agilityträning
Hej allihop.
Jag har bara hållit på med agility ca ett år med min cavalier, men fastnat för den här härliga sport och hunnit med några tävlingar och hittat en träningsgrupp m.m :)
Nu är min tös 5 månader och jag funderar börjar så smått med henne.
jag tränar på att klicka in henne på platta och har testat tunneln några gånger. Jag funderar på att försöka träna på vår trappa som är tre steg inför kontaktfältet.
hur gör ni med era unghundar? Hur tränar ni in? vad satsar ni främst på i början?
Det blir på väldigt lätt nivå med henne då hon är så ung.
Agility är ju för att ha kul ihop :)
Att börja tidigt är alltid bra, men det gäller att tänka på vart man börjar och ffa HUR man börjar. Man vill ju inte slite ut den unga hunden innan den ens börjar närma sig att bli vuxen.
Börja med att instroducera hinderstöd och låt hunden gå/ springa igenom. Visa och lära in tunneln, och man kan även börja med att visa säcken (du behöver ngn till hjälp för att hålla upp släpet). Sen kan du börja med olika typ av handlings träning, att styra hunden på avstånd (inför att springa på banan) och du kan klicka in target (om du vill använda dig av det vid kontaktfältshindren).
Jag rekomenderar dig att vänta med hopphinder (att hunden ska hoppa), salom och kontaktfältshindren tills när hunden börjar närma sig året. Slalom och hopp sliter på den unga hundens kropp och den kan även skada sig på kontaktfältshindren. Börjar man dock lära in target och olika typer av handling så går det ganska fort att "knyta ihop säcken" till slut 
Hoppas detta gav dig något. Om du vill läsa mer om tankar kring valpagility kan du läsa på denna sida
Bra övningar som man kan göra med valpar och unghundar är bl a.:
Cirkelträning: lär hunden att springa på din utsida i en cirkel, växla riktning och belöna gärna med en kamptrasa.
Under-genom:shejpa hunden under stolar, gärna med en filt över så att det liknar säcken lite. Till den här övnigen passar klick och godis bra.
Sikta övningar: lär hunden att t ex. runda en kon (då kommer den ha lättare att ta hinder sen i olika vinklar). Börja med att shejpa hunden runt, belöna/klicka när hunden har nosen i rätt riktning.Den här övningen kan du göra svårare genom att utöka avståndet, d.v.s. att du skickar hunden runt konen på flera meters håll. Du kan även försvåra övningen genom att sätta ut fyra koner i en kvadat som hunden ska sikta/springa runt medan du står i mitten.
Rörelse övningar:shejpa/klicka upp hunden på en planka/strykbräda etc. När hunden är uppe med två-fyra tassar (beroende på hur du vill sätta kriterirna) kan du vippa lite försiktigt på brädan men handen/foten. Då lär du hunden att uppskatta rörelse vilket kan vara bra till t ex. vippbärdan senare.
Targetövningar är bra! Alltifrån frivilla tasstargets till att du skickar hunden på signal till en target ett antal meter framåt. Här kan man även jobba med extern belöning. D.v.s. skicka hunden på signal till targeten och på din frisignal får hunden springa till sin belöning som du har lagt ut en bit ifrån. (kan likna kontaktfälten).
Startövningar: lär hunden att starta på signal, gärna både sittande, liggande och stående. Kasta ut en leksak som hunden får ta på din startsignal.
Hoppas detta var till hjälp och att du har lite at jobba med framöver :)
Super med övningar. Tack! :)
Hon behöver sysselsättas ;)