Pälsen på Sheltie.
Hej har funderat lite angående sheltiens päls. Varierar den som på oss? Tjockt, tunt, fint, kraftigt, fluffigt tovigt mm. Just nu har jag ju en blue merle och en trefärgad och har haft en sobel förrut. Deras pälsar skiljer sig mycket åt. Buffys är så fin och len, har faktiskt aldrig träffat en hund med en så skön päls, Phoebes päls är mycket strävare och hon får lättare tovor och hon har mer päls än Buffy (tycker om att gosa med henne ändå) min förra hund Xinas päls var som Phoebes fast Xina hade inte riktigt så lång päls. Någon som har tänkt på detta, har färgen någon betydelse eller är det helt enkelt olika på olika individer som på oss? Hur är pälsen på era shelties?
Mvh Jonna
//Jonnix
"Shetland sheepdog skall ha s.k. dubbel päls. Täckhåret skall vara långt, rakt med grov struktur. Underullen skall vara mjuk, kort och tät." kanske har Buffy inte tillräckligt "bra" eller tillräcklig mängd med täckhår? Blir hon lättare kall och blöt än Phoebe?
OBS: Hennes päls låter jättemysig så det ligger ingen värdering i det. Eller jo förresten, min värdering är att mjuk päls är härligare än den mer "sträva" täckhårspälsen ;) Men det är inte lika rastypiskt. Uppfödare avråder en från att använda balsam på rasen inför utställning just för att de inte ska ha så len päls 😛
#4 Okej 🙂 Då har jag en rastypisk sheltie och en som redan inte passar in på utställningar pga av kroksvans och en extra sporre men hon har så mycket annat att ge och det finns ju så mycket annat att hitta på med henne.❤️
Vad kul att få höra vad som gäller på utställningar, mycket att tänka på och leva upp till. Har inte märkt eller tänkt på om hon blir blötare eller kallare än Phoebe.
Tack för infon.
Ha en fortsatt trevlig helg.
//Jonnix