Minsta Sheltisen
Liten och väldigt söt! 😃
~mikkan
#1 Ziggy är verkligen söt!
Wilma är också liten, men inte riktigt lika liten som Ziggy…
Idag är hon 2 år och väger 5 kg, och hon har lagomt hull.
Höjd: 32 cm
För ett år sedan vägde hon 4,6 kg och var 32 cm, vilket var en bra vikt då. Hon har alltså byggt lite mer muskler under året.
Här är en nytagen bild. 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Men va söt Wilma är. Ja det förstås dom växer väl tills dom är ett par år så han kanske når 5 kg inom ett år….Men man är så ovan med små för min gamla Skip som blev nästan 15v år!!!Han vägde 13 kg och var 39 hög men det är tur att dom är olika så man inte jämför hela tiden.
#4 Jag har också haft en sheltie tidigare. Hon blev nästan 13 år och var normalstor; 35,5 cm i m h och vägde 9 -10 kg.
Men på något sätt vänjer man sig vid att Wilma är liten. Numera då jag träffar normalstora shelties idag tycker jag att de är stora. 😉
Här är vår Poitsu numera 30cm (men i ungdomen 31,5cm) 🙂
Syntes det redan när de var små valpar (under åtta veckor) att de skulle bli små?
Hur mycket vägde de vid åtta veckor?
Jättesöta, min ena katt väger ju mer med sina 5,5 kilo 🐱
#7 Wilma har nog varit rätt kort hela tiden. Första vikten jag har på henne är 2,8 kg som hon vägde då hon var 14 veckor. (Då hade jag haft henne en vecka.)
Hon fick det foder som uppfödaren rekommenderade, men hade inte särskilt bra aptit. Jag jämförde med min förra sheltie som alltid slukade all mat på mindre än en minut. 🤔
Vi testade olika slags foder, och Wilma gillade och fick färskfoder under en period. Så vid 9 månader sa hennes veterinär att vi skulle minska på fodret. Då vägde hon 4,4 kg och han tyckte hon borde väga 4 kg med hänsyn till hennes längd, höjd och kroppsbyggnad. Så för Wilmas del beror vikten på hennes höjd och kroppsbyggnad.
Det är jättesvårt att förutsäga hur höga shelties ska bli. En van uppfödare kan se vissa tendenser, men helt säker kan man inte vara.
Små men naggande goa ändå!! 😎
Min var mindre än kullsyskonen redan från första början men inte mycket.
Alla valpar i min hunds kull var ganska jämnstora (höjd och vikt) mer eller mindre hela tiden under valptiden (när de bodde med sin mamma). Tikarna slutade inom normalspektrat (en något mindre, en "normal" och en lite större) medans River och hans bror blev över 40 cm. Så det är ju sannerligen inte alltid lätt att avgöra!
#7# Jo min uppfödare sa hela tiden åt mig att Ziggy skulle bli liten och hon visste att jag helst ville ha en stor Sheltie eftersom min gamla älskade "Skip" var stor. Men som sagt var jag fastnade för Ziggy och tyckte det kunde vara kul med en mindre eftersom man inte ska jämföra men jag märker ju att eftersom han är så liten att jag nästan överbeskyddar honom ute, jag går ut i Lovöskogarna tidigt strax före 07.00 så han kan springa lös med sin hundkompis och då vet vi att vi inte möter så mycket hundar, för min fasa är ju att det skulle kunna komma en stor lös hund och ……Sen på dagen när jag går mina skogsrundor har jag ofta långlina eftersom det är mycket hundar då lösa.Nu håller jag på att träna o träna och han är jätteduktigt på inkallning men när det kommer en annar hund i skogen så är det si så där….