Frågor om Shetland sheepdog
Jag funderar på att skaffa en Shetland sheepdog har ett par frågor, hoppas ni orkar svara :)
1. Just nu har jag en mindre blandras som jag går en promenad på ca en timme(Lös i skogen, oftast) med+några kortare rundor och sen blir det lite lydnad/gömma godis på promenaderna, frågan är om det är för lite för en shetland sheepdog? (Blir även agility 1 gång i veckan vid säsong när den blivit äldre) En del tricks blir det nog också att lära in. Men jag vill inte ta på mig för mycket, vill att hunden ska må bra även om jag iframtiden kanske tröttnar på att träna/inte har så mycket tid att träna hunden… Jag vill inte ha en understimulerad hund som man har dåligt samvete över att inte ge tillräckligt.
2. Jag undrar även hur hunden är inne? Kan den ta det lugnt? Och om man är sjuk någon vecka, klättrar den på väggarna då eller ligger den och vilar?
3. Jag är inte så mycket för jätte långhåriga hundar, men det verkar skilja ganska mycket mellan dom. Vissa ser nästan helt runda ut med sin päls, medans andra inte alls har mycket. Beror det på hur föräldrarna ser ut? Den här hunden tycker jag har lagom mycket:http://copperville.se/hundar/java/17m.jpg Jag undrar även om dom hårar mycket?
4. Är dom lätta att träna inkallning med? Håller dom sig i närheten av en?
5. Är dom keliga? :)
6. Är dom vaktiga? Reserverade? Skälliga? Undrar även om dom är glada i andra människor, blir dom tex glada om någon i familjen kommer hem?
7. Hur är dom med andra hundar? Intresserad, ointresserad? Vid promenader menar jag nu.
8. Svåra att ha ensamma?
9. Lägg gärna till något om du vill berätta något mer om rasen/din hund!
Kan försöka svara lite, har bara en sheltie och kan berätta lite om mina erfarenheter med honom =)
1. Det beror lite på individen, har hört om vissa som vill ha mer och andra som helst slappar. Min klarar sig på vardagslydnad, sök, spår någon gång ibland och skogsagility utöver promenaderna, det är typ saker man klämmer in i vardagen ändå. Börjar man med mycket när dom är små så tror jag att dom vill göra mer när dom är vuxna också, dom anpassar sig lite =)
2. Min vovve ligger gärna och chillar när vi är hemma, han säger till när det är lekdags annars är han väldigt lugn. Är jag sjuk en längre period så går vi ut på kortisar och kör bara lite vardagslydnad och ger honom aktiveringsleksaker. Ingen som klättrar på väggarna här inne. Det tror jag inte är så vanligt inom rasen heller.
3. Min är en riktig fluffboll men han fäller ingenting. Borstas nån gång i veckan. Pälstyp ärvs av föräldrar och tidigare gener. =)
4. Ja, verkligen! Min går sällan med koppel och kommer direkt jag ropar om han inte hittat något jättekul att nosa på, ropar en gång till så kommer han som ett skott haha. Börja med inkallning tidigt så det sitter=)
5. Absolut, pussiga också.
6. Min är lite vaktig mot andra, brukar säga att han e lite avis ;) får jag en kram av min pojkvän ska han upp och kramas också, skäller när någon plingar på men tystnar om man säger åt honom. Har på senare år blivit reserverad mot främlingar, han går inte fram självmant. Blir väldigt glad när vi kommer hem. =)
7. Om man går ensam med hunden och möter någon eller om man går tillsammans med någon annan + hund? Min har blivit intresserad av hundar på senare år, vill gärna skälla men det är snart bortblåst med hjälp av skvallerträning. Promenad med annan hund så går han fint.
8. Nej =)
9. Riktigt go ras, följer sin ägare, snäll med andra djur, lättlärd och världens gladaste! Många jag träffar säger att dom aldrig stött på en gladare hund haha, man får vara beredd på att ha en hund vars svans går i 180 så fort man säger något.
Och…matglad. *-*
~mikkan
Tack, väldigt bra svar :) Med andra hundar menar jag främst om man möter någon, om dom vill fram och hälsa/skäller eller inte bryr sig så mycket.
Om det inte blir en sheltie blir det antagligen en chihuahua, dom kräver ju inte så mycket men det vore ju roligt men en lite större hund som tycker om att träna!
1. Individerna inom rasen är olika men generellt är att de anpassar sig efter sin ägare och efter den aktivitetsnivå som erbjuds. Om din hund däremot skulle vara van vid att få jobba mycket med både kropp och hjärna så kan de bli att den vill klättra på väggarna om det blir för lugnt längre fram i livet.
2. Jag kan bara svara efter min vana med min egen sheltie som har en tydlig av- och på knapp. Han kan vara både aktiv inne men kan också utan problem gå och lägga sig och ta det lugnt på eget bevåg eller på kommando.
