Valla?
Sheltie är juh en vallhund och behöver få utlopp för det, men hur gör ni?
Jag tycker att det är viktigt men vet inte hur jag ska göra?
Shetland Sheepdog tillhör gruppen vallhundar men har inte alls lika distinkt vallningsinstinkt vilket gör att hunden klarar sig bra i vardagen utan att valla. Rasen har främst används som sällskap/ utställningshund i många många år, men i grunden är ju rasen inte enbart en vallhund utan även en gårdshund vilket märks då en sheltie vaktar sin gård/tomt.
Som inom många andra raser är det här med vallning individuellt, och vissa har det mer i sig än andra. Vallningstinstinkten kan synas ibland iom att hunden "triggas" av snabba rörelser som t.ex. en cyklist eller en löpare oxh även självklart av springande får. Det går att träna detta så att hunden inte jagar saker i vardagen. Det är inte många som tränar vallning aktivt med sina shelties även om det förekommer.
Vill man ändå ge hunden en viss utlopp för vallning så kan man självklart gå kurs etc i fårvallning. Annars finns alternativ som hundsporten treiball där hunden ska "valla" bollar i mål. Mer om treiball kan du hitta här.
Sheltien är visserligen en hund i grupp 1 - "vall - herdehundar". Men historiskt sätt har rasen shetland sheepdog inte ens använts till vallning. Även om den så fint kallas "sheepdog". Rasen har varit ämnad som sällskapshund och är inte avlad för att vara arbetshund (som ex. border collien är avlad), däremot har den förfäder som använts i arbete. Men i det stora hela är rasen en korsning av alla möjliga raser… Ex. hundar av spanieltyp, papillontyp och diverse spetsar osv. Slutligen med inslag av utställningstypad collie.
Jag anser inte att sheltien behöver valla. Utan det går lika bra med promenader, agility, lydnad osv för att hålla en sheltie nöjd. :)
Har själv border collie och sheltie, och vallar med border collien.
Vill du ändock prova så kan man höra sig för med ex. kroppsvallarna. Sheltieklubben (distrikten) har även anordnat vallningsträffar någon gång då och då. Det kan ge ett intro.
Mvh Emelie