Tuffare med åldern
Jag har upptäckt att vissa dagar jag är ute i skogen på Lovö så när Ziggy springer lös med sin hundkompis så kan det ibland vara så att han springer långt iväg och jag kan få vänta en halv minut innan han kommer farande. Men han kommer alltid men detta gör mig ibland orolig för nu går jag ju väldigt tidigt på morgonen men min rädsla är ju att just när jag inte har honom inom synhåll att det skulle komma någon stor lös hund som kan bita honom. Nu kan man ju inte gå och vara rädd hela tiden….
Men som sagt var han kommer alltid till mig och ofta gömmer jag mig så han får verkligen leta. men jag märker som sagt var att han vågar utforska mera.
Man förstår ju att det är kul för dom att rusa av sig.
Det kanske är jag som är orolig i onödan
Hur beter sig era vovvar när dom är lösa??
Anne
Mina hundar haft minst två perioder i sin uppväxt när de tar större svängar innan de kommer tillbaks. När första perioden varit över, så har jag lagom vaggats in att inkallningen sitter, men då kommer nästa.:) Är din hund unghund?
Nog blir man nervös när det händer och man inte har full uppsikt, men det har inte blivit ett permanent beteende på någon av dem, att inte komma direkt, tack och lov.
/emma93
Bonnie kommer 95 % av inkallningarna farande i full fart men när hon leker med andra hundar kan hon, som du också beskriver, springa i en stor lov och då hamna längre ifrån min än normalt. Hon håller sig dock alltid inom synhåll.
Hon är bara ett år och jag tror att i takt med att hon mognar kommer hon att ha lättare att "dra i bromsen" och då automatiskt håller sig närmre mig. Just nu är det mest rus och bus :)
Hittills kommer alla våra på inkallning, speciellt om vi är ute i skogen eller på åkrar. Hemma på bakgården brukar det dock inte vara lika "snabb" hörsel. De kör här med jag-ska-bara-principen före de kommer 😃
Jag har endast en gång "mist" min äldsta sheltie då vi var ute på skogspromenad och han stack efter en räv. Då "gömde" jag mej så att han skulle lära sej att hålla kolla på mej och inte jag på han ;)
#0 Hur gammal är din hund?
Hunden väljer alltid det som är roligast. Är det roligare att springa rundor med kompisar än att komma till matte så är valet enkelt. 😉 Hoppas du förstår hur jag menar.
Nu minns jag inte exakt hur jag gjorde och när jag gjorde det, det var ett tag sen min hund var ung. Men jag vet att jag belönade spontana "springningar" mot mig som en tok. Jag hade jättegott godis eftersom det är hans favoritbelöning, andra har leksaker.
Jag gjorde faktiskt även så att jag la till en vissling vid dessa tillfällen. Man kan ha annat också, ett kommando t ex. Först visslade jag när han fick godisen. Sen sekunden innan. Sen tre sekunder innan. Sen visslade jag när han hade ryggen till. Nu funkar visslingen som en "på sekunden"-inkallning, intränad av honom själv i stort sett. 😉 Därmed inte sagt att jag kan eller törs ha min hund lös var som helst, jag måste alltid vara säker på att jag har det roligaste (mest åtråvärda) "kortet" i rockärmen.
Jag minns när min hund var i 1-årsåldern, då drog han på en springrunda i skogen, det var mycket energi i de benen och de behövde nog det. Tror inte han drog efter nånting, han ville bara kuta järnet. Det är nog superbra om man kan ordna så att de får springa av sig ordentligt under säkra former.
1# Jo han är snart 1 år gammal. Jag hoppas han växer till sig. Men det har funkat jättebra nästan på en gång när jag ropar "Häråt" Då han han kommit som ett spjut.Men det är ju så att han har alltid kommit och vill gärna ha mig inom synhåll. Men det är som sagt var några gånger då han sprungit efter hundkompisen och jag fått väntat. men jag skall ha ännu godare godis samt vara ännu roligare och koppla av mer inte vara en hönsmamma o tro att något farligt väntar så fort han springer inom synhåll. sen har jag märkt att detta med att gömma sig har funkat upperligt bra…Men det är väl så det är väl vissa perioder och i April skall jag kastrera honom för hans kryptokid. Då lugnar han nog ner sig även då.
Och jag ser ju när jag är ute själv med honom då springer han så han ser mig hela tiden. Men jag förstår det måste ju vara kul att få rusa av sig med kompisar men dom där kompisarna är ju jättestora och får oftast upp spår mm. Det är en Golden och en är Bernen sennen.Och dom springer efter allt…
Men som sagt var bara att träna med inkallning
Tack för alla tips
Kramar Anne