Valp som kissar i egen bädd?!
Hejsan!
Jag är ny här på sheltie i fokus, har nog varit här inne och läst tidigare men inte registrerat mej före idag.
Vi har en sheltie tjej, Ella, på drygt 4 månader. Hon har varit rätt rumsren redan, men nu har hon börjat kissa i sin egen bädd, väldigt konstigt tycker jag! Jag märkte en dag att det luktade kiss i hennes bädd, tvättade hennes madrass filtar et.c. När jag sedan lade dem tillbaka började hon genast bädda och sedan satte hon sej ner och kissade, konstigt tycker jag. Detta upprepades även nästa dag, när bädden var nytvättad och ren igen.
Tror inte det kan vara UVI eftersom hon nog kan vara många timmar utan att kissa, verkade mer som hon skulle märka ut sitt område eller nåt, men är hon inte för liten för det? Dessutom har hon tidigare alltid (redan vid 8 veckor) varit väldigt noggrann att inte kissa där hon sover eller äter…
Nån som har varit med om liknande eller har funderingar om vad det kunde bero på?
H. Karin och Ella
Välkommen här på sheltie i focus!
Hon är väldigt söt Ella! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
har du några andra djur förutom henne? väldigt söt är hon!
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Jag har aldrig varit med om något tidigare tidigare. Frågan om det har med revir att göra eller om det bara blivit en fix idé för henne. Hoppas du kan få bra tips av någon som varit med om detta hur du kan komma till bukt med det.
Väldigt söt tjej!
Min hane började göra så. Fick en idé att alltid kissa på sin säng Och på en av stolarna i köket. Helt rumsren annars eller vad man ska säga. Han var ju inte rumsren eftersom jag kissade inne men det var bara där han kissade. Jag tvättade hans säng men han började kissa på den igen. Tvättade den igen men det fortsatte. Tvättade stolsbenet och sprutade anti piss eller vad det heter. Men det fortsatte. Så jag insåg att han såg det som ställen att kissa på vad jag än gjorde. Så vi hade alltid köksdörren stängd så han bara kunde vara där när vi var där. Och vi la bort hans säng som han kissade i. Han valde inget annat ställe att kissa på utan slutade kissa inne. Tog fram den ett halvår senare eller nått och öppnade köksdörren och det har inte hänt sen dess. Jag tror att man måste ta bort det när dom får någon fix idé. Och ta fram det när det är borta så man får "börja om" med sovplatsen eller vad det handlar om. Det fungerade för mig. Välkommen hit. Hoppas jag kunde vara till hjälp.
Hej och tack för alla svar!
#3 Jo vi har även en katt men den är inte alls intresserad av Ellas säng, så tror inte att hon märker ut den pga av honom.
#5 Tror nog att det är som du skriver en fix idé hon fått, får hoppas att det går om snart för hon gillar ju sin bädd och vill alltid sova där, trots att den luktar kiss…
Bifogar en bild på Ella och Tiger, när de chillar i soffan <3 ! De blev jättefort kompisar fast Tiger inte var van med hund sen tidigare.
Ha en fin vecka!
Min sheltie betedde sig på ett liknande sätt när hon var i samma ålder.
Hon hade också en bädd som hon började kissa på (enbart den, ingen annanstans) och så fort jag tvättat den och lagt tillbaka den på golvet kissade hon igen. Vi upprepade proceduren ett antal gånger innan jag gav upp och gav henne en ny bädd. Den bädden har hon aldrig kissat på.
Jag tror bara att hon hade en fix idé och har aldrig gjort om samma beteende igen. Bädden fick vi dock kassera haha