Så sugen!
Halloj!
Jag har blivit lite sugen på att skaffa en sheltie, det verkar vara en ras som passar mig. Jag har en havanaiskille nu, som är helt underbar på alla sätt, men jag känner att jag vill ha en vovve som har ännu mer arbetsvilja och motivering. Jag älskar att träna, främst agility och lydnad men även trick och småsaker.
Nu är min fråga till er om det finns någon uppfödare ni rekomenderar och om det kanske finns någon trevlig vovve här inne som jag skulle kunna få träffa och då få lära känna rasen lite bättre? Jag bor i Umeå, men runt om är också bra.
Et tips är att kolla in http://www.sssk.org/ - uppfödare! :)
Det har jag gjort, men jag vill höra lite om vad ni tycker
kennelblossomboda.webs.com Det är en liten uppfödning i umeå :)
#3 Har tänkt skicka ett mejl dit och se om jag kan få komma och hälsa på 
Vad kul! Jag bor också i umeå och vill ha en sheltie:)
Vill du köpa därifrån?
Jag är bara 12 år så om några år kanske:)
#2. Rent spontant så är det bara en kennel som jag direkt tänker på i Norrland, och den ligger i Luleå och heter Kråkeslottets. Lite långt kanske? Jag har hört gott om den i alla fall.
Är det något särskilt du söker? Färg, typ, till agility (och därmed kanske sämre exteriör) eller till utställning?
#7 Om jag får en innan dig får du gärna komma och busa och promenera med hen och så
Det är aktuellt för mig tidigast om två år.
#2 Tack! Vi har släkt i Luleå och är där ibland, så det ordnar sig nog!
Främst letar jag efter någon att träna agility och lydnad med, jag är inte intresserad av utställning. (Men det ska vara en lugn hund, som inte klättrar på väggarna om vi inte tränar varje dag.) Gärna en blue merle, den färgen tycker jag är snyggast!
Då skulle jag absolut rekommendera Kråkeslottets. Med reservationen att jag aldrig besökt kenneln själv så jag har ingen personlig erfarenhet av själva uppfödningen.
De höftledsröntgar sina hundar (toppen!) och verkar syssla med både agility och utställning.
Det låter ju super! 
Har också hört gott om Kråkeslottets!
Hej igen! Jag skickade nyss ett mejl till Kråkeslottets, iiih så spännande! 
#13. Är det någon särskild valpkull du frågade efter, eller gav du snarare en presentation av dig själv?
Jag har fått uppfattningen att hon som har kenneln är väldigt vettig.
Det finns en hane därifrån "Kråkeslottets mr cadillac" som verkar rätt populär hos sheltiedamerna nuförtiden.. Så det finns en del kullar med hans gener ute nu, exempelvis på kennel Kavinya eller Nordängens.
#14 Jag berättade bara lite om mig själv och sa att jag är intresserad om några år. Och så frågade jag om jag fick komma och hälsa på, och det får jag! Så i sommar ska jag och en kompis åka dit, och så ska vi titta när de tävlar i agility. Det ser jag fram emot!
Jo den hanen är riktigt snygg, skulle gärna ha en valp efter honom!