Ny medlem
Hej, jag heter Emelie och har skaffat min första egna hund (är 21)
Rasvalet slutade på sheltie. Tidigare hundras har varit tollare och har en cavalier inom familjen som är två år som jag tränar och tävlar med agility.
Elsa har jag bara haft en vecka och hon är 10 veckor gammal.
Hon är rätt självständig och väldigt nyfiken, allt skall undersökas.
Hon är superhärlig och en cool tjej att ha och göra med. Det ska bli kul lära känna henne närmare på :)
Jag tänkte kolla lite med foder, jag vill ge henne som vi gör med cavaliern färskfoder utblandat med torrfoder så att hon får använda tänderna lite oxå. Vad ger ni era shelties?
Och ja.. hon får såklart inte tugga på stenar, men hon tog en precs när jag tog bilden
Oj så söt!
Färskfoder och torrfoder blir väl jättebra. Tror inte att det är så mycket jobb för tänderna att tugga torrfoder egentligen, men det kan ju vara fiffigt att hon är van att äta det vid tillfällen då man t ex är på resande fot och inte har samma möjlighet att ta med sig färskfodret. Också bra att kunna använda som belöning.
Lycka till med nytillskottet!
Sjuuukt gullig! Är hon efter amerikanska linjer? Tänkte på den kraftiga benstommen :)
http://awkwardsilen.se
Vad söt hon är, är hon från Babysocks?
//Jonnix
Ja hon är från babysocks, hur visste du det? 
I ärlighetens namn vet jag inte om hon korsat in amerikanska linjer.
mamman var väldigt nätt och rätt liten ialf.
Nu blir jag nyfiken, skiljer det mycket på amerikanska och svenska shelties?
När jag valde valp har jag bara kollat hälsa och temperament.
#4 Jo för jag har följt den kullen och var väldigt intresserad av just henne men det var några före mig som var intresserade så eftersom hon inte kunde ge besked då när valparna bara var ett par veckor kollade jag vidare och hittade en annan liten trefärgad tik som blev min :) Så din lilla har jag följt sen hon var nyfödd gillade henne redan då hon var någon dag gammal :) min nuvarande hittade jag på Blocket och skulle bara åka och titta men när vi körde där ifrån hade vi med oss vår nya lilla valp hem hon var på dagen 8 veckor och är i dag 17 veckor. Lycka till med lilla Elsa :)
//Jonnix
Förresten en av Elsas syskon hamnade hos den kennel som min Phoebe kommer ifrån "Gardenia Gardens".
//Jonnix
Hej och välkommen som medlem!
Kul att du fastnade för sheltie som är en underbar ras att leva med!
Det skilljer sig lite mellan brittiska och amerikanska shelties, sen om det blir en mix så suddas ju skillnaderna ut lite.
En amerikansk har i regel en kraftigare benstomme och en något annorlunda kropp och päls. Ett exempel på en amerikansk sobel kan du se här.
#7 Ja, de verkar verkligen passa mig, det som förvånade mig mest är hur självständig hon är, att hon kan gå långt ifrån mig utan att hålla koll vad jag är trots 11 veckor bara.
Vallhundsinstinkten kanske har försvunnit efter många generationer som sällskapshund?
Jämför bara med vår cavalier och fågelhund tollaren, de höll sig vid benen vid den åldern ;)
Men det är ju inget jag såklart är ledsen över haha, det är ju bara att jag får göra mig riktigt rolig att vara med.
OJ villken vacker sheltie!!
:)
#8. Det är ju toppen. Då är hon en tjej med skinn på näsan och inte en sheltie som håller på att hoppa ur sitt eget skinn (som vissa är) för minsta vindpust. Lite extra kontaktövningar med henne så blir ni säkert ett toppenteam! :D
Vad vill du göra med henne? Är det sällskap eller hoppas du på att kunna satsa i någon gren?
Hej och välkommen! Jag hoppas att du kommer trivas, och skapar många bildtrådar!
