Avelhane?
Hur får jag tag i en avelshane (vad kostar det och hur fungerar det) ? Inte aktuellt än men vill kolla runt lite på vad det finns för hanar som ska användas till avel. Jag har en liten tik valp (blue merle) som heter Buffy och som jag vill ha en valp efter så småningom. Blir inte aktuellt förrän till sommaren 2013. Men kul att kolla lite om det finns någon liten "pojkvän" som skulle kunna passa till henne. Det jag vet är ju att han ska vara svart/vit eller trefärgad, gärna en lite större sheltie. Hoppas kunna få lite råd och tips.
//Jonna
//Jonnix
Kolla på olika kennlar och mejla o fråga, många lånar ut sina hundar till avel 
Det ska jag göra, finns bara lite många kennlar att gå igenom men det har jag ju i och för sig ganska lång tid på mig att göra. Hur menar du med att de lånar ut sina hundar ?
Finns kanske någon här på iFokus som har samma tankar och kanske vill ha en valp på sin hanhund då kan vi ju alltid hjälpas åt.
MVH Jonna
//Jonnix
#2: Det bästa är att du kontaktar olika uppfödare med intressanta hanhundar du hade sett som pappa till din tiks valpar.
Din uppfödare skulle kanske kunna hjälpa dig? Både när det gäller planering och val av hane kanske? Det är väldigt svårt för någon utomstående att kunna säga vilken hane som hade passat bäst. Då det är en heeel vetenskap det här med genetik och avel. Hälsotester, inavelsgrad, kroppsbyggnad, temprament. et.c. Allt ska på något sätt klaffa för att valparna också ska bli så bra som möjligt.
Mvh Emelie 
Sedan finns det ju avelshanelistor på de nordiska rasföreningssidorna (shelties förståss) =)
#4 Var hittar jag sådanna listor som du pratar om? Avelhanelistor? Har letat lite på nätet men inte hittat något.
//Jonnix
Jag skulle gärna vilja ha en kull efter min hane, som är svart/vit. Dock är han ju stoor så han skulle nog inte passa din lilla tik tyvärr…
Hur stor är din tik?
SSSK har tagit bort sin avelslista sen ett tag tillbaka. Så i Sverige tror jag nog att man får hålla ögonen öppna för fina och trevliga hanar och sen kontakta uppfödaren/ ägaren och fråga….
#8 Jasså, det hade jag helt missat, var ju inte många veckor sen jag var inne och kika (men så snabbt som tiden går kan det ju ha varit någon månad sen också
)
Japp, tiden går fort… Men den var borta när jag var inne för några dagar sen iaf. Vet också att jag läst på deras sida om att den skulle försvinna, men minns inte vilket datum de satt!
#6 tror inte hon vuxit klart hon blir 5 mån på onsdag. Jag mätte henne för någon vecka sedan och då fick jag mankhöjden till 35cm, var inte så lätt att mäta. Hur stor är din hane då?
//Jonnix
#11 River är 47 cm men har VÄRLDENS bästa mentalitet! Skulle bli en bra och fin pappa.. ;) Det är ju lättare att mäta med en mätsticka.. Elr gjorde du det?
#6 Ja, det skulle vara kul om Ríver kunde få bli pappadå ha har så bra mentalitet..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Han är som #12 skriver inmätt som 47 cm vilket är stort även om det finns betydligt större exemplar inom rasen.
Pga hans storlek vill jag inte "massproducera" valpar efter honom men han har mycket bra kvalitéer att föra vidare. Han har jättebra mentalitet och fin exteriör, förutom storleken och öronen som jag inte gjort något med. Underbart arbetsdriv med tydlig av- och påknapp.
Om jag ska para honom så är det med en inte allt för stor tik då det är, som jag förstått det, större risk för att valparna blir för stora då.
#13 Vad väger en så stor kille då som är 47 cm? Min förra tik vägde 11 kg och hon var ju stor för att vara tik men helt perfekt tyckte vi. Jag hoppas att Buffy växer till sig lite men gör absolut inget om hon inte blir större, älskar henne som hon är och blir.
//Jonnix
Min kille ligger på omkring 12-14 kg, var ett tag sen jag vägde honom. Men han är i fin form. Fötutom att träna agility så bär han väska och jag tränar honom i lättare drag vilket han tycker är jättekul. Älskar att jobba men kan också ta det lugnt. Han är efter korrekta föräldrar med naturligt resta öron, även dem med bra arbetslust och tydlig av- och påknapp. En charmör är han som vunnit många människohjärtan och som efter sitt möte med honom börjat fundera på att skaffa en sheltie, vilket är gott betyg 
Absolut, storleken kan man ju inte göra så mycket åt på sin sheltie. Så länge det är underbara hundar i övrigt mentalt och fysiskt.
Min lilla kille är bara 7 månader så svårt att säga nu om han skulle vara bra eller inte. Vore ju helt underbart att få små Enzo valpisar en vacker dag :)
#16 Har du Enzo från kenneldolly? 
#17 nix, han kommer från Svansboden's kennel :)
#18 Jaha 
TS: Bäst är väl egentligen att hitta en hane som verkligen kompletterar din tik- både när det gäller utseende och mentalitet.
Samt sundhet, dvs höfter, ögon osv.
Och det är ju lite svårt att veta redan nu när hon är så pass ung :)
#18 Vad roligt att du har en Svansboden's hund, min mamma känner han som har kenneln..
Har haft en sobel tik därifrån.. Super bra temprament på hundarna..
Har du fler bilder på han eller bara avataren..? Vad heter han i stamtavlan *nyfiken*!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Men om din hund Buffy har kroksvans dvs svansknick bör du inte avla på henne. Mvh Karin
#25 Instämmer, samt den extra klon.
#25 Men det är väl inget ärftligt, min förra hund Xina som jag hade på foder fick två kullar sammanlagt 8 valpar där en av valparna fick svansknick och det fanns inte någon innan dess i hennes led som hade haft det.
//Jonnix
#27 Det kan ha varit hanen som haft det i ledet.
#27- Fast det är väl större chans att valparna får det om din tik har det :)
Men hur som helst- det är nog lättare att hitta att ta reda på vad din tik kan tillföra rasen, vilka resultat hon har på diverse hälsotest och liknande innan du väljer en lämplig hane :)
Det är klart att är det ett hinder så ska jag ju inte göra det och tanken var inte att jag ska ta flera kullar på henne utan mest för att jag skulle vilja ha en valp efter henne. Annars får jag köpa någon annan valp för en sheltie till ska jag ha inom ett par år. Bland Buffys kullsyskon var hon den enda som hade de "felen". Sen tror jag att det är bra för en tik att få en kull men det är ju bara vad jag tror 
//Jonnix
Lite kritisk kanske, men vad har hon att tillföra rasen? 
Min hunds mamma kommer från Svansboden's. Hon har ett jättebra temperament som är något som min hund har ärvt och han har otroligt mycket fart på agilityplan!! Är svårt att hänga med i hoppklass kan jag säga 
#32 Är det en sporre?
#34 Ja så heter det ju, sporre.
//Jonnix
har jag missuppfattat men är det buffy som har kroksvans ? Och är det smart att avla på det?
Det händer i bland att hundar föds med en extra tå/sporre. Baksporren sitter oftast fast genom en liten hudbit, om den är kvar och inte tas bort så ser det ut som en oval klump som vikar ovanför baktassen och kan fastna och skadas mot olika saket tex av skaren på vintern. Många uppfödare tar bort de själva när valpen bara är ett par dygn gamla som är ett enkelt ingrepp, valpen lyfts upp får sporren borttagen och somnar om detta ingrepp sägs att det är jobbigast för mamman eftersom de tar ungen i från henne. Men detta gjordes inte på Buffy för nu måste en vetrinär göra det och vad jag försod så gör inte alla det utan endast om hunden får problem med den, för min del får hon gärna ha den kvar om hon inte har ont av den vill säga.
//Jonnix
#36 Nej tror inte du missuppfattat utan ja det är Buffy som har det.
