Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 1727 ggr
[Murvel]
0

Snakehalsband

Jag har förstått att en del har så kallade snakehalsband på sina shelties på utställning. (Snake är ett guld- eller silverfärgat helstryp som inte ska fastna i pälsen.)

Jag är helt obekant med helstryp och undrar lite hur man gör med det - på utställningen då. 

1. Ska snakehalsbandet sitta långt ner på halsen, typ som ett löst halvstryp gör, eller mer på mitten av halsen?

2. Hur avgör man storlek? Ska snaket sitta helt tight, så att en hund med 30 runt halsen ska ha 30 i storlek, eller ska det sitta lösare och finnas X centimeter extra?

3. Vilken färg tycker ni är snyggast, silver eller guld? :)

4. Egna åsikter om snakehalsband?

_Wilma
0

Jag är ingen utställningsexpert men har varit på en del träningar inför utställningar och ställt Wilma några gånger.

1. Har inte själv just något snakekoppel, men på utställning ska kopplet vara mycket högt upp nästan bakom öronen. Då hjälper man hunden att hålla huvudet högt.

2. Kopplet ska sitta tight, men ska naturligtvis inte göra ont på hunden.

3. De koppel jag sett för shelties har varit neutrala i färgen. Är hunden mörk passar ett svart koppel. Är hunden lite ljusare, som min Wilma, passar ett ljusare koppel.

4. Välj ett koppel som du själv tycker är fint oavsett om det är neutralt eller om det sticker ut.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Murvel]
0

#1. Hm jag gillar egentligen inte tanken på att ha halsbandet högt upp. Hur gör man för att hunden inte ska få ont? Lära in att när detta halsband är på så bör hunden gå perfekt, helt enkelt?

Just snakehalsband finns nästan bara i silver eller guld, sen har man eget koppel till det. Funderar på om silversnake kanske passar di blå bäst och guldsnake de sobla? Trefärgad antagligen guld också, för att passa tanen. Eller kanske att man ska anpassa efter om de har en vit krage eller ej?

Mvh//
överanalyserar allt, men tycker det är rätt kul ändå ;)

_Wilma
0

Träna hunden hemma med utställningskoppel. Träna på att gå och att stå stilla, så hunden blir van det.

Var noga med att träningen ska vara rolig! Beröm mycket då hunden gör rätt eller belöna med godis.   

Träna också hunden på att kunna stå på ett bord. Låt gärna någon främmande person känna igenom hunden (kropp, tassar, tänder mm) som domaren gör vid bedömningen.

Börja att testa på inofficiella utställningar,och ta inte utställningen på alltför stort allvar. Det ska helt enkelt vara en rolig grej. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus