Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1207 ggr
FlutterShy
2013-04-18 16:34
0

Frågor

Tjo! Kopierar bara vad jag skrev på hund iFokus. Då jag inte fick så mycket svar där, så får nog bättre här. :)

Jag har blivit mycket intresserad av denna underbara ras, Shetland sheepdog. Jag har bara lite frågor jag vill ha svar på.

1. Min erfarenhet av en sheltie i agility har varit positiv, viad tycker ni om denna ras inom agility? Jag skulle väldigt gärna hålla på med agility och därför blir det självklart för mig att välja en ras som passar för agility.

2. Ni som har erfarenhet av sheltie nära allergiker, har allergikern reagerat något? Jag har själv läst om man kammar sheltien så gott som varenda dag, så blir den mycket nära allergivänlig. Fäller dem mycket? Har en här som är allergisk mot själva "fällandet", så jag undrar alltså om dessa endast fäller i kam?

3. Ser du shetland sheepdogen som en lyhörd, lättlärd och energifull hundras? (Sedan vet jag att alla individer har ju sina drag, men rasmässigt menar jag nu)

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick mina frågor besvarade i punkter då det känns lättast för mig så.

//Amanda

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

_Wilma
2013-04-18 17:02
0

1. Sheltien passar mycket bra för agility. Den gillar oftast att hålla igång fysiskt. Den är snabb och smidig. De flesta tävlar i small och medium.

2. Sheltien fäller en del även om man borstar den ofta. Själv har jag bara haft tikar, och de har en period några månader efter löp då de fäller mycket. Däremellan fäller de lite eller inte alls.

3. Sheltien är verkligen lyhörd och lättlärd och gillar att hålla igång!

Lycka till med ditt val av hund! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Linnsan91
2013-04-18 21:05
0

1. Nu har jag inte tränat så mycket agility med Texas (1årig hane) men han är ootroligt snabb, smidig och älskar att hoppa så det kan jag absolut tänka mig. Vad jag förstår är rasen i topp inom agility just för snabbheten och smidigheten så det är absolut en av hundraserna du ska välja mellan i så fall :)

2. Sheltiehunden kräver mycket pälsskötsel för att hållas i ordning. Vad gäller allergivänligheten så handlar om hur känslig personen är och hur mycket han/hon exponeras. Jag skulle rekommendera att du besöker olika kennlar och träffar hundar av den rasen med personen som är allergisk för att se hur hon/han reagerar.

3. Sheltien är väldigt lättlärd och lyhörd. Men som du säger beror det på personlighet och även hundägarna. Texas är full av energi och lär sig nya saker på nolltid.

Jag tror att du skulle bli jättenöjd med en shetland sheepdog. Det är jag! 😃

Kitten86
2013-04-19 10:34
1

1. Sheltien är en välrepresenterad ras inom agility för att den är snabb, smidig och lyhörd. Vanligast är det att den tävlar inom small och medium men är en av få raser som även har representanter inom large. Det är en ras som gillar att jobba och vara aktiv med sin ägare, oavsett aktivitet egentligen.

2. Som med de flesta hundraser som benämns "allergivänliga" så är det helt individuellt både vad gäller hunden som den allergiska människan. Jag har en svägerska som är allergisk och hon fungerar runt min sheltie så länge hon inte klappar honom eller så. Alla shelties fäller lite olika mycket och i olika intervaller. Men det fäller en del, så att man får dammråttor hemma under sängen 😉 Man kan minimera att få pälsen inne genom att borsta, men pälsen mår inte bra av att borstas för mycket/frekvent..! Däremot skulle jag inte själv benämna rasen som allergivänlig direkt.

3. Sheltien klassas som en vallhund och har i enlighet med det en stor lyhördhet både för ljud och kroppspråk, en stor vilja att lära och vara till lags och har generellt en massa energi när det vankas aktiviteter. Till viss del är allt individuellt även om alla inom rasen har dessa kvalitéer.

Frida.S
2013-04-19 11:10
0

1. Sheltien passar utmärk för agility. Jag har en tik som är avlad efter de amerikanska linjerna (vet inte om det har så stor betydelse egentligen) och hon har ett fantastiskt driv och älskar agility. Hon är väldigt fokuserad, snabb men ändå lättstyrd, är väldigt rädd om sig och river ogärna. Med henne gäller det att hitta en balans så att hon inte blir övertänd!

2. Shelties har mycket päls, kräver borstning och fäller två gånger om året. Hur de fungerar med allergiker beror nog helt och hållet på hur känslig den personen är men jag tror inte att det räknas som en "allergivänlig" ras.

3. Sheltien är mycket lättlärd (på gott och ont). De ska vara mycket följsamma, hålla sig nära flocken och fungera bra med alla hundar. Min tik är väldigt roligt att jobba med samtidigt som hon har väldigt mycket "åsikter" om allt möjligt i livet. Det är är roligt hundras!