Unik färg!
Ja, man upphör ju aldrig att förvånas.
Snubblade över en annons på blocket med en sheltie till salu i "unik färg". Fascinerande hur annonsörer hittar ord för att lägga en positiv aura över vissa annonser. Hoppas bara folk förstår att detta är en "unik färg" av fel anledning, eller hur man nu ska säga…
Medför färgen något mer genetisk fel eller är det bara utseendet?
Genetiken har i detta fall gjort att hunden är övertecknad vilket innebär att den har mer vitt än vad som är godkänt av rasstandarden. Inget hunden i sig lider av på något sätt, det är inte det.
Bara tråkigt kan jag tycka om man köper en hund med unik färg som egentligen är av den vanligaste färgen men med "fel" dvs för mycket vitt.
Detta är egentligen en vit hund med sobla tecken och inte en sobel med vita tecken 😉
Nog är färgen unik,jag gillar den.Men tycker att i annonsen ska det stå att den ej är godkänd i rasstandarden.Sedan skulle jag personligen inte betala 12.000kr,dels för färgens skull men även för att vovven är ca 1.5 år.😉
Ja jag såg det inatt när jag surfa på blocket (för att jag inte kunde sova🙂) jag undrade om någon skulle vilja köpa hunden för valppris?
Jag förstår att dom vill ha tillbaka pengarna eftersom dom inte kan ha kvar hunden.. nu kommer jag inte ihåg varför dom inte kunde ha kvar den men i någon som jag läste så kunde dom inte ha kvar hunden på grund av ändrad jobbsituation, det fanns juh många andra orsaker också och det va många som knappt va året som skulle placeras om .. är inte hunden viktigare än så?
Nej man upphör verkligen inte att förvånas,
det föds en del övertecknade valpar,
att kalla den unik utan att samtidigt tala om att det är ett fel är ojuste.
Hoppas dom som ringer på annonsen kollar upp det innan.
/Anki
Äsch, det gäller ju bara utställning ;) Men klart att det borde stå i annonsen att "säljes till sällskap" eller liknande, så har det framgått att den inte lämpar sig för avel/utställning.
Det är ju absolut inget valpen på något sett mår dåligt av eller har men av. men visst kan jag tycka att det borde framgå varför färgen är "unik". Men ägaren har kanske själv köpt hunden som "unik" och inte vet mer om det själv, vad vet jag.
Jag kan förstå att man sätter u hunden för ett högre pris för att seriösa köpare ska höra av sig men att sälja den till fullpris är jag skeptisk till.
# 7 håller helt med dig.