Vägskäl
Det är inget man tänker på när man skaffar sig sin valp, inte heller något man lägger så mycket tanke på när man har roligt ihop och är ute på äventyr. Men förr eller senare så börjar man nå det där vägskälet där hunden och en själv ska skiljas åt. Det är ju tyvärr så att våra kära fyrfotade vänner lever kortare tid än oss. Och visst är det tungt att tänka på men lite förberedelse och att veta vad man kan och får göra är alltid bra.

Ålderns höst eller sjukdom
Det kan finnas många anledningar till att ens älskade vän går bort. Har man tur får man dela många år med sin fyrfotade vän som sen går bort på ålderns höst men man kan även få ta det tunga beslutet om avlivning efter skada eller sjukdom. Oavsett anledning till att man måste gå skilda vägar så finns det en del att ta ställning till.
Kremera eller ta med kroppen
Efter att hunden gått bort så behövs flera beslut tas. Ska man ta med kroppen hem eller låta hunden kremeras? Man kan välja att hundens kropp tas om hand av veterinären vilket innebär att hundens kropp kremeras, man kan välja att hunden kremeras separat och då kommer man få hem en urna med hundens aska som man sen kan ha hemma, begrava eller sprida. Annars kan man ta med sig kroppen för begravning.
Begrava hemma eller på kyrkogård
Vill man begrava sin hund hemma så får man kolla med sin kommun, alla kommuner har egna anvisningar angående om och hur man får begrava husdjur. Får man begrava sin hund enligt sin kommuns anvisningar så är det viktigt att man gräver en så pass djup grav att inga andra djur riskerar att gräva upp kroppen. Väljer man att kremera sin hund får man självklart även gräva ner urnan, så länge kommunens anvisningar följs. Har man inte möjlighet eller inte vill begrava sitt djur hemma så finns det även ett flertal djurkyrkogårdar runt om i landet. Precis som på en vanlig kyrkogård så finns det oftast både möjlighet att både sprida aska efter sitt husdjur och även att begrava sin älskade vän i en traditionell grav. Detta kan vara en form av trygghet då man alltid kan återvända till graven för att sörja sin vän. På djurkyrkogårdar begravs inte bara hundar och katter utan alla typer av djur alltifrån häst och papegoja till marsvin och kanin. Pris för att begrava sin hund eller husdjur varierar mellan djurkyrkogårdar.
Utsmyckning
Det finns flera företag som tillverkar gravstenar även för hundar och andra husdjur. Det finns alltifrån företag som tillverkar traditionella gravstenar till företag som lasergraverar stenar med både text och bild på ens avlidna älskade vän. Man kan även självklart göra egen utsmyckning på graven med sten/ar eller plantera något fint.
För den som vill veta mer om detta kan besöka Jordbruksverkets hemsida:
Foto från kennel Hazelhouse
Tyvärr drabbas vi förr eller senare av detta med våra vänner.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Så sant så sant. Och det gör lika ont varje gång det händer!
Man får se till att alla dagar innan dess räknas och fylls med massa bra minnen!
Tänkvärd artikel!
Det är svårt att ta beslut om avlivning av någon som delat ens liv under många år, och det är viktigt att sörja klart. Då trodde jag att vi aldrig skulle vilja skaffa en ny hund, men efter en tid kom längtan efter en ny liten valp, något vi aldrig ångrat.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Själv fick jag en tänkare när min