Skillnad på Sobel / guldsobel?
Vad är det för skillnad på guldsobel och sobel?
En sobel är den generella termen för shelties med "bruntonad" färg. En sobel kan vara alltifrån väldigt ljus, nästan cremefärgad, till väldigt mörk mahognyfärgad. Däremellan finns det olika nyanser så som den vanliga "guldsobeln" eller en rödskimrande sobel.
En guldsobel är alltså en färgnyans av sobel.
Sedan kan hunden vara mer eller mindre skuggad, det vill säga ha mörkt hår runt kragen eller som en sadel över ryggen.
Okej tack så mycket :)
Jag kan bidra med en bild på Wilma som ju är guldsobel, nästan helt utan skuggning.
Pälsen (alltså själva hårstrået) är till största delen ljust vid "roten", sedan blir det en aning mörkare och topparna är guldfärgade. Samma hårstrå har alltså tre olika nyanser.
Pälsen varierar i färg något beroende på om hon just fällt.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Otroligt vacker hund måste jag säga. Helt bedårande söt!!!!
#4 Tack! :)
Min nästa sheltie vill jag ha en guldsobel, hon är väldigt fin din Wilma 🙂
//Jonnix
Jag vill ha en sobel. Men dom flesta har lite svart/grått över ögonen, öron. Vad beror det på. Wilma har det inte vad jag kan se. :-)
#7 Ja, en del sobla shelties är mörkare över ögonen. Sheltien härstammar bl a från olika hundar av spetstyp. Den s k yakki-masken tror man kommer från de hundar som kallades yakki och som grönländska sjömän hade för länge sedan innan sheltien var en etablerad ras.
Okej tack :-) är sånt svårt att se när dom är små?
#9 Man kan se det redan då de är små.
Okej jag letar nu efter liten krabat som vill flytta till oss i juni eller juli. Längtar. Kommer bli min första sheltie.
#11 Hoppas att du hittar den sheltie som du söker! :)