Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 506 ggr
[Murvel]
0

Apportstorlek - för liten?

Jag råkade beställa hem, vad jag anser vara, ungefär världens minsta apportbock. Finns det någon chans i världen att en sheltie kan hålla en apportbock som är cirka 4,5 cm bred mellan kanterna? Sammanlagt är den 10 cm men det är bara 4,5 cm som tillhör delen hunden ska greppa. 

Hur bred är sheltiens nos egentligen? Skulle det kunna fungera till en valp?

Det känns som att jag direkt bör sälja den vidare till någon som har en chihuahua eller liknande. Men kan lika gärna fråga er som har sheltie i alla fall :)

Kitten86
0

Rent spontant säger jag att det kommer fungera, men har aldrig hållit på med lydnad själv.

Men om jag mäter upp 4,5 cm i bredd så ser det ut som att tom min hund skulle kunna jobba med den och lyfta/ bära och då har jag en stor sheltie…

[Murvel]
0

#1. Är det sant? 😮
Då kanske jag ska spara den ändå. Tills vidare i alla fall. Den verkade rätt bra nämligen, kändes bra i handen, ska kunna flyta och var inte "rivig" i ytan (som en träapport jag har som verkar behöva sandpappras eller nåt).

http://www.haromi.se/apportbockplast-p-1821.html (det är den minsta där)

Linnsan91
0

Jag tycker att du ska behålla den. Du kan ju använda den på många olika sätt och pröva dig fram :) Det blir ju ytterligare en utmaning för hunden att träna :)

Kitten86
0

Ja, det är sant 😉
Jag tycker att du definitivt ska behålla den. Du kan ju alltid börja jobba med den och om du tycker att den blir för liten kan du skaffa en större längre fram!