Söker sheltiehane
Hej!
I den här tråden vill jag inte höra, varför ska du para din hund, har du tänkt på det o det, det är inte så lätt, du är för ung och allt sånt där skit. Jag vet precis vad jag gör då jag bott på bondgård i hela mitt liv med hur många hundar som helst och alla i min släkt och omgivning har egna hundar. och då min mamma är uppfödare så vet jag allt som har med det att göra plus att jag bor hemma och får hjälp om jag behöver. Kan tillägga att jag är 20 år och har alltid hjälpt till med mammas kullar, men nu är det dags för min egna första.
Jag har en Sheltie tik på 2 år i maj, hon kommer löpa runt februari och jag ska nu leta efter en hanhund.
Hon är väldigt stor för att vara sheltie, hon är ca 45 cm hög och väger 13 kg. Hon är blue merle så därför är det svartvit eller trefärgat på sheltiehanen som gäller. Jag ska ögonlysa henne. Och nej hon är inte utställd och allt det där för att det är inte viktigt för mig och hon är för stor så det spelar ingen roll. Hon har världens bästa personlighet, hon älskar andra människor och hundar.
Ni som tänker klaga eller ifrågasätta mig, tänk er för innan :) Det hjälper inte mig och verkligen inte er. Ni andra, är så tacksam för eran hjälp! :D
You are the writer of your own life.
Om man inte får fråga vad du vill få utav parningen så förstår jag inte hur NÅGON skulle nappa på detta?
~mikkan
Nej, men jag har läst hur många inlägg som helst och det är helt sjukt hur folk beter sig och skriver och anklagar varandra. Jag vill ta valpar på henne för att hon är en underbar hund med den bästa mentaliteten jag någonsin sätt. Så om man inte är ute efter att ställa ut(även om hennes valpar skulle kunna bli mindre med en mindre hane), som vissa vill bara ha som sällskap och det är hon helt underbar till. Och hon vill lära sig precis allt, hon är så lätt att lära. Det vill jag föra vidare och vet många av mina kretsar som gärna vill ha valpar efter henne :)
Är hon MH-testad? =) AD/HD röntgad?
Jag är själv inne på att skaffa ännu en sheltie och för mig som valpköpare är sånt jätteviktigt…att man avlar dels på mentalitet och efter rasstandard. 
~mikkan
Nej det är hon inte, ska kolla upp det men det är ju sånt som inte behövs göras eller hur? Men ska kolla närmare på det, likabra att göra det :)
MH-test borde göras på både mamman och pappan enligt mig, speciellt hos en ras som har lite problem med mentaliteten, mest för att föra rasen framåt=)
AD/HD test är enligt mig ett måste, tror inte att någon som vill syssla med seriös avel inte AD/HD testar. 
~mikkan
#4. Du har rätt i att det inte "behöver" göras. Men hur ska valpköpare veta att hon har en så bra mentalitet som du säger om du inte visar BPH eller MH-resultat? Om hunden visar sig trygg och trevlig och skottfast där så ökar dess avelsvärde för de som inte känner hunden. Och om den har "något mer" i bagaget så som en höftledsröntgen så är det i alla fall en friröntgad, ögonspeglad OCH mycket trevlig sheltie du har. Det kan säkert någon valpköpare falla för. Särskilt om du meriterar hunden i agility eller liknande. Då kan vissa tycka att storleken är irrelevant. Andra tycker aldrig att det är ok att avla på hundar som är så pass för stora. Annars skadar det inte att ställa ut eftersom utställning inte bara handlar om att "vara fin" utan också om sådant som rörelser och vinklar. Har din hund bra rörelser och vinklar? Klarar den av att gå i ring med andra hundar och en domare som klämmer på den? Om inte, så är mentaliteten inte så bra ändå.
Om din mamma är uppfödare kan man tycka att hon borde ha det goda omdömet att avråda dig från parning på hunden i stället för att uppmuntra det. Det verkar ju inte särskilt kompetent att sponsra "min hund är söt och trevlig-avel" när man som uppfödare borde vara av uppfattningen att avel handlar om att ta ut de BÄST lämpade hundarna och de hundar som BIDRAR med något till rasen. Så att din moder är uppfödare gör saken värre faktiskt. Det gör snarare att man ifrågasätter även hennes uppfödning.
Men ok, on topic:
TIPS 1: kolla här! Avelspoolen. Skriv till de ägare av hanhundar du tycker verkar lämpliga för din tik och berätta vad din tik har att erbjuda. Det finns en del kennlar som inte fokuserar på exteriören så mycket utan ser på helhetsbilden.
TIPS 2: Annars finns ju alltid blocket, gör lite sökningar på sheltie/shetland sheepdog + para/parning eller liknande och spara sökningarna som bevakningar om du har ett blocketkonto. Så slipper du göra nya sökningar hela tiden.
Tack för hjälpen! Orkar inte ens svara på allt det negativa, om jag vill ta valpar på min hund är det upp till mig, sen om den största delen av er sheltiefolk inte tycker att hon borde gå i avel är inte mitt problem, utan erat. Eftersom mina bekanta vill ha valpar efter henne så vill jag också ge dom det, alla tycker inte om de små sheltierna utan tycker hennes storlek är alldeles lagom.
Fundera på vad du vill ha för hanhund till kullen. Ska han vara ögonlyst, höftledsröntgad, ha agilitymeriter, räcker det att ägaren säger att han har bra mentalitet? Det är väl inte standard att shelties har gjort MH (svårt att få plats) och BHP (som är ganska nytt) så tänk igenom hur du ska få "koll" på hanhunden. Ögon och höfter är ju snabbt kollat på SKK Hunddata.
Du behöver inte svara mig utan jag menar att du bör tänka igenom även valet av hane noga. Sannolikt lär du inte få mycket napp från avelspoolen med en tik som inte är meriterad i något alls.
Kan du ta råd av din hunds uppfödare? Din mamma? Det är bra att ha en "mentor" när man är ny - alltid, för den delen. Jag är inte uppfödare själv men har åtminstone fyra erfarna personer runt mig som jag skulle kunna få hjälp av i avelsfrågor, från att välja hane till "barnmorskor" till att välja köpare.
Tycker inte att du ska ta svaren som kommer som något negativt…att ta valpar på en hund bara för att andra vill ha kan leda till en ond cirkel. Har din tik dåliga höfter t.ex. kan hon föra över det till sina valpar, tar någon i sin tur valpar på sin valp från din tik utan att kolla höfterna så får dom valparna också dåliga höfter.
Man måste kolla sånt innan man tar kull på sina djur, kommer det bli friska avkommor?
Vi "sheltiefolk" vill bara att rasen ska gå framåt, inte sluta i sjuka hundar.
Kolla med din mamma vad hon tycker att ni borde göra innan ni tar en kull på tiken. 
~mikkan
Nej nej, det är klart jag inte tänker para henne om hon har några problem. Och jag har gott om hjälp.
#8 & #9 tack för de kloka svaren, nu har jag lite att fundera på! :)
Jag är (okej nu kommer alla komma och ba "herregud va tänker hon med?!" intresserad av att KÖPA valp. Dock ska de va den hanen jag känner (du vet vem du är oh förhoppningsvis vet TS också de). Dock vill jag veta hur hennes hälsa ser ut sen när du gjort testerna. :) Kontaktar dig i pm imorgon!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#11. Intressant, då får ni uppdatera oss om det blir något av det hela ^^.
Efter att ha fått reda på hennes ögonlysning som valp tänker jag INTE köpa från henne.
Jättetrist då jag ville ha av den hanen och tiken verkade bra. :(
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Har hon hittat en hane?
~mikkan
Jag har kontakt med en som tänkte låna ut hane men vet inte om det blir något?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Vad efter att fått veta om ögonlysningen? Det påverkar inget :) Ja, jag har några hanar som är intresserade, så vi får se!
Haha men tack för hjälpen här inne!
#13 - Vad med tiken verkar bra egentligen? Hon har inga meriter alls vad jag förstått och är dessutom allt för stor. Det enda som låter positivt med hunden ifråga är hennes mentalitet men vad vet vi egentligen om den mer än TS ord?
Ta det rätt nu, det är säkert en underbar individ (hunden alltså) men lämplig som avelsmaterial??? 
