Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 1263 ggr
SaraBrandon87
0

Sheltie hane söker Sheltie tik för avel

Hej

Jag har en underbart fin hane som fyller 1år den 29/5, skulle gärna vilja ha en liten valp hane efter honom.. Så är det någon som vill betäcka sin tik med honom och kan tänka sig att ge en liten valp hane till mig som utbyte så vore jag väldigt tacksam :) Eller så kan pris diskuteras.

Lite info.

Han är som sagt bara 9månader och 2 veckor en så länge, men fyller 1år den 29/5,

Kommer vaccineras och ögonspeglas i början av Maj, pga. att han ska ställas ut igen veckan innan han fyller 1år.

Han är trefärgad, mycket svart, vit på bröstet och lite på tassarna, har även litet brunt i sig.

Lugn, trevlig och social.

Skulle nog bli en väldigt fin pappa :)

Så hör gärna av er :)

[Murvel]
6

Det kan kanske bli svårt att få en valp efter honom eftersom shelties ibland bara föds en åt och gången och seriösa uppfödare med tikar gärna vill behålla bra avkomma själva. Varav du minskar chansen både till att få en lovande valp och att komma i kontakt med de seriösa uppfödarna - men det spelar kanske ingen roll?

Utan fler meriter tror jag dock att du kommer få det svårt att hitta någon med en bra tik. För det första är ett år rätt ungt för en hund att para och för det andra finns det en del bra hanhundar som är utställningschampions eller höftledsröntgade (eller båda) och därmed mer intressanta för tikägarna. 

Valpen får du nog vara beredd att köpa, kanske till rabatterat pris. En valp efter en parning kan ges inom andra raser som föder fler valpar, men inte inom sheltien då man inte förväntar sig stora kullar. Men det visste du kanske också ^^ 

Med det sagt: gå in på sssk och hör med uppfödare om de är villiga till dealen. Dock brukar det vara tvärtom - att tikägare hör av sig till hanhundsägaren. Blocket finns också alltid. Kan vara värt att sätta ut en annons.  Och så var det en tjej här inne på sheltie i fokus som sökte en hanhund till sin tik! sök på forumet så hittar du det säkert. 

Mitt tips är dock att du skjuter upp avelsplanerna på din hanhund tills vidare - om han inte verkligen har något att erbjuda rasen som förbättrar den. Då kan du i stället välja en valp från samma linje (hans mamma kanske får valpar snart igen? hans faster?), men som är avlad efter folk som vet vad de gör.