Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1633 ggr
mikkan01
2013-02-28 23:32
0

Badtajm!

Idag var det dags för lillen att bada, något som han tycker är det värsta som går att göra…😃
Råkade nämligen spilla saft över hela honom ☺️

Väl i duschen såg han ut att lida något enormt, han vill ut innan man ens nuddat honom med vatten. MEN efteråt så blir han som en raket, så fort han vet att han är klar så springer han blöt runt i hela hemmet och torkar sig på mattor och gardiner. Svansen går i 180 och han får en väldans energi 😃snubblar runt lite överallt och rullar över handduken ett par gånger. Lycklig för att det äntligen är över? 

Hur reagerar era när det är dags för bad, blir dom lika tokiga? Bjud gärna på hjärtskärande eller glada bilder, har faktiskt aldrig sett en lycklig hund i duschen haha, någon gång måste vara den första😎

Själv har jag ingen bild att bjuda på.

~mikkan

Frida.S
2013-03-01 09:15
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gången jag badade Bonne tjöt hon rätt ut haha. Hon gillar att simma och bada i hav och sjöar med badkaret tycker hon inte är nån hit. 

Nu går det iofs helt okej, hon står snällt när man schamponerar och spolar henne. Efteråt kör hon det klassiska springa-runt-i-hela-lägenheten-och-rulla-sig-på-alla-mattor-rycket. Lika lycklig varje gång att hon klarade sig med livet i behåll haha

Kitten86
2013-03-01 10:47
0

Min hund uppskattar inte att duscha även om han går in i duschen om man ber honom att göra det. Men det enda du får är en hjärtskärande och "gråtande" blick, bedjandes om att få slippa detta hemska påfund.

Bada däremot är en helt annan sak. Han älskar att springa ut och i vattnet och jag får gärna stå och kasta en pinne, kotte eller leksak åt han 😉 Även åka båt är jättekul, även om det måste bli både flytväst och koppel så att hunden inte hoppar överbord!

Som de flesta andra beskriver de så får även min hund ett jätteryck och ska springa och gnida sig mot mattor och golv. Han springer nästan omkring "bugandes", så att han viker ner framkroppen i golvet och springer med bakbenen vilket ser jättelustigt ut. Har ingen bild på honom men flera videoklipp (tyvärr har jag inget ligger på youtube eller dyl. så kan inte delge, tyvärr).

mikkan01
2013-03-01 12:27
0

Bara min lillskit som inte alls gillar att bada ute? 😃 
Han springer helst vid sidan om stranden, fram och tillbaka och undrar varför vi går i den där jäkla plågan…😉 Ibland kan han gå ut en halvmeter i vattnet om det vill sig!

Måste nästan vara någon sheltie-gen att dom ska springa runt, runt efter bad hihi… schäfern gör det inte, hon står och ser lika uppriven ut som i duschen… 😃

~mikkan

Kitten86
2013-03-02 14:33
0

Samma stil ligger även hos pudeln. Min dvärgpudel var precis likadan 😍

Var så att ryggstödet på hörnsoffan, vi hade då, blev springbräda när han kom farande genom huset efter bad/dusch!!

_dollii_
2013-03-12 07:40
1

Min Elvis Gillar heller inte att bada ute.. han springer också efter strandkanten och springer endast en bit ut i vattnet om man kastar en pinne eller nått… fast han var ju så liten i sommras jämfört med nu så vem vet, han kanske älskar det nu till sommaren..återstår att se!☔️

Duscha han går dock jätte bra, han står fint i duschen och visst han knorrar lite då han e onöjd men sen torkar vi av han ordentligt med handuk sen så tar han "sheltie-racet" genom huset😃🐶 haha dom är så fina sheltie! ❤️

Här är en blöt men lite suddig bild när han badat då han var lite mindre.

HelenaV
2013-03-26 08:23
1

Nu har våren börjat komma och det kan vara riktigt skitigt ute, därför spolade jag av Roy igår efter promenaden. Jag tvättar bara underdelen och benen än så länge, då jag vill undvika att tvätta bort det smutsavstötande fettet i pälsen. Han är helt lugn i i badkaret, så det funkar rätt bra. Får se om han inte tycker det är lika okej den dagen jag tvättar HELA honom!

Här är en bild från badkaret 🙂

Kitten86
2013-03-27 17:10
0

Min hund går in frivilligt i duschen efter en promenad som gjort att han är full i skit på benen och magen. Står snällt och vänder sig så man kommer åt på kommando.

Men tar jag fram schampot och ens tänker tanken på att duscha hela honom DÅ blir han moloken och stor som en myra och tycker allmänt synd om sig själv som måste stå ut med detta tortyrlikande påfund!