Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1012 ggr
amela87
0

Lite nyfiken på rasen.

Tänkte fråga er lite om era Sheltien, då jag är nyfiken på olika individer av denna ras. 😃

Hur skulle ni beskriva er hund?
Vad är för och nackdelarna med just er hund(individ)?
Hur fokuserade är dom?
Hur mycket skäller dom?
Hur lättlärda är dom?

Tack på förhand!

Tjalleman
0

Hej!

Jag har 2 st sheltie hanar,Peppsi som är en svartskuggad sobel.han fyller 9 år i sommar.Levis som är svartvit och han har nyss fyllt 2 år.

FÖRDELAR:Peppsi=Glad,älskar alla människor.äter allt.Vill vara med överallt.Gosig/kelig,snäll.Kampglad.Träningsvillig.Levis=Snäll,gillar alla hundar.Gosig,Kampglad.träningsvillig.Ingen av dem är direkt rädd för smällare eller åska.

NACKDELAR: Peppsi=Gillar inte alla hanhundar,hittar mat ute,fäller ofta.Levis=Har svårt för människor han inte känner,vill inte bli klappad av dem.

FOCUSERADE:När vi tränar är dem väldigt focuserade.Privat helt ok,dem är ju vallhundar.Vet inte om det är svaret på denna fråga.

SKÄLLANDE:När det ringer på dörren,då låter båda men dem slutar rätt snabbt,bor på bottenvåningen i ett hyreshus,min granne har 2 st Tibetanska Terriers dem låter MYCKET mer.När vi tränar agility,då skälls det rätt mycket,men när vi springer inne på banan är dem tysta.När dem leker ute kan det skällas lite när dem jagar varandra.Tycker inte att dem är värre än andra raser.

LÄTTLÄRDA:Ja det är dem.följsamma,behövs inga hårda ord eller direkt höja rösten.

Hoppas att du är nöjd med svaren,annars får du fråga igen.

Kitten86
0

Helt underbar mentalitet och sätt/personlighet, frammåt, tuff, lättjobbad, älskar att lära, vill vara med jämt, kramgo.

Beror på hur man vill se det, men min hund är för stor och har för tunga öron. Jag ser inget av det som något negativt egentligen då dte inte påverkar honom, men om jag fick välja skulle jag vilja ge honom lite mer stående öron för mer "korrekt" utseende.

**Hur fokuserade är dom?
**Grymt fokuserad när du "trycker på on". Är med på alla steg och gör allt för att bemöta dina förväntningar och förstå dina "krav". 

**Hur mycket skäller dom?
**Är olika mellan olika individer. Min skäller om det kommer någon och knackar/plingar på dörren. Annars kan han "puffa" ibland om han vill påpeka något.

Hur lättlärda är dom?
Extremt lättlärda. Hittar du rätt belöning för just din hund och vet hur du ska träna på ett roligt och rätt sätt kan du lära din sheltie nästan vad som hellst!

Aviendha
0

Jag har en hane på 7 månader, han är därför långt ifrån "färdig hund" men men.

Glad, lättmotiverad, nyfiken med pondus.

Fördelarna: Lättlärd, stor träningslust, finner sig i det mesta, oerhört folkkär, superduktig på att vara själv, vacker.
Nackdelar: Han är lite "het", och det ska gå fortfortfort!! ibland när vi tränar, så jag hänger inte riktigt med alla gånger :P Eftersom allt går så fort så kan han även bli frustrerad och då erbjuda femtioarton beteenden samtidigt så här behöver vi öva på fokus även när det går honom emot. Han har haft dåliga erfarenheter vid hundmöten tidigare då 9 av 10 hundar som vi mötte i vår by gjorde utfall mot oss. Så nu kan han själv bete sig likadant *suck*. Nu har vi även kommit in i spökåldern, så när det är mörkt ute så kan han skälla på en del folk och saker.

Hur fokuserade är dom?

När han fattar att det är ett träningsmoment så har han enormt fokus! Sen behöver vi arbeta på störningar, men det kommer :) Det tog mig två sessioner á 2 min att lära honom stänga dörrar, en session till för att lägga signal på det. Utan fokus hade det inte gått att träna på det sätt som det faktiskt går att göra. 

Hur mycket skäller dom?

Han kan skälla till någon gång om någon kommer när vi är hemma. När han är ensam så kan man plinga, knacka och dundra runt hur man vill utanför utan att han säger ett pip. Han kan gå upp i skall någon gång när han är väldigt exalterad när vi leker. Och det kan även komma något skall när han är supertaggad när vi tränar. Något gnällskall när han är frustrerad vid träning. Han är ganska pratig av sig, mummlar, småmorrar, gnyr och har sig. Ganska gulligt. Och så skäller han på mötande hundar, och eventuellt någon märklig människa om han blir rädd (se ovan). Men överlag tycker jag inte att han är så skällig jämfört med andra hundar. Varken mer eller mindre liksom.

Hur lättlärda är dom?

Mycket!! Många med shelties sysslar ju med agility (ett par är ju med i SM-landslaget) och det vittnar dels om deras smidighet och dels om deras vilighet att lära. 

Han är väldigt lyhörd och inget gör honom gladare än när jag plockar fram klickern. Det enda som begränsar oss är jag, min fantasi, min timing och min fart. Han är sjukt snabblärd! Snurra och spinn (alltså snur åt både höger och vänster), med signalkontroll, tog honom bara någon enstaka session en förmiddag när han var 4 månader. Jag behöver snarare jobba på att bromsa lite för att få honom att bli mer metodisk då jag helt enkelt inte hinner med. Självklart måste min timing förbättras också. 

Jag har även fördelen av att ha en väldigt föremålsintresserad hund (han apporterade tom snöbollar vid 4 mån) så det underlättar en del, både vid belöning och vid hur han angriper träning.

Evakal
0

Hej! Vi ar haft vår Rasmus i 11 år nu. Det är vad vi tycker en mycket lättfostrad hundras. Lydig. Lugn och trygg. Absolut inget orolig av sig. En vall-hund som vill ha koll på alla när vi lägger oss eller även annars. Vår Rasmus skäller sällan. Bara om, när han blir överraskad av något. Och på katter eller hare. Vår Rasmus gillar inte Barn så mycket. Bara dem han känner väl. Vi ar Rasmus mycket utan koppel i vårt område. Han springer aldrig fram till någon person eller skrämmer. OBS, barn, osäker. En stor fördel för oss ar arit att han har en behändig storlek. Tar inte stor plats hemma hos någon, i bilen eller annat. Därför lätt att ta med bort o hem till någon. På sportlovet var an med på fjället då min man hade honom i en lagom ryggsäck på ryggen. Han orkar inte springa så långa sträckor numera. Lycka till från Eva o Lars m fam.i bredäng