#7. Hur ska du se på valpen att den blir för stor? Dina vänner som ska köpa valpar "tycker inte om" den vanliga storleken, men det är inte alltid man vet det från början =(. Din sheltie kan få fullt normala valpar - blir du besviken då?
Dessutom är det väl lite uppfödarens "plikt" att lyssna på vad andra tycker. Inte sagt att man ska låta andra stampa ner en i jorden, men om "sheltievärlden" tycker att något är fel kan man kanske vara lite ödmjuk och förstå varför? I stället för att ha en kaxig ton och veta bäst själv. Alla börjar någonstans och det är inte fel att vilja bli uppfödare. Men att vara totalt grön på uppfödning med inställningen att "jag behöver inte lära mig något, jag är bäst och mina djur är bäst" bådar verkligen inte gott för avelsresultaten.
Du säger att det är "vårt problem" att vi tycker att du ska meritera och hälsoundersöka din hund. Men det påverkar faktiskt inte mitt liv. Det påverkar dina valpköpares liv om de får hundar som lider av hälta eller ögonsjukdomar.
Dessutom är det rätt respektlöst att gå in på ett forum med orden "jag bryr mig ändå inte om vad ni tycker".

Jag tänker "klanka" ner, det är inte rätt mot sheltien att blanda in så stora hundar som 45 cm i mkh på en tik, det är 7 cm över hur stor en maxad tik ska vara. När det handlar om avel, så ska man bidra rasen något. Även fast tiken lämnar normal stora valpar så kommer hennes gener troligtvis slå igenom senare igen. Det finns många normal stora tikar som har bra mentalitet, varför köper du inte en bra stamtik istället och senare (ev) om den håller, så kan du ta en kull på den tiken. Jag skulle definitvt inte vilja ha en large sheltie, då de oftast får en "gunghäst" stil när de springer. Sen, det finns så många andra hundraser ifall man inte är nöjd över sheltiens storlek? Det finns trots allt en rasstandard som man ska försöka att hålla sig till. Nej, inte ok med min hund är söt och go avel, förstör så fruktansvärt mycket. Om du nu skulle välja att avla iallafall - Lycka till!
Har hon inte måttlig crd? Tycker du seriöst att det är värt att föra med en ögonsjukdom som är rätt vanlig i rasen bara för att dina bekanta vill ha valp efter din hund? Din hund har inga meriter, ett ögonfel, storleksfel, och har inte genomfört några andra tester? Kan du inte låta henne bli äldre och göra alla tester osv, eller låta andra KENNLAR avla på förhoppningsvis friska hundar? 
Ta inte illa upp vi vill ju rasen det bästa!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Orkar knappt svara, men jag gör ett försök.
Klart jag inte blir besviken om hon får valpar som är mera enligt rasstandarden. Jag är inte "kaxig" utan jag står för vad jag tycker och tänker, som inte är lika välkommet som erat bara för att ni tycker helt tvärt emot vad jag tycker :)
Det är upp till mig att ta valpar på henne, jag skapade den här tråden för att få tips och inte massa påpekande om det jag redan är medveten om :) Jag är fullt medveten om min hunds "brister" och det ser jag inte ens som brister. Det gör ni bara för att det inte är entligt rasstandarden. Vad jag vet är det inte olagligt att ta valpar på en för stor sheltie så antar att vi har lika mycket rätt i det hela :)
Visst, jag förstår helt varför ni tycker och tänker som ni gör, men då måste ni förstå mig också. Det är mitt val och inte erat, jag kommer inte ändra mig bara för att ni sitter här och försöker bestämma.
Jag vet inte hur man låser tråden? För jag har allt jag behöver (och det är inget härifrån).
#21 kan du svara på min fråga: vad vill du få ut och medföra rasen genom att använda din tik i avel?
Hennes mentalitet och färgen är så underbart fin och jämn på henne. Sen vill jag att andra som är intresserade av min hund, pga av hennes storlek och hennes sätt också ska få ha samma lycka att ha en sån underbar hund i familjen.
Det är så och så kommer det förbli :)
Ha det så jättebra alla, nu lämnar jag tråden.
Så du tycker inte att din hund har MINST en brist? Att hon då har ögonfel. Du måste väl förstå att folk vill få dig att tänka om? Att din hund egentligen inte ska gå i avel, förstå hur rasen hade sett ut om alla avlade hej vilt bara för att bekanta vill ha en valp efter hunden och att den har ett "underbart" temprament. Hunden ska ju vara underbar i helhet och i allt inte bara tempramentet..
Btw så kan du inte låsa tråden utan de gör admin! Vilket egentligen är onödigt då folk borde få en tankeställare om hur man ska avla och inte.
Mycket bra fråga!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#23 känns inte som ett bra mål med sin avel. Men önskar dig lycka till
Om du nu ska skita i vad vi skriver varför skrev du här? Ville du att alla skulle skriva "grattis inget skumt med detta!"?! Och helt ärligt tror jag bara att du inte förstår hur mycket skada DU kan ge rasen med detta. Rasen kämpar sig bort för att bli helt fri från alla sjukdomar osv men då vill DU avla på din hund som har ÖGONFEL?! Jag vill gärna höra hur du tänker där! Att sedan avla på sin hund för att färgen är fin är ju helt sinnes!!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#21. "Jag är inte "kaxig" utan jag står för vad jag tycker och tänker, som inte är lika välkommet som erat bara för att ni tycker helt tvärt emot vad jag tycker :)". Du tycker att det är helt ok för dig att tycka vad du vill och säga till andra att du inte bryr dig om deras åsikt, men det är inte ok att vi ger våran åsikt. Det är rätt kaxigt, du.
Jag gav dig seriösa tips i mitt inlägg i #6. Om du inte uppskattar våra tips så är det, för att använda dina ord, ditt problem.
Men ok TS är kanske inte kvar i tråden längre. Jag hoppas i alla fall att valpningen går bra och att valpköparna blir nöjda med sina valpar.
Har hon ögonfel ska hon väl inte avlas på??? Vad tycker mamman som är UPPFÖDARE om det? 
Känns inte seriöst alls om jag ska får säga så.
Tycker att du kom in med en dålig attityd och klagade på medlemmarnas attityd innan du ens fått något svar. Senare i tråden verkade du något trevligare samt. seriösare men att du ändå ska ta valpar på en tik med ögonfel, som inte är röntgad (?) enbart för att hennes färg är fin och mentaliteten….det känns bara sjukt oseriöst.
Det finns redan så många hundar som är sjuka som används i avel och det är bara elakt att låta en hund medvetet gå i avel när den uppenbarligen har ögonfel, ett bakslag för rasen… 
~mikkan
Alla seriösa uppfödare bör enligt min uppfattning fundera över vad den egna aveln kan tillföra rasen. Man väger fördelar mot nackdelar. (Det finns inga avelsdjur med bara fördelar.)
En del prioriterar hälsa medan andra prioriterar exteriör, mentalitet, eller dokumenterade resultat i agility, lydnad el dyl. Detta är helt OK om man åtminstone följer de riktlinjer som finns i RAS för shetland sheepdog. (En del uppfödare går till och med längre och gör utökade hälsotest och/ eller beteendetest. Bra!)
RAS är utarbetat av sheltiefolk tillsammans med SKK, och bygger på väl underbyggda kunskaper och erfarenheter från årtionden tillbaka. Enligt RAS finns det ögondiagnoser som man absolut inte ska avla på, men då det gäller lindrig och måttlig CRD är det OK om den andra sheltien har ögon u a. Detta tilltåts bl a för att inte avelsbasen (antalet individer som används i avel) ska bli för liten och att man då istället riskerar inavel.
Så självklart ska man tänka till noga innan man använder sin sheltie i avel. Hälsa, exteriör och mentalitet är viktiga faktorer.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#29 , det va det bästa jag någonsin sätt någon skrivit här inne, på ett sånt moget och bra sätt! Inte riktat dumt mot någon men riktigt riktigt bra skrivet.
Det är ju helt enkelt så att det är svårt att undvika de typer av inlägg som du inte ville ha TS, när du skriver om sheltieavel på en sheltiesida. Jag förstår inte vad du tror att vi ska tycka om detta. Jag håller med #29 (och många andra).
Väldigt många vill instinktivt att deras husdjur ska fortplantas i fler generationer, det är mänskligt att känna så. Som uppfödare måste man vara stor nog att tänka ett och några steg till.
Att ta valpar med sin hund är ett stort ansvar!
Man bör nog tänka igenom vad ens hund har att tillföra rasen och viktigaste av allt göra de undersökningar som behövs för att inte avla vidare på sjukdomar som kan vara till förtret för valpköparna. Alla kan väl hålla med om att då man köper valp så vill man ha en frisk valp! Därför anser jag att båda föräldradjuren bör genomgå undersökningar (som t.ex HD- AD-röntgen, knäkontroll, ögonlysning) För inom dessa områden finns det problem hos sheltien, även om hunden inte uppvisar några sympton bör man ändå kontrollera. Man bör ta i åtanke att valpköparna ska ha denna hund i 10-14 år och jag tycker iaf det sista man vill är att orsaka onödigt lidande för sin valpköpare (om det kan ha gått att undvika med några tester)!
Sedan ang. meritering så avlar man på bra mentalitet bör man nog kanske ha något som uppvisar detta och inte bara ge sitt ord på att hunden har bra mentalitet.
Det finns inget avelsdjur som inte har något negativt, men man måste överväga om nackdelarna är flera än fördelarna så bör man kanske tänka om!
En tanke/fråga slog mig medan jag läste tråden:
Är inte godkänd ögonlysning ett krav om man ska bli "godkänd/rekomenderad" av SKK?
#35 De får ha crd och distichiasis för att avlas på, däremot får det inte dubbleras.
Det stämmer att både hanen och tiken måste vara ögonlysta för att kullen ska få registerars i skk. Man får som sagt avla på mild/måttlig crd och distichiasis men om ena hunden har något av dessa så ska den andra hunden vara u.a. Dock som i allt annat så måste man väga för- och nackdelar mot varandra då anlaget förs vidare inom rasen om man väljer att avla på en individ med något av dessa diagnoser.
#34 Det stämmer att ögonlysning är ett krav inför avel och det beror på att Sheltien är ansluten till hälsoprogrammet rörande PRA. I övrigt finns avelsstrategier och rekommendationer (samt krav för valphänvisning inom SSSK) rörande t.ex inåtväxande ögonhår, crd samt andra ögondiagnoser. Men vad gäller registrering av valpar hos SKK så är det inte ett krav att inte dubblera crd eller att inte avla på kraftig crd, men rekommendationerna och strategierna som SSSK arbetat fram är väldigt bra att följa.
RAS går att läsa här: http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-shetland-sheepdog.pdf?epslanguage=sv
#37 Bra att du länkar till RAS! 
Uppfödare bör självklart ta del av och följa de rekommendationer som finns i RAS trots att de är strängare än de krav som SKK som lägst ställer. (Det finns även ett samarbete mellan SSSK och SKK kring hälsofrågor.)
Man får en bra förståelse för avelsproblematiken genom RAS. Det är fler saker än man kanske först tänker på som påverkar aveln. Det är bra kunskap även om man själv inte är uppfödare.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Har läst igenom tråden och jag anser inte att denna tik är lämplig att avla på. Det finns fler shelties i världen med bra mentalitet, jag har en sådan sheltiehane. Men! Han är för stor och har kraftig CRD på båda ögonen. Dessutom saknar han 8 tänder.. Tänk om jag resonerat som TS och velat ta valpar på honom bara för att han har bra mentalitet? Tänk om ALLA tänkte så? Hur skulle sheltievärlden se ut då? Jag funderade över detta och beslutade att kastrera honom just för att han aldrig någonsin ens skulle kunna få chansen att para en tik.
TS, jag förstår att det kan kännas lockande att avla på din tik. Hon är jättefin och om hon har bra mentalitet så är det ju toppen! Men sen är det ju detta med ögonen, och storleken. Visst, jag älskar stora shelties men det kan man få tag på i en kull där man parat shelties med bra storlek också.
Om du ändå väljer att ta en kull på tiken så hoppas jag du gör MH på henne och HD/AD-röntgar henne. Var också noga med att kolla upp tikens och den tilltänkta hanens stamtavlor för att se ögonstatus, höft- och armbågsstatus.
Att avla är inte en lek. Man kan inte förse alla man känner med valpar bara för att de vill ha valpar. Finns deras intresse att köpa valp så finns det riktiga uppfödare som avlar seriöst att ta valp ifrån.