inkallning i skogen
Jag har ett litet problem när jag är ute med min sheltie i skogen nu på vintern. När han hittar ett viltspår så sticker han iväg direkt, han lyssnar inte på mig överhuvudtaget då. Sommartid har jag inga problem men nu på vintern. Vad skall jag göra för att bryta hans beteende när han hittar ett vilt spår? Tack på för hand
Har du testat att sätta honom i spårlina? Som en lite säkerhet för att kunna påkalla hans uppmärksamhet ytterligare?
Om jag var du skulle jag försöka träna på att NI har kul i skogen ihop, att det inte handlar så mycket om att leta efter viltspår (även om de finns gott om dem). Kan t.ex. springa i motsatt riktning från honom och överraska honom med att du "försvinner" så att han får upp sin uppmärksamhet mot dig och håller mer koll på "den där matte som har en tendens att virra bort sig". Då brukar det bli roligare för hunden att hålla koll på matte och blir du roligare så finns inte lika tydlig de där viltspåren där för att ge din hund lite skojj och utmaning.
Men sen är det ju också så att vissa individer är mer för att följa viltspår och jaga än vad andra individer är..