Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 5049 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-08-07 14:22
0

Vilket foder?

Vilket foder använder ni till er sheltie och varför? Hur mycket går åt per månad/hur mycket kostar det i månaden? Bör man ge någon extra olja/vitamin för att underhålla pälsen?

OBS: vill inte se något nedklankande av hur någon väljer att utfodra sin hund. =) Har ni egna - negativa - erfarenheter av ett foder kan ni gärna skriva det, men utan att blanda in någon annan i det.

Kitten86
2012-08-07 21:50
0

Jag har med olika hundar testat olika foder. Bäst trivs jag att servera mina hundar spannmålsfritt foder.

Mina har tidigare ätit Taste of Wild men äter nu sen ett bra tag tillbaka Acana. Håller sig i jättebra hull och allmänn kondition, behövs egentligen inget extra. Men jag serverar ägg med jämna mellanrum för lite extra, och att hundarna gillar det så mycket. Sen ca 1 år tillbaka så fär mina även lite färskofoder, Nordic SP+, iblandat med torrfodret vilket uppskattas stort!! Av torrfodret äter min dv. pudel ca 1-1,5 dl/ dag och sheltien 2-2,5 dl/ dag.

Har tidigare använt:

Specific- Ganska dyrt, men väldigt bra. Söljs dock bara av veterinärer och blev svårt att få tag på för mig.
Eukanuba- Åts knappt alls…
Hills- Gick ganska bra första påsen, sen tröttnade hunden.
Taste of Wild- Spannmålsfritt foder till bra pris med olika smaker att variera mellan.
Acana- Spannmålsfritt foder till bra pris (billigare än ToW). Finns i flera olika smaker att variera mellan.
Royal Canine- "vanliga" fodret tröttnade sheltien på, rasfodret fungerade jättebra till pudeln. Gav klåda så jag slutade ge det!

[Highonbluetomorrows]
2012-08-07 22:03
0

#1. Tack för ännu ett av dina svar kitten86. ^^ Jag är nyfiken på färskfoder men vet inte om det kanske blir för dyrt.. Går det att ge färskfoder till kvällsmat och torrfoder på morgonen tex, eller ska man alltid hålla sig till samma?

(jag vet att man i början ska ge samma foder som uppfödaren gjorde)

Kitten86
2012-08-07 22:12
0

Priset beror ju lite på vilket färskfoder, precis som att priset skiljer sig mellan torrfoder. Precis som med torrfoder så blir det ju billigare per kg/g vid köp av större mängd. Tinas i kylskåp och håller i ca 4 dagar efter upptining vid förvaring i kylskåp. Nordic som jag ger kostar 10 kr för en korv med 250g, skulle jag ge det som helfoder skulle min pudel äta 1 korv per dag och min sheltie typ 1,5 (finns ju större storlekar på korvarna med, den på 500g kostar 17 kr tror jag). Jag ger ju bara lite i varje mål för att "liva upp" det lite. Började med det då min pudel är mycket kräsen och åt dåligt, och med färskofoder i så tömmer han skålen :) Och man kan ju inte riktigt erbjuda den ena hunden "lyxmiddag" och den andra bara torrfoder, så båda får samma bladning. 1 korv räcker i ca 3-4 dagar och då fördelat på två hundar.

Evlin12
2013-05-07 11:49
0

Hej alla!

På tal om foder, så har jag blivit rekommenderad Axess som Willys för. Priset hägrar ju här kan jag säga. För det är dyrt m foder till djur, både hundar o katter.

Detta foder kostar 91.50 för en 12 kg säck. Kanon pris tycker jag. Har haft Royal Canin först när han va valp (blir 1 år den 15 maj 2013) sen har jag köpt ett foder på Grizzly som heter More. Detta funkar. Det va halva priset på det. Så det kostade 250 kr, tror jag det va.

Men nu har jag detta More och tänkte balnda upp detta med Axess, får se hur det funkar. Den som rekommenderade detta hon har gett både fullvuxna hundar och valpar detta. Ingen har vare sig blivit konstiga i magen av det eller reagerat på något sätt.

Så jag vill nog testa det. Ska kolla detta med spannmål.

Här kommer innehållet. Är detta fel tror ni??

Majsmjöl, bearbetat animaliskt protein (nöt och gris) fullkornsvete, animaliskt fett, betfiber, linfrömjöl, Diamond V, vetegroddar, fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, mineraler, vitaminer och spårelement.

Analytiska beståndsdelar (näringsvärde)

Råprotein 22%, råolja & råfett 12% varav 1,5% linolsyra, kolhydrater (NFE) 49%, växttråd 2%, vatten 9%, mineraler (aska) 6% varav 1,2% kalcium (CA), fosfor (P) 0,9%, natrium (NA) 0,4%

Tillsatser

VITAMINER – Vitamin A: 12.000 IE, Vitamin D3: 1.200 IE, Vitamin E: 120 mg, Vitamin C: 150 mg, Vitamin K3: 3 mg, Vitamin B1: 5 mg, Vitamin B2: 8 mg, Vitamin B6: 5 mg, Vitamin B12: 0,06 mg, Pantotensyra: 15 mg, Niacin: 30 mg, Folin: 0,7 mg, Biotin: 0,3 mg , Kolinklorid: 1400 mg.
SPÅRÄMNEN – Koppar 10 mg (som kopparsulfat), selen 0,4 mg (som natriumselenit)

Omsättbar energi 14,7 MJ/kg

Skriv gärna svar här så jag vet. För jag hade tänkt att köpa detta snart.

Varma hälsningar Evlin

Kitten86
2013-05-07 21:45
0

Vet att den Newfoundland som min familj hade när jag var lite åt ett foder som jag har för mig hette Axess. Det är klart att det fungerar men kan ärligen så här i efterhand säga att han inte alls hade samma lyster i pälsen eller kvalitet på päls och klor som hundar som äter ett bättre foder.

Sen är det möjligt att fodret blivit bättre. Men jag har för mig att det är otroligt mycket spannmål etc i det vilket egentligen bara är utfyllnad för hunden. Detta brukar rent generellt och generera en större fodergiva per dag.