Super söt liten dam du köpt!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#9 Jaa, hon är lite så för bilar bara, resten är hon rätt cool. Får bli lite extra träning i staden, kommer antagligen flytta dit snart.
Agility agility 
Gått tre kurser med vår cavalier och tävlat lite och jag har verkligen fastnat för denna gren. Gemenskapen,kontakt mellan förare och hund stärks och framförallt hur kul hundarna tycker det är.
Men jag har varierat lite efter vad hundarna gillar. Tollaren tyckte rally var superkul och spår. Så då fokuserade jag ju på det.
Cavalieren är ingen vidare spårhund
och lydnad, rally är tråkigt haha.
Så med andra ord kommer jag testa mig fram med henne.
Träna trix / freestyle är något jag tycker är superkul oxå.
Har du en sheltie?
Tack, verkar vara en kul sida. Sheltie folk verkar ha samma intressen med hundträning som jag ;) så ska bli kul följa vad ni gör med era hundar!
Är det ngt speciellt man bör tänka på tkr ni?
Alltså, vissa säger ju sheltien kan bli rätt nervig.
Gäller mest miljö, miljöträna eller?
:)
Låter toppen!
Massa socialträning, låt andra människor hälsa på henne och även SNÄLLA hundar i alla de olika storlekar, färger, raser osv. Men lär henne också att hon inte får hälsa på precis alla. 
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Var det tiken som uppfödaren tänkt behålla egentligen?
Hur går det för er annars då? :) Sköter hon sig? ;)
Supersöt stor flicka du har! Och vilka öron
Gör att hon ser ut som ett riktigt busfrö….!
Kan bara hålla med att med en lite sheltievalp är det mycket socialträning och miljöträning som gäller. Testa en massa miljöer och sociala situationer, både där hon får hälsa på alla och där hon inte får hälsa på alla. Uppmundra frammåtanda och ett tips är att göra eventuella läskiga saker roliga genom lek, att du börjar leka med det och drar med dig henne (beror ju självklart på vad det är som är läskigt, men du förstår principen). Resten är bara träning, och träning 
folk tror hon blir mediumhund är ca 30 nu (om vi mätt rätt) som 13 veckor #14 japp hon tänkte behålla damen, men beslöt sig behålla en pojk nu och ville inte ha 2 valpar. Jaa, hon e väldigt duktig, lyssnar bra :).Lätt till skall, haha träna lite extra på det ;) #15 ja, hon är väldigt matglad haha så utnyttjar det vid miljöträning ;) Agillity med vår andra vovve idag så lillan fick följa med. Väldigt konstigt ställe, överlycklig att se alla hundar men ingen av de andra hundarna var lika glada, alla bara gick förbi! ;) vilken diss ;)
Inte alltid lätt att vara valp 
4 månader på måndag, vart tar tiden vägen?
Faller för tösen mer och mer varje dag, hon är en riktig hoppetossa och snö är något av det mest underbara som finns!
#19 Men det är ju en blid och en fin bild är det också!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jisses vilken söt tjej! :')
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Fin hon är, härlig bild med snö :)
//Jonnix
Jätte fin liten tjej! Hon ser härligt pigg och busig ut - jag gillart!

Visst 'r hon busig till max, det är tur den äldre tiken här hemma kan busa av en del energi med henne :)
Hög blir hon nog, ca 34 cm hög redan
Stor hon blivit!!
Och visst går tiden fort 😉
Så vacker hon är och har verkligen växt till sig. Har du någon vikt på henne ?
//Jonnix
8.3 kg Är det normal vikt?
Jag kan tänka mig att det är medium vikt, båda mina ligger omkring 8 kg har inte mätt mankhöjden tycker det är lite svårt.
//Jonnix
Tycker det är jättesvårt, Elsa är grov i kroppstyp o all päls gör det svårt att avgöra, hon får ju mindre än vad som rekommenderas i matväg o det syns ju att det inte går ngn nöd på henne :-p
Va söt hon är, älskar bilden!
En stor tjej med andra ord.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka