Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettdebatt
Läst 1951 ggr
medde
0

Flicka dödad av hundar

Nu har det hänt igen,, Det som verkligen inte får hända! En människa dödad av hundar som finns i ens närhet. Vad är det som går fel? Så ohyggligt fel att att hundarna dödar.  Har vi för många hundar och inte riktigt är med på vad dom verkligen kan göra? Är det okunskap som ligger bakom att man sätter sig i det här. Blundar man för verkligheten och förskönar sina hundar? frågorna är många, då jag kan inte låta bli att både bli arg och ledsen då jag läser nyheter som det här. Det får bara inte hända.

Vad säger du?

Läs vidare på länkarna nedan.

Sv artikel

Eng artikel

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
0

Jag blir så otroligt ledsen när jag hör om sådana här historier. Det får verkligen inte hända. I en perfekt värld ska inte ens hundar attackera från första början…

Men visst fungerar ju en flock på så vis att om det blir bråk så kommer fler och lägger sig i! Men visst tror jag att det ligger en del "förmörkande" bakom, att man som hundägare inte vill inse eller erkänna att ens hund har vissa problem.

Fler borde vara mer kritiska och våga erkänna, och jobba för att deras hundar ska bli fungerande individer i det samhälle vi lever i.

medde
0

Lite så jag tänker ibland, man ser inte till sig hunds problem. Samt att man kanske har rent av för många hundar och dom ser sig som egen flock utan husse/matte som ledaren i den flocken

Beckibus
0

Usch va läskigt. Tur att man har en hund som aldrig bits!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

medde
0

#3 Många av hundarna som har gjort något fasansfullt fel,,,,har inte visat någon dålig mentalitet innan heller..

klaris
0

Ush va hemskt! 

Man vet inte vem man ska vara arg på?

Hälsningar Klara :)

selmahopp.blogg.se

medde
0

#5 Felen ligger nog hos flera. det blir en kedja av ondo.

Blackfall's kennel
0

Det står också att hundarna alltid var inomhus eller högst ute i trädgården. Hundarna har inte heller fått arbeta. Hur uppfostrade familjen hundarna? Mycket gap och skrik (=aggresivitet) ger hundar som inte litar på människor.  Det finns många komponenter som kan bli fel… Mycket viktigt är förstås att ta reda på så mycket som möjligt om hundrasen man köper. Vad är den avlad för från början/vilka arbetsuppgifter har den haft?

Vet du som läser detta om din ras? Shetland sheepdog är avlad för att vakta gården och valla. En sheltie mår bäst av att få valla. Instinkterna ligger i hjärnan. Det går inte att ersätta med en annan "aktivitet".

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar

medde
0

Det är ju just det som gör att felen blir och uppstår, Man tappar en stor bit av vad hunden behöver..

Kitten86
0

… och vad hunden är "gjord för".

Och nog vaktar en sheltie sin gård 😉Och vallningen finns ju där definitivt!

medde
0

#9 Exakt