Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2289 ggr
Tjalleman
2013-03-23 20:16
2

Medium sheltie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev min Levis inmätt till medium i agility.Han är nu officiellt 42 cm.Jag var orolig att han skulle vara hela 45 cm och då hade han fått tävla i large och i klass 3 måste dem hoppa hela 65 cm på hopphinder.

[Clifford & Dizzy]
2013-03-24 09:39
0

Vad skönt! En maxad medium är ju inte dumt 🙂

Min Dizzy är inmätt på 39 cm.

/Johanna

Tjalleman
2013-03-24 11:35
0

# 1 Jag passade på att mäta min äldre hane,han tävlar i medium.han var inmätt till 38-39cm nu är han 37.5,Men han fixar hindrena bra ändå när dem maxar dem till 45 cm,som dem gör i klass 3.

Fast helt klart kommer min yngre att ha det väldigt smidigt ,behöver ju bara hoppa 3 cm över sin mankhöjd.🙂

Tänk i large,om man har en hund som är precis 45 cm i mankhöjd,den ska då hoppa 65 cm.alltså hela 20 cm över sin egen mankhöjd,helt galet enligt mig,därför var jag rädd att min yngre skulle vara 45 cm.

Kitten86
2013-03-25 17:03
0

Vad roligt att höra att han klarar storleken för medium!

Min kille tävlar ju large, något som gör att jag inte kommer att plocka upp oss i klass 3 (när och om den dagen kommer) då jag inte finner någon anledning att han ska hoppa den höjden på hinder även om han fixat det på träning. Finns ingen anledning att slita ut honom på det sättet… sen är det otroligt tufft att tävla mot alla BC's.

TS: Vad fin Levis blivit!

Tjalleman
2013-03-26 11:02
2

#3 Tackar,ja Levis har blivit fin,lik din.

Angående klass 3,så resonerar jag precis som du.Inte klokt att en liten large hund på 45cm ska behöva hoppa hela 65 cm i klass 3,Det är ju 20 cm över sin mankhöjd.Tex i medium om en hund är 35 cm,den behöver då endast hoppa 10 cm över sin mankhöjd i klass 3.Inte alls rättvist i mina ögon,tycker synd om många large hundar.Dem hundar ska ju en gång bli friska,glada pensionärer.Det är vad jag tycker och tänker i allafall.

Kitten86
2013-03-27 17:07
1

Där håller jag med dig helt. Förstår inte varför just large ska hoppa så högt. Ologiskt också om man tänker på att large hundar överlag är de som har mest problem med ad/hd i övrigt utan denna belastning. Och som du säger så ska hundarna få meningsfulla lyckliga pensionärsår framöver också.

Jag tävlar sparsamt och tänker på hur jag tränar. Som sagt så kommer jag fortsätta att tävla sparsamt och inte ta oss längre än klass 2.

Ja, Levis är skrämmande lik River (i mindre format). Tycker han är jättefin (men är också svag för sv/v och bi blue).

All lycka till när ni kör igång och tävlar i agility!

Beckibus
2013-03-29 10:19
0

Härligt med en medium. Själv är man alltid i small med hundarna. 😃😉

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Blackfall's kennel
2013-03-30 16:29
0

Hej!

"Tjalleman" känner jag inte igen, men hunden Levis (om än lite större nu) och agility, kan bara vara en matte!

Kul att se honom på foto, så fin han har blivit!

Vi far som vanligt och vallar hos Irene i sommar. Den här gången blir det mån 1 juli hela dagen. Vill ni följa med? hör av dig på: info@blackfalls.se

Vore skoj att ses!

Anna Knutson

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar

Tjalleman
2013-04-05 17:02
0

#7 Men hej Anna!

Klart att det är jag,finns väl bara en svartvit Levis (sheltie).Tjalleman är efter min stora hane Tjalle som har varit med både på sheltielägret och vallningen.Han är borta sedan jan 2012.

Jag hör av mig angående vallningen.// Helen