Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 989 ggr
[Camia7]
0

Är det okej?

Är det okej att hälsa på flera olika uppfödare innan man bestämmer sig för en?

[Moa-]
0

Det tycker jag absolut, du är ju kund hos dem, och det skall kännas rätt för båda parter! Både gällande människorna och djuren. =)

Eine
0

Självklart! Du kan från första kontakten säga att du vill titta runt hos uppfödare innan du bestämmer dig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Camia7]
0

Okej så jag ska tala om för uppfödarna att jag kollar runt hos andra också?

TypSofiaK
0

Såklart det är! 

Du måste känna dig trygg med den du köper djuret ifrån, oh uppfödaren måste känna sig relativt trygg med dig som kund.

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

[Moa-]
0

Carmia7; gör det du känner för, personligen ser jag ingen anledning till detta och det skulle kunna leda till att uppfödaren nedprioriterar dig som köpare. Däremot behöver du inte ljuga.

[Camia7]
0

Okej det låter bra:) jag funderade på att träffa en annan uppfödare också men jag kände mig så otrogen haha men då gör jag det:)

[Murvel]
0

Jag har samma dilemma. Två uppfödare får kullar nästan samtidigt och jag vill gärna hälsa på båda. Men det känns som att man går bakom ryggen om man inte säger något. Och säger man inte något kommer det antagligen fram på annat sätt. Risken är att de känner sig lurade om man köper från den andre. Jag mår dåligt av att göra folk besvikna så jag får nog köra med öppna kort :P

[Camia7]
0

Hur ska dom få reda på det? Jag vill nog inte säga ifall dom blir sura och inte vill sälja till mig då?

[Moa-]
2

Uppfödare talar med varandra så att ljuga är inte att rekommendera, däremot är det inget fel att söka det som matchar just din personlighet bäst. Vissa vill ha aktiva hundar, andra lugna, hur föräldradjur beter sig speglar till viss del hur valpar kan bli. (Även om detta givetvis inte är en absolut sanning, så ger det en fingervisning.)

Om du söker arbete, söker du endast ett arbete då? Innebär det faktum att du söker fler arbeten att du skulle bli en sämre anställd? (Däremot låter det inte bra mot en potentiell arbetsgivare att du söker alla arbeten som finns någonstans inom ramen för rimlighet gentemot din kompetens.)

[Camia7]
0

Okej så ska jag säga det eller ska jag säga det om dom frågar?. Den här rasen finns hos många uppfödare så sån koll kan dom väl inte ha? A nej men jag tänker säga det om dom frågar

[Moa-]
0

Jag anser inte att du skall säga något, men om de frågar så säg att du kolla även på en till uppfödare för att vara säker på att valpen men så stor sannolikhet som möjligt skall passa just dig. =) 

Mina föräldrar har beställt valp nu, det visade sig att den uppfödaren kände en annan uppfödare av samma ras som vi köpt valp av ungefär 20 år tidigare… Så kontakt har dem, det blir ofta så i de kretsarna, men tävlingar, utställningar och liknade som blir en naturlig mötesplats för de intresserade.

[Camia7]
0

Okej ja nej ljuga kommer jag absolut inte göra men tänker inte säga något om dom inte frågar för vad spelar det för roll? :)

Eine
1

Tycker det är ärligt och bra att säga att man ska se på fler kullar.Som uppfödare är man van vid det mesta.

[Camia7]
0

#13 är du uppfödare? Skulle du neka någon som vill kolla hos andra uppfödare?

Eine
1

Jag är uppfödare och jag uppskattar om intressenter kommer och tittar och även säger till om de ska titta på fler. Skulle inte neka någon på grund av att de ska se på fler kullar. 🙂

[Camia7]
0

Okej :)

[Moa-]
0

Eine; skulle du prioritera någon som säger att de endast är intresserade av dig när du har fler köpare än valpar?

medde
0

Visst är det positivt att man tittar runt hos olika uppfödare innan man bestämmer sig, Det ska kännas rätt hela vägen. Vilket måste ju vara bra även för uppfödaren. Man ska inte köpa första bästa man träffar på.

#1 Eine föder upp katter inte hundar, Men för mig är detta en mycket bra uppfödare som jag gillar och högaktar mycket.  Jag har själv använt en av hennes hanar till min katt, och det var för jag gillade hanen och 100% för jag ville ha en bra hankattsägare bakom det jag använde.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Camia7]
0

Härligt :)

Ella2013
2

När vi sökte valp rekommenderade en uppfödare att se på flere kullar så att det känns helt rätt, hon sade att det lönar sej att välja valp med hjärtat och att man nog vet när det är rätt. Så blev det också, vi tog inte valp hos henne, det var inget egentligen fel där heller men hos den andra sade det genast click när vi fick se Ella och hennes föräldrar och vi bara visste att det var hon som var menad för oss <3

Den första uppfödaren har vi fortfarande kontakt med via FB och hon förstod precis när jag berättade att vi hade blivit förälskade i en valp från en annan kennel!

Uppfödare är ju människor som oss andra, och oftast väldigt måna om att deras valpar kommer till rätt hem, så tycker att en klok uppfödare iinte borde ta illa upp om man berättar att man tänker se flere kullar. Skulle jag vara uppfödare skulle jag uppskatta att valpköpare tar seriöst på valpvalet och inte tar första bästa!

Lycka till med valet av valp!

_Wilma
1

Jag har också den erfarenheten att uppfödarna är måna om att valparna får det bra, att de verkligen kommer till rätt hem. Så visst kan man vara öppen med att man har kontakt med flera uppfödare!

Hoppas du hittar en valp där det säger klick!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Camia7]
0

Va härligt 🙂 Nu känns det inte lika hemskt🙂

Känns som dom är vana och det inte är något att känna sig dum över!:). Den uppfödaren som blir sur eller så kan man ju då skippa :)