Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: lek-och-rörelse
Läst 10902 ggr
Maulin
0

Hur lära hunden bära på saker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sheltie har inget vidare föremålsintresse. Men jag har velat lära honom att bära saker på tex promenaden, en vante eller liknande.

Hur ska man gå tillväga?

Tack på förhand!

carsbo
0

Jag hade gjort följande:

Använd klickers. Lägg tex en vante framför hunden. Stå nära vanten med hunden. Kolla ej på hunden, stirra på vanten, han borde kolla vad du kollar på när han försöker tänka ut vad du vill att han ska göra.Såfort han kollar på vanten så klickar du och så får han godis. Upprepa tills han har förstått att när han kollar på den får han godis.

Höj svårighetsgraden. Nu måste han nosa på vanten för att få ett klick och godis. Upprepa tills han förstår.

Höj svårighetsgraden, denna blir knepig. Han måste nu ha någon form utav munkontakt med föremålet. Ex. slicka på den eller ta upp den litegrann. Om han gör detta så klickar du och ger godis och uppmuntrar med berömm och pepp. För har han gjort det så har du kommit över det svåraste. Upprepa tills han förstår att han måste ha munkontakt med föremålet på ett eller annat sett(beror på vad han gör)

Sist men inte minst måte han lära sig att ta upp tex vanten. Om du vill att han ska hålla den länge o tex att han ska komma med vanten, apport, så får du börja om från steg ett men då stå på lite längre avstånd så att han måste gå ifrån dig, ta vanten, komma med vanten för att få godis o beröm.

Jag hade gjort detta :) Det har alltid gett bra resultat på mina hundar. Tummen upp för klickers!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Maulin
0

jag använder klicker.

Vi har lärt in städa kommando, och där bär han ju den till mig eller burken som jag brukar ha. Så han skulle säkert greppa tex vanten om jag la den på marken, Ska bara få honom att bära den länge då?

carsbo
0

kan han fot? Då kanske du kan koppla ihop det med att han ska bära den. Annars så får du försöka lära honom att han ska ta upp vanten o sen att han ska gå med dig. Först korta bitar o belöna och sen länga på distansen. Sakta men säkert :) Sen kortare promenader där han får belöning i slutet. Det är nog ett sätt men tror säkert flera här har andra sätt att lära in, eller?;)

Maulin
0

Ja, han kan fot! Det ska jag prova.

Maulin
0

Hur ska jag lära honom vanten ihop med fot, eller gå fint?

Nytt kommando då?

carsbo
0

hm vet faktiskt inte, du kanske kan lära honom "ta upp" så kan du ju lära "fot" och sedan "ta upp" eller tvärt om att han först tar upp o sen fot, kanske bättre :)

Skyress
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom jag är lydnads intresserad så fick jag råd av min uppfödare i tidigt skede att ge Diablo något som han gillar att bära, eftersom i lydnad ska de gå med apportbocken i munnen. Sheltisar är tydligen hundar som inte gillar att bära saker.  Jag köpte en leksak (eftersom han var valp)  som ser ut som en apportbock och kastade den samtidigt som jag uppmuntrande med pipig röst berömmer när han sprang och tog den i munnen.  Ska också tillägga att kastet var ca 0,5 meter inte längre. Man kan också köpa hundchoklad och "smeta" in chokladen där hunden ska bita, inte för mycket då risken är att de ska äta upp leksaken o dyl. Eftersom din hund är över året så så tycker jag att du kan köpa en träapport kostar ca 50 kronor för en liten hund. Gör så här: Ta en köttbulle eller korvbit kläm den i din hand så doften kommer fram och sedan klämmer du runt apporten där hunden ska bita, doften kan få din hund att bli intresserad. Du måste vara glad när du jobbar din hund så den förstår att du tycker den är duktig. Små korta stunder varje dag räcker. När din hund gör rätt beröm den och sluta med leken, det är viktigt så du inte fortsätter för att du tycker det var roligt att det gick bra. Detta för att utesluta att hunden kanske gör fel och du måste jobba längre än du borde göra på ett pass. Man rider in hästar på samma sätt när det går bra slutar man.

hund_katt
0

vallhundar brukar inte vara så mycket för att bära på saker va? jag känner, eller, känner och känner, de flesta är mest bekanta, tre border collie. två mer bekanta och en som mina kusiner har, ingen av dom bär på grejer om dom inte måste, de bär så lite de kan. mina kusiners border collie älskar fotbollar, sparkar även bollen med framtassarna lite, han kan hämta den, men han släpper den så fort han är en meter ifrån den som kastat.

så vallhundar har väl inte så jättemycket intresse av att apportera och hålla saker, typ som dom tänker 'varför ska jag hämta den, det var ju du som kastade' eller 'varför ska jag hålla dina saker?'

ingen annan som tänker så?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
0

Observera att detta är en tråd från 2011.

Rent generellt brukar inte vallhundar bära saker, nej. Det är inte som en retriver… Men som min hund har alltid burit/hämtat en del som jag uppmuntrat och lagt kommando på. Bl.a. hjälper min sheltie mig i stallet med att hämta och bära saker åt mig som t.ex. borstar, grimmor, påsar etc. 😉

hund_katt
0

vf ska jag alltid skriva i trådar från flera år sedan? en gång lyckades jag svara ppå ett inlägg sedan 2008…  :/

Kitten86
0

Alltid bra att "friska upp" gamla trådar… Men ville bara göra dig uppmärksam, så att du vet varför kanske ingen annan svarar/skriver 😉

hund_katt
0

Okej😉