När tinga valpen?
Jag har aldrig köpt hund tidigare och tycker att själva tingningen eller valet av valp mest verkar vara en jobbig grej. Vissa väljer ju valp i princip dagen de föds och går då enbart på färg och/eller kön i första instans. Och om man själv inte kan välja så tidigt så får man "ta det som blir kvar" ungefär.
Det här är en stor stress för mig som vill kunna se hur valpen ser ut (jag vill ställa ut och eventuellt avla, så exteriören är viktig) och dessutom vill jag få en valp som man hunnit märka lite personlighet på (jag vill ha en pigg och nyfiken valp och absolut ingen skyggis). Jag vill därmed tinga valp så sent som möjligt, tidigast vecka sex. Men då riskerar man att inte få välja alls utan ta den - om någon - som inte redan blivit tingad.
Svårt!
När tingade ni er valp och hur resonerade du och uppfödaren kring det?
Går det inte att tala med uppfödaren att du står först i kö (eller på den plats du hamnar), och sedan bestämmer dig först när du hittat "din" valp. Alltså: När du valt får de andra välja. Om nu personen i fråga har ett kösystem.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ska man ha en viss färg och hane eller tik så brukar inte valmöjligheterna alltid vara så många 😉. När jag skulle ha en blue merle-hane så kom det just en blm hane och en trf tik så valet var inte mycket till val.
Med de andra så har jag träffat kullen först före jag har gjort mitt val. Kan hända att jag inte gör som många andra och enbart tittar till exteriören, men jag går även mycket på magkänsla. Det ska kännas rätt helt enkelt.
Sedan är det ju väldigt stor skillnad om man får välja valp själv eller om uppfödaren väljer åt en!
Alla mina hundar har jag tingat redan före de varit 5 veckor. Visst spelar valpen grundlynne roll, men anser att man gör nog valpen till den den är som valpköpare.
Många uppfödare har att man får komma och hälsa på valparna tidigast när de är runt 4 veckor, man brukar också runt den tiden tinga sin valp. Man kan se mycket personlighet i en 4 veckors valp, i det övriga vad du söker efter i din hund får man lita på uppfödaren som känner valparna bättre och dennes kunskap och "kunniga öga". Vilket innebär att om du söker efter en hund för utställning kan uppfödaren hjälpa dig att "peka ut" lämpliga valpar, sen blir valmöjligheterna färre med önskemål om kön, färg etc. Som tidigare inlägg skrivit så är inte alltid valmöjligheterna många beroende på vad du söker efter i din hund.
Jag har litat mycket på mina uppfödare och tingat mina hundar i ett tidigt skede. Och har i båda fallen fått helt underbara, toppen hundar!!
Jag håller även med "Ressu" att man ska gå på magkänslan, att det ska kännas rätt.
Ja det förstås, uppfödare kan ju se "lovande" valpar långt innan jag själv kan det. Ni lugnade mig lite nu. Så länge kullen inte tingas direkt (dvs att tidigare intressenter "står före i kön") så får vi hoppas att det löser sig med lite kommunikation.
Mitt problem är att jag har en sådan heeemsk beslutsångest, så jag hoppas nästan att uppfödaren kommer att peka ut en lämplig kandidat till just mig. Och att ingen annan passar bättre med just den valpen så att den hamnar hos någon annan… Om det nu ens föds någon hanhund. Jag har tre potentiella kullar jag tittar så det hoppas jag att det gör i alla fall.
När kan en uppfödare säga att valpen verkar lovande för utställning? Runt fyra veckor kanske? (sen kan ju saker ändras även om man skulle få en lovande valp: testiklar som inte hoppar ner, blir för stor/liten, öronen ställer sig eller reser sig inte ordentligt, I know 🙂)
Hej!
Många uppfödare förbehåller sig rätten att välja valp åt sina köpare, just för att rätt valp ska komma till rätt hem. Utseende är ju en sån liten del av det hela. Den hunden man får ska passa, och man ska leva tillsammans många år. Framför dina önskemål till uppfödaren och be de om hjälp att välja. Uppfödaren har ju möjlighet att studera valparna i 8 veckor varje dag.
Anna Knutson
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar