, och helst ska dom spåra åt ett varsitt håll på en och samma gång medan jag står i mitten och håller på att bli sönderdragen. Men jag har aldrig märkt att dom försöker springa efter några djur.

Min förra sheltie spårade alltid efter viltsvin så henne kunde jag inte ha lös. Hon stack om hon kände vittring och lyssnade inte på när jag ropade på henne.