Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 953 ggr
Mapel
0

Terv eller sheltie

Ja, vad ska vi ha! Det är inte aktuellt att skaffa valp än på ca ett och ett halv till två år men vi kan inte riktigt enas om vilken ras vi vill ha. Vad vi vill med vår hund: Träna och tävla lydnad, agillity och en del bruks. Vi är aktiva och väldigt intresserade i hundträning och kommer aktivera vår hund psykiskt och fysiskt varje dag. Vi har en hel del hunderfarenhet sen tidigare även om vi aldrig har haft någon egen hund tidigare. Jag har växt upp med hundar och min mamma har briard och snart även en terv och min syster har en pomeranian och en briard. Båda är aktiva och tränar och tävlar med sina hundar. Min sambo har haft en softis tidigare som hon tränade agillity med. Men detta kommer bli vår första egna hund. Jag har alltid älskat belgisk vallhund och har sedan länge vetat att jag kommer ha en eller flera i framtiden. Min sambo har intresserat sig för sheltie just på grund av hennes agility intresse vilket sheltien passar väldigt bra för och även jag har väldigt bra erfarenhet av sheltie. Men nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, vi vet ju att sheltien kan vara en enklare förstagångshund men Terv är ju något som jag verkligen brinner för. Dessutom har jag en släkting som föder upp just Terv vilket gör att vi i så fall skulle kunna ha väldigt stor kontakt med uppfödaren innan, under och efter. Men vi kan verkligen inte bestämma oss, så kom mer än gärna med tips och erfarenheter. Gärna om ni har erfarenhet av en eller båda raser, men även hur ni tänkte när ni skaffade er första hund.

[Murvel]
1

Om jag var du skulle jag fråga din släkting om du kunde komma över (exempelvis på ett lov/semester) och verkligen umgås med hennes hundar. Sedan funderar du på om det känns som "din" ras eller ej. Om hon behöver passning (exempelvis av en hanhund medan en tik löper eller dylikt) hade det också kunnat vara ett ypperligt tillfälle att testa på att vara tervägare. 

Terven är ju, förutom större, även mer krävande och mer skarp än en sheltie än. Vill ni satsa seriöst på agilityn skulle jag valt sheltie, men även en terv kan ju prestera fint på agilityplanen. 

Det kan vara lite problem på brukset med en sheltie, främst pga storleken. De har inte alltid det mod eller den självständighet som krävs för vissa mer självständiga grenar så som budföring (enligt vad jag har hört). 

Sheltien är en liten allroundhund (aktiv sällskapshund) och terven en brukshund. Känn efter vad du verkligen lockas av med hundlivet och tänk gärna några extra år framåt och fundera över vad ni kommer att ha tid och ork med.

Personligen funderade jag länge på aktiva hundar som tollare, aussie, terv - men nu känns det riktigt skönt att vänta på en sheltievalp i stället. Just för att jag inte tror att jag kommer ha tid till den där "extra" motionen och den där "extra" mentala träningen som en utpräglad brukshund kräver.

Mapel
0

#1 tack för svar!! Det var ett väldigt bra tips! Tror inte hon skulle ja något emot att låna ut en av hundarna så det ska vi definitivt fråga!! Ja det är helt sant, så svårt att välja bara! Vi vill ju göra både ock, haha! Men troligtvis kommer det ju bli båda raserna ändå i framtiden. Frågan är ju bara vilken vi ska ha nu nästa år och då är kanske sheltien bäst sim första hund, ändå. Men ack så svårt! :)