Övrigt: Är det nu så illa med kroksvans/svansknick att man inte kan avla på henne för det så ska jag givetvis inte göra det heller, men i vilket fall som helst tillför hon enormt mycket hemma hos oss, hon är en otroligt duktig och lättlärd hund som jag vet att de flesta sheltiesar är och för min del en helt ljuvligt underbart söt hund. Hon passar utmärkt i vår familj som sällskapshund och vi ska inte ha henne som utställningshund utan tänk att vi ska träna och tävla i agility. Får kolla någon bra kennel och se om jag kan hitta min nästa hund någon annanstans för en sheltie till ska jag ha inom två år.
//Jonnix
#38 Ingen defekt är ju bra, det tillför ju inte rasen något gott 
#38 Men jag förstår inte riktigt kan du förklara tror du? Varför frågade du hur det går till om du inte tänkt avla på Buffy? Eller var det bara för att veta hur det går till/ha en hum om det till din framtida sheltie, om skaffar en och vill avla på den?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Om din hund har ett sådant fel så borde hon väl inte gå i avel. Är ju risk att hon för det vidare till sina valpar.
Oavsett så är det ju alltid lättare när din hund börjar komma upp i den åldern att parning börjar bli aktuellt. Att veta lite mer om din hund som individ och övriga hälsa innan man börjar leta efter en hane som kompletterar henne till en eventuell kull. Är ju ingen som säger att hon bör gå i avel när hon väl nått den åldern…
#40 Jo jag hade velat ha en kull efter Buffy men har fått reda på att eftersom hon har kroksvans så bör jag inte avla på henne. Jag visste inte att det var en ärftlig defekt utan att det kunde drabba vem som helst och eftersom jag fått reda på det nu så kommer jag inte att avla på henne.
Och min fråga var lite allmän oxå för att få lite info på hur det funkar för Buffy är ju inte mer än fem månader nu. Min förra hund hade jag på foder och när det var dags så hämtade ju uppfödaren henne och fixade med parningen och sen hämtade de ju henne när det var dags för valpning och då var vi där när allt var klart och hälsade på henne och valparna.
#41 Ja så är det ju.
//Jonnix
#24 Nej bilderna är faktiskt någon månad gamla, har inte blivit så mycket foton på sistonde, lite mer päls har han fått men han blir nog ingen jätte pälsbomb inte :)
#33 Låter ju riktigt lovande! Han har faktiskt fått prova på tunnlar och blir som tokig, märker på hela honom hur mycket han tycker om det, så förhoppningsvis så får du se oss på banorna om ett par år :D
Din och min hund är ju släkt så Enzo kommer nog bli en raket på banan. Inte heller min River är en jätte pälsbomb, men de har ju mer amerikanska linjer i sig också 
#43 Jag har inte full koll på det här med amerikanska linjer och så men vad skiljer de sig på? Får de lite mindre päls? Vad mer? Buffys mormor är hel amerikan, hon är från Kennel Zarvos i Danmark. Beauty(Zarvo`s American Bi Blue) som hon heter blev importerad till Danmark medans hon och hennes syskon var i magen på deras mamma. Här är en bild på Buffys mormor.
//Jonnix
#45# jättefin bild på mormor:)
#46 Javisst är den, det är ju så kul med sheltie eftersom de är så unika till utseende. Ingen sheltie är lik någon annan, många olika färger och teckning.
//Jonnix
35 vid 5 mån är inte litet då kommer hon bli stor ju ?
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Man ska inte ta valp på sin tik bara för att man vill ha en valp efter sin tik. Och med de felen ska hon ej gå i avel.
Och den hanen som är 47 cm ska inte heller gå i avel, hur fin och trevlig han är.
Att ta valpkull är mycket planering, inget man gör för att man vill ha efter sin tik. Ögonlysning är ett måste, och sen se vad tiken har i sin stamtavla, vad hennes föräldrar har mm. Finns bra böcker att läsa.
Bra att du nu inte ska ta henne i avel, ha henne i allt kul som man kan med en sheltie.

Fast då kan man ju också säga att tikar som är 40, eller 28 där omkring inte heller ska gå i avel. Det är precis lika "illa".. Sen tycker jag att då ska inte uppfödare som avlar på hundar som är 38-40, de är också förstora. Eller hur mycket för stort är för stort? Dessutom kan du ha två hundar i idealhöjd men ändå få valpar som aldrig slutar växa. Likaväl som att du kan ha två små men samma där få för stora..
Finns alltid en som skiter i storleken och bara kör på mentaliteten! Fråga kan man ALLTID göra.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Det är ju en väldans skillnad på om sheltien är nån cm för stor/liten jämte mot att vara på snudden 10cm åt endera hållen.
Mentaliteten är viktig, men rasen är inte så utdöende så att man inte kan få allt i "ett paket" så att säga. =)
Håller med Mojsans, på tok för stort att avla på en hane som är 10 cm för stor. Man avlar ju inte på en hane som är 27 heller ;) Du avlar ju definitivt inte heller på en tik som är 46 eller 26 :)

så långt var jag oxå med, men har läst lite och tydligen är de inte benhårda ens på vissa utställningar på hanar som är typ 41-42? Eller har jag läst tokigt?
vad gäller min vovve har han tydligen bra stam oxå, då kullsyster blivit årets sheltie ett år..
Jag kan ändå inte hålla med er.
Är det inte bättre att avla på en för stor med sjukt bra mentalitet och stamtavla (pratar inte om just River) istället för att avla på rädda och (som jag utrycker det) nerviga hundar, fast som har rätt storlek?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Ja, alla har vi ju rätt till våra egna åsikter. Och detta är ju en anledning till varför olika uppfödare (inte bara inom denna ras) prioriterar olika saker, en del går mest eller bara på uställning medans andra tar meriter i bruks/lydnad/ agility som en viktig eller stor del.
Oavsett hur man gör så ska ju målet vara att i slutändan gynna rasen…!!
#55: Allt i avelsdjuret ska gå hand i hand. När det kommer till mentalitet så som utseende. Nu är jag som sådan att jag hade hellre valt att avla på en hund som är stabil mentalt men har sina små "fel" rent utseendemässigt, än en hund som är SEUCH men är helt kass i mentaliteten.
En nervig och rädd hund ska givetvis inte gå i avel, inte heller en hund som är väldigt orastypisk rent utseendemässigt. (pratar nu inte bara höjd, utan i helhet: men när en sheltie ex. är 56 i manke (ja jag har träffat en tik som är så stor och efter toppvinnande hundar) så går det till en extrem överdrift. Den här hunden är för mig inte längre en typisk sheltie, hur go den än är mentalt. Likaså som jag personligen anser att en border collie som inte kan valla inte är en typisk border collie)
Målet är att försöka hålla sig inom standarden så mycket som möjligt. Och det hoppas jag alla ansvariga uppfödare håller med om.
(kopierat från rasstandarden) "Shetland Sheepdog skall vara sund och aktiv, alert, vaken, vänlig och intelligent. Den är tillgiven och uppmärksam mot sin ägare, reserverad gentemot främlingar, men skall aldrig vara nervös"
Mvh Emelie 
#55 Tror ingen försöker säga att det är bättre att avla på en kass mentaltitet jämte mot för stor eller liten. Vad de flesta försöker säga är att det ena inte behöver utesluta det andra. Det finns sheltien som har underbar mentalitet och hålls inom storleksramarna. =)
Hej
Jag har en hane som blir 1år den 29/5, han är trefärgad, mycket snäll och social.
Söker ju efter en tik som vill para sig med honom. Problemet är att jag gärna vill ha en liten valphane efter honom .. Antingen att jag "om du nu vill para din tik med honom" får en liten hane efter honom eller så kan man alltid diskutera pris för avel :)
#59 Hej på dig, vet inte om du läst alla inlägg i denna tråden. Men Buffy har kroksvans och det rekomenderas då att man inte ska avla på hundar med kroksvans. Man för inte vidare de bra generna eftersom hennes valpar oxå kan få det. Men däremot har jag en ny liten tjej hemma som än så länge är väldigt "perfekt" men det är ju mycket som behövs kollas upp innan en eventuell parning. Hon är ju ganska liten ännu (8mån) och ska det tas några valpar på henne så tycker jag att det skulle passa till nästa år (när hon fyllt två år och helst löpt tre ggr) i så fall. Jag skickar ett pm till dig så kan vi ju pratas vid där.
Du kan väl lägga in en bild din kille 🙂
//Jonnix
Väldigt bra gjort att du har släppt Buffy från avel! Väldigt seriöst!👍
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka