Vad använder ni för halsband?
Vad använder ni läderhalsband, styphalsband eller har ni kanske sele?
Pokemon hundar och konst
Hejsan, tycker sele är bäst för att inte belasta nacke och hals på hunden. Tycker puppia soft harness är bäst då den inte stör hundens rörelser på något sätt. Samt att just den varianten av puppias selar torkar fort och inte kyler ner hunden vid tex regn. Mvh Ulrika

Jag använder ett brett vadderat halvstryp (som inte har nån strypeffekt) till Pixie. Eller ett fast tyghalsband.
Sele (då med y-front) används vid arbete (spår, "drag").
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Jag har rundsytt halvstryp i läder till min vuxna och ett litet slätt nylon med snabblås till valpen. Det är viktigt att man inte har ett halsband där en kedja kan tugga på pälsen.
Har ett halvstryp utan strypeffekt på penny endast i tyg
Jag använder lite olika.
Till lilla Blå har jag en Y-sele beroende på om jag tror hon kommer bli kall, de går hon lös men i den så jag kan bära henne.
Sen har jag ett halvstryp som är ganska tunnt. Ska se om jag hittar ett nytt på MyDog imorgon.
Till den lilla Bruna hunden har jag ett Hurtta halvstryp - tycker de är mjuka, annars tar jag helstrypet som är tunnt och lite över 1m långt (förredetta utställningskoppel), det använder jag om hon ska gå lös. Kopplet är lätt att knyckla ner i fickan, sen drar hon inte så det funkar för mig. Däremot skulle jag inte ha det på den Blå, för hon drar och det blir lite äckligt då, speciellt om hon inte är med på det.
#5 bär du henne i sele?
#6 Ja eller nästan hon har en sele med reflexer på, men jag bär henne med den på.
Selen har hon för att synas - jag lyfter henne inte i den :P
#7 jaha haha se så fel man kan tolka saker :)
Jo jag vet :D Sen tänker inte folk (typ jag) på hur det låter när man skriver.
I huvudet låter det bättre än när man läser det ibland xD
Hurttasele och vanligt läderhalsband. Går lite i perioder vilket vi använder :)
#9 så sant så =)

Har ett nylon i snabbknäppe som hon haft sedan hon var liten valp och ett sele. Innan drog hon i halsbandet men det har vi tränat bort :) Så jag skiftar lite mellan dem i perioder, hon går ofta lös också.

Jag har ett halvstryp i tyg utan strypeffekt. Funderar även på att införskaffa mig en sele till att ha vid spår osv. :)
Halvstryp till mina också. Breda.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Till River använder jag retriverkoppel när vi går på promenad hemma, om jag behöver koppla honom men han går nästan alltid lös.
När vi går inne i stan använder jag antingen halvstryp, ingen kedja, eller ett fast koppel med "skärp spänne".
Breda halvstryp utan strypeffekt.
Heh nu kapar jag tråden halvt men:
Får jag fråga vad ni alla menar när ni säger att använder halvstryp utan strypeffekt?
Finns det halvstryp MED strypeffekt alltså?
Jag själv använder halvstryp. Det är säkrast så ifall hunden försöker backa ut så "låser" det sig så de inte kan ta sig ur, dock har det ju ingen strypeffekt alls utan sluter sig precis som ett vanligt halsband. Nu gör ju inte mina huliganer det men för säkerhetsskull!
Sele har jag funderat på men det verkar så bökigt. Fick råd av en anställd på djuraffär att använda det till min valp eftersom de drar i den åldern men det gör aldrig mina valpar så jag ser inte poängen med det. Finns det andra bra orsaker till att ha sele?
#17 jag har ett halvstryp och det är så pass stort att det inte blir stryeffeckt precis som du har till din hund . men om man har ett halvstryp i rätt storlek så ger det än viss stryp effekt

#17 Jag använde halsband till min valp, men hon drog aldrig i kopplet och gick för det mesta lös. Personligen ser jag ingen anledning till att ha sele om hunden går fint i kopplet. Dock så är ju sele mer skonsamt mot nacken, men om hunden inte drar och du inte rycker i kopplet så är det ju sällan som nacken utsätts för några påfrestningar.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Oj, Zigge har så många halsband. Sele har han när vi cyklar. Annars har han både vanliga med spänne och halvstryp.
Mvh Ellenfyrkant
Här används runtsytt läderhalvstryp åt mina då vi tränar och ibland när vi är på promenad. Dock används mest på promenaderna (då de ska vara kopplade) sele av vanlig modell (Y-frontade används enbart vid spårning, de blir galna såfort de ser Y-selarna så de går inte att använda till vardags).
Dock går vi mest på skogspromenader med dem var de kan vara lösa och då har jag endast utställningskoppel som ryms bra i fickan med som reserv om man behöver få alla fyra tillfälligt kopplade. =)
Nyss bytt från vanligt haldband till SELE, det funkar jättebra :) Jag har en sheltie.
Jag mår illa när jag ser någon med STRYP halsband. Min granne skaffade det till sin hund, så jag sa till honom att det är nog ingen bra idé på en valp, jag sa faktiskt det! :) Och sen sa jag "prova med sele". Då sa han ja kanske det. Nästa gång jag såg honom pratade vi om det igen, han sa själv, jag har sele hemma. Nästa gång jag såg honom hade han sela på sin hund! ❤️ Det kändes härligt.
Men nu känner jag ett ansvar att stötta och hjälpa han och hans tjej att orka fortsätta med sele, och trivas med det. Jag har ju själv nyss börjat, så är inte så haj på vilken träningsmetod man ska använda, hur gör ni som har SELE?
kramar // Lina
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#22 Inte behöver du må illa för du ser någon använda ett stryphalsband. Med rätt person som håller i ena ändan så är det inget tortyrredskap.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag använder halvstryp när vi bara ska ut och kissa(vi bor i lägenhet) fast utan strypeffekt. Har haft massa andra men allt fastnar i hans päls så tar hundra år att spänna år. Det här kan man bara dra på. Sen sele oftast när vi är ute på promenad. Om jag inte är för lat och drar på halsbandet för det är bekvämt. Hade enbart sele första halvåret/året tills han var så lugn att han aldrig gick så kopplet spändes, och aldrig kunde få syn på nått och hoppa iväg/springa iväg. Jag vet att hundar har egen vilja och det kan fortfarande ske. 22# hur menar du med vilken träningsmetod? Koppelträning?
Halvstryp vid lite kortare promenader. Och sele vid längre promenader och när hon är lös 🙂
Jag använder Hurtas Y-selar och även deras halvstryp. Bra passform och sliter inte på pälsen :)