3. Alla shelties är långhåriga men i olika omfattning. Vissa har en tjockare päls än andra. Men generellt så är pälsvården enkel, behövs inte alls lika mycket borstning som man skulle kunna tro. Hur pass mycket de hårar varierar mellan individ och individ. Min egen uppfattning är att tikar hårar i samband med löp medans hanhundar småfäller jämnare.
4. Rasen är ju en vallhund och håller sig runt sin ägare, håller hela tiden koll på vart du är. Det är inga problem att träna vare sig inkallning, tricks eller något annat.
5. Alla hundar är individer, vissa keligare än andra.
6. Rasen är familjekär och blir alltid glad när du kommer hem, oavsett om du varit borta 5 minuter eller ett par timmar. Vissa kan vara vaktiga och vissa individer är skälligare än andra.´Rasen kan vara reserverad mot främlingar men får aldrig vara rädd.
7. Rasen går ihop med andra hundar utan problem, oavsett kön eller storlek. Sen är det till viss del en vanesak och träningssak.
8. Precis som alla andra hundar (oavsett ras) behöver en sheltie ensamhetstränas korrekt.
9. Helt underbar ras, ångrar inte mitt val en sekund. Min hund är en helt underbar träningskompis och alltid med på noterna. Han vill alltid vara där det händer mest, annars kan man ju missa något roligt. En kelig herre som älskar alla, även om matte är absolut BÄST. Älskar att leka med både andra hundar och barn.
1. Jag tror att det kan räcka. Min motionerar jag 1,5-2 timmar om dagen och tycker det räcker bra. Jag har den amerikanska typen som ska vara lite mer "aktiv" än den brittiska men jag vet inte om det har så stor betydelse egentligen. Någon annan här inne som har bättre koll på det kanske?
2. Min har absolut inga problem med att ta det lugnt men vill gärna ha någon form av aktivering/hjärngympa varje dag :)
3. Bonnie fäller bara under just fällningsperioder, borstar henne ca varannan vecka.
4. Inga problem att ha lösa, min kommer alltid på inkallning. Jag bor i stan och då får man se upp lite så att de inte börjar valla bilar.
5. Jättekeliga. Älskar att ligga i soffan och mysa och på natten sover hon i sängen.
6. Bonnie är lite reserverad mot främlingar men absolut inte rädd/nervös. Hon kollar läget lite först innan hon går fram. Hon är dock extremt mutbar så har man bara lite korv är det lätt att charma in sig hos henne haha. Hon skäller nästan aldrig men "pratar" väldigt mycket, jollrar och knorrar. Sjukt charmigt!
7. Hon är väldigt social och tycker om att leka med i stort sett alla. Har väldigt lätt för att umgås och anpassar sig efter gruppen.
8. Jag har inte haft några problem med det. Som med alla hundar gäller det att börja träna tidigt och ta det i små steg så att hunden känner sig trygg.
9. Bonnie är utan tvekan den ROLIGSTE hund jag någonsin träffat! Hon har upptåg på gång hela tiden och man kan skratta ihjäl sig åt henne varje dag. Otroligt charmig, stor personlighet och ett ljuvligt temperament!
Hej Va roligt att du funderar på en sheltie,det är en härlig ras.
1.det funkar alldeles utmärkt.Vet ett flertal som bor hos pensionärer och dem hundarna är ok som rena sällskapshundar.
2.Jag har precis varit sjuk i 3 dagar och hundarna har bara fått korta promenader och dem är lugna inne ändå,inga problem alls.
3.Har 2 st hanar just nu och dem har mindre päls.tycker dock att stora pälsar är fina.Det är inte alls så mycket jobb med pälsen som man kan tro.Har haft en storpälsad hane och han borstade jag 1 gång i veckan.Min Peppsi fäller lite hela tiden nästan medans dem andra jag har/haft fällde endast 1 gång per år,då var det mycket päls,men det beror ju på hur mycket man borstar dem då.
4.Inkallning brukar vara enkelt för shelties,liksom det mesta man tränar.Mitt tips är att du går en valpkurs och en allmänlydnadskurs.man får lära sig mycket och kan få svar på många frågor man har.
5.Mina 2 är keliga.
6. Mina skäller när det ringer på dörren,men tystnar fort.Runt agilityplanen låter dem mycket.Inte så mycket vakt.Dem blir jätteglada när dem träffar någon dem känner/gillar.Min ena är dock lite reserverad ibörjan.
7.Levis min yngre är nyfiken på alla hundar medans Peppsi inte är så intresserad av hundar vi möter på promenad.
8.vara ensamna är ok men inte hur många timmar som helst.Dem gillar ju att vara nära sin flock/människor.
9.Jag tycker att sheltien är en sån allroundhund som passar till mycket och till många olika typer av personer.Jag har haft sheltie sen 1986 och har aldrig ångrat mitt val av ras.Lycka till med din ev blivande sheltie.
Jag bifogar ett kort på min Peppsi,på kortet är han ca 2 år och i år blir han 9 år.Han har ungefär lika mycket päls nu som då.