Hundar i soffa och sängar?
Här hemma pågår ständiga diskussioner om det här med hur vida hunden ska få sova i sängen och vara med i soffan.
Hur har ni löst det? Hur ser det ut hemma hos er? :)
Här hemma får de vara i både sängen och soffan. I soffan har ha en egen hörna där det ligger en filt så man slipper päls och smuts direkt i soffan. Han ligger ingen annanstans än just i sin egen hörna 😉
Sängen, där ber han alltid om lov innan han hoppar upp. Där blir det att han alltid ligger i fotänden förutom mystunderna på morgonen för då hoppar han gärna upp och kryper riktigt nära och pussas och kramas innan det är dax att kliva upp, sötizzen 😃
Wilma får vara i både soffan och sängen. I soffan brukar hon ligga vid ena kanten och i sängen oftast vid mina fötter. Men då jag går upp lägger hon sig på min kudde. 😉
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Självklart får mina hundar vara både i soffan och sängen,men så bor jag själv också.Jag har valt att ha skinnsoffa pga av hundarna,väldigt lätta att hålla ren,torkar av den med lite grönsåpa i ljummer vatten bara.👍
#3 Vi har också skinnsoffa, som är lätt att torka av. Annars skulle det inte fungera. Det är viktigt särskilt under de perioder som Wilma fäller.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Ja det är ju helt klart mysigast att ha hunden/arna med överallt :) Så ser det ut hos mina föräldrar också, som har en skinnsoffa som är smidig att torka av. Dock så köpte vi en stor (och dyr) soffa i tyg förra året och mja den är svårare att få ren. Så när vi har hundar på besök här så får dom vara i sängen men inte soffan. Så planerar vi att ha för vår hund också. Tänkte köpa mig en fin fotölj att ställa bredvid som vovven gärna får vara i, så kommer vi i samma höjd i alla fall ;) Har tyvärr lite dåliga erfarenheter av hundar i soffan, har en god vän med tre Ridgebacks som alltid får vara med i soffan, så när man kommer som gäst får man finna sig i att trängas med tre fisande jättehundar med päls som fastnar på alla kläder man har. Jag älskar alla sorts hundar men då kan jag faktiskt känna att det blir för mycket ;)
I soffan kommer hunden absolut att få vara, men har inte bestämt mig gällande sängen ännu. Och då inte pga någon konstig dominansteori ;) Utan av rent pratiska skäl - jag och sambon får knappt plats själva.
Vi har en tygsoffa men har täckt den med plädar och så tar vi av dem plädarna inför besök, så är soffan hel och ren i alla fall ;)
Vi har hunden i sängen, men gubben vill inte ha dom i soffan :) får väll acceptera det
Här är dom överallt men bara när vi ger tillåtelse och säger "hoppa upp!" när dom övertygar med sina puppy eyes 🐶😃
Har skinnsoffa som är enkel att torka av och i sängen finns ingen bättre fotvärmare.
~mikkan
Hos oss får hunden vara i soffan med oss om han vill (men inte om vi har folk på besök). Dock så brukar hunden hoppa ner från soffan efter en stund och lägga sig på någon matta istället. Då får han bättre uppsikt på det som händer.
När det gäller sängen så sover han med oss i sängen varje natt. Det är ju så mysigt🙂 Ibland försöker han lägga sig med huvudet på ens kudde men då puttar vi ner honom till fotänden av sängen. Någon måtta får det ju vara 🙂
Här hemma får hundarna vara i soffan om du vill. Okey inte om det är gäster hemma där är det nog lite gästen ska sitta först och finns det en plats kvar så..Okey. Men vi har filtar ligger i soffan och dom söker sig till filten då dom är i soffan.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Här får hundarna inte vara i vardagsrummet eller på övervåningen. Dom har sin biabädd som dom får vara i och några mjuka täcken.
Hos mormor och pappa däremot är det tillåtet att vara överallt. Det uppskattas!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
För oss inga problem. Vi var benhårda i den fostran från början. Alla fem inkl. Barn. Vi skrev ner det vi ville vara överens om. Vi har inte vårhund i soffa eller säng. Går hur bra som helst. Han vet. Sheltes är . Hund är hund. Inte människa, trots allt fint dom ger oss