Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 1030 ggr
[Camia7]
2013-05-06 13:12
0

Bilbur?

Ja nu är det juh de där med bilbur igen :P

Jag måste ha en bur i baksätet, men finns det burar till för det? kan jag köpa en transportbur som man kan spänna fast med bilbälte?

Hur lång blir en fullvuxen sheltie (inte mankhöjd)? Vad för storlek ska man ha på buren?

Kitten86
2013-05-06 20:55
0

Tips är att du kikar i detta inlägg eller tråd som inte alls är gammal!

[Camia7]
2013-05-06 20:58
0

Det va nyss en tråd om det men tror inte att någon fick något svar alls? Ska man göra nåt hemma bygge då? Be killen svetsa ihop en som passar baksätet?

Kitten86
2013-05-06 21:03
0

Om du kollar i tråden som jag länkat till får du säkert bra tips 😉

Rent generellt finns inga bra burar som på något sett är krocktestade eller på annat sätt så pass bra som jag skulle kunna rekommendera någon att spänna fast i baksätet på en bil. Om du inte har möjlighet att placera en bilbur i bagageluckan oavsett anledning skulle jag istället rekommendera dig att ha din hund i bilbälte.

Det finns en krocktestad bilsele för hund som heter Allsafe men det finns också icke krocktestade varianter på marknaden. Antingen spänner man fast bilselen med hjälp av ordinarie bilbälte eller genom en förlängning som man hakar fast i öglan på selen och sen spänner fast i ordinarie bil bältes spänne.

[Camia7]
2013-05-06 21:05
0

Okej så bälte kanske är bäst?

Kitten86
2013-05-06 21:13
0

Det är något jag själv rekommenderar, och använder, om man inte har möjlighet till att ha en väl anpassad (och krocktestad) bilbur. 

Om man inte sätter hunden i någon säker anordning (bra bur eller bälte) så kan man, enligt mig, hellre ha den lös då det är precis lika mycket "dödsfälla" vid en eventuell olycka. Sådana ihopvikbara burar i metall som många använder vis ex. utställningar blir som en ihoppknöcklad aluminium flaska om olyckan är framme…

[Camia7]
2013-05-06 22:24
0

Okej ja då måste ju bälte vara mer säkert .. Läskigt:/ men vad ska man ha för storlek på bältet då? Finns det för en sheltievalp? Jag lä ju köpa det innan jag ska åka och hämta valpen

Kitten86
2013-05-07 21:52
0

Jadå, bältesele brukar komma i alla storlekar. Jag köpte min hunds första bilsele när han var 9 veckor gammal och jag tror han började närma sig året när jag fick byta storlek till en större för optimal passform.

Jag har dock inget Allsafe sele (än) själv till min hund men har tänkt att köpa ett då det är bättre eftersom det är krocktestad och allt.

Min hund har för tillfället ett sånt här sele som fungerat jättebra även vid kraftiga inbromsningar, även om ett Allsafe är optimalt. Men kan ju absolut kännas dyrt att köpa till en valp som växer och blir större.