Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3910 ggr
PetraKarin
0

Vilken sorts sele?

Av flera anledningar vill jag köpa en ny sele till min lilla sheltietjej.

Hon har en (lite) ställbar y-sele men jag tycker inte att den sitter bra trots att jag provat den vid flera olika tidpunkter och dragit åt och släppt efter. Jag tycker att den sitter för mycket i armhålorna.

Jag har alltid varit inställd på y-sele eftersom det verkar vara den sorten som är smidigast och sitter säkrast om hunden mot förmodan skulle få för sig att vilja backa ur.
Men nu har jag sett att de sitter i amrhålorna på många hundar.

Vilken sorts sele tror ni kan passa en liten sheltietjej?

Vad har ni för sorts sele på era shelties?

Jag ska köpa en AllSafe bilsele till henne och den är ju lite som en y-sele men den har jag provat på henne så den vet jag sitter bra, dock är den lite för mycket för att använda som vardagssele.

Ska man ha en nomesele kanske? Eller klassisk sele? Eller en fin sele i skinn?

Cocos82
0

Jag har en hurtta y-sele. Den sitter kanon på min sheltie tjej som är 36 cm och väger ca 7kg. De är inte billiga men den enda som jag har hittat som sitter så perfekt.

hurtta pro collection

dogg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Har också provat alla y-selar även huurta och ingen passar på Robin. Däremot sitter Puppia soft harness perfekt och det är gott om plats vid armhålorna. Den har också ett bra material som torkar fort och inte irriterar huden eller pälsen. Därför rekomenderar jag soft harness och inte alla andra selar som puppia har. Materialet är också tunnt och selen är utformad så att den sitter väldigt bra och stör inga rörelser. De kostar ca 300 kr i butik, på nätet kostar de från 199 kr om man letar på rea sidorna och på Tradera finns det regelbundet från 70-100 kr.

Här är en länk: http://www.pupstore.se/se/art/puppia-soft-harness.php

På bilden ser du hur selen sitter på Robin framifrån. Han har storlek medium och väger 6 kg, är ca 32 cm hög. Selen tvätta enkelt i tvättmaskin i tvättpåse och håller jättelänge.

Ressu
0

Här har vi Hurttas Y-sele som spårsele åt Kiira. Sedan har vi Hurttas vanliga selar åt de men måste erkänna att de ytterst sällan blir använda mera sedan vi flyttat till landet. Mest blir det halsband tills vi kan släppa hundarna lösa på promenaderna =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
0

#1 & #2 Tack för era tips!

#3 Hur sitter de selarna på hundarna? Hur sitter de om en hund skulle streta bakåt?

dogg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, min hund var duktig på att ta sig ur selar åtminstone ett ben fick han ur i alla fall, men inte med puppia soft harness och just nu är han inne i någon tjurig fas eller om det är hältan så han stretar mycket bakåt men selen sitter bra och han får inte ur något framben.

PetraKarin
0

#5 Okej :)

Ressu
0

#4 På mina sitter de superbra. Den enda som har för sej att dra bakåt är Kiira (de andra drar bara framåt Glad) och hon har inte sluppit ur sin.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ellenfyrkant
0

Vad har ni för storlekar på era Y-selar ? Och hur stora är era hundar? :)

Mvh Ellenfyrkant

Beckibus
0

Vet att tråden är gammal men blev väldigt intresserad av puppia selen nu, har någon mer provat?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Ellenfyrkant
0

Jag har hört folk som är nöjda med puppia från flera håll. Dock aldrig provat på egen hund

Mvh Ellenfyrkant

Cassii
0

Har själv en specialsydd sele till Lexie och blir detsamma för Twix. (Beställt från Jecka) hur nöjd som helst!!

Beckibus
0

Är det den med blommor på som Lexie har? Super söt, väljer man tyg osv själv?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/