Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 2359 ggr
mikkan01
0

Tippa tillbaks öronen?

Min sheltie hade tippöron tills han var typ 3-4 då stod dom plötsligt upp igen, inget vi brydde oss om att åtgärda då.
Ena började plötsligt tippa tillbaka nu av lite massage i öronen som han f.ö. älskar att få haha och det såg så sött ut så jag satte dit lite häftmassa idag.

Tror ni att dom går att tippa tillbaka eller har dom blivit så "starka" så dom kommer åka upp direkt igen vi tar ut det? Cool

~mikkan

Kitten86
0

Jag har ingen egen erfarenhet av saken, men som jag förstått det av andra så är det jättesvårt (ibland omöjligt) att få ner öronen igen till tipp. Visst kan man med hjälp av massage och häftmassa/vikt få ner öronen som allt som oftast ställer sig igen när hjälpen försvinner, tyvärr.

Ibland vill inte naturen som vi, så det är bara att inse charmen i hur saker och ting är, och tydligen är menade att vara 

_Wilma
0

Hur går det med öronen? Håller ni fortfarande på att massera?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mikkan01
0

Dom är envisa dom där små öronen 
Masserar ett tag och då faller dom av sig själv i någon timme, sen står dom upp igen! Häftmassan lyckas han få bort trots att man klämmer in så mycket päls som möjligt i det. Skulle behövt häfta fast dem på riktigtundrar vad han tyckt om det….

Nä…dom får nog stå upp!

~mikkan

_Wilma
0

Min första sheltie hade också envisa öron. Vi försökte korrigera under en period då hon var ca halvåret (uppfödaren rekommenderade det), men vi tyckte nog inte att det var så viktigt så vi tröttnade…

Men hon var ju så klart lika fin ändå! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Beckibus
0

Hur går det med hans öron?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
0

Nej, vissa öron är ju envisa. Min hunds öron är ju lika envisa fast åt andra hållet 

Men mycket charmigt att våga vara annorlunda!

Ressu
0

Textillim kan vara en annan lösning till häftmassa, glycerol att massera i vecket var och varannan dag så brukar de nog gå att få ordning på om man orkar kämpa!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

mikkan01
0

#4 Vissa har en tendens att bara vilja stå upp! 
Min hade ju hängöron i flera år innan dom ställde sig upp, tyckte jag var väldigt konstigt. Jag försöker och försöker få dom att tippa fast det känns inte som att det kommer gå vägen helt ärligt.

#5 Det skrev jag i #3 ;) Hinner inte hända mkt på en dag..hihi.

#6 Haha ja, häromdagen stannade en tant mig på promenaden och sa att min hund hade väldigt annorlunda öron och att det såg sååå sött ut. Då hade han lyckats skaka av sig ena häftmassepluppen så bara ena örat hängde…

#7 Hur används textillim? Brukar massera med mandelolja, ska kika efter glycerol. 

~mikkan

Ressu
0

#8 Det läggs ytterst på pälsen (alltså det som sticker utanför örat) både på vippdelen och vid nedredelen. Sedan ska man vika ihop örat så vippen kommer på sitt naturliga ställer (det måste man kolla när man lägger limmet) och så håller man ihop tills limmet har torkat.

Eftersom det finns ett "hål" mellan limkanterna (i vecket) så brukar jag lägga lite glycerol på en tops och föra in så det kommer i vecket och därefter massera. Limmet brukar hålla nån vecka, avlägsnas genom att lägga något antiseptiskt medel på en tuss som i sin tur löser upp limmet). Ju längre öronen stått upp desstu längre kan man bli tvungen att hålla på. Med limmet så går det ju ganska enkelt och massera örat kan man göra till en del av kvällsrutinen!

Lycka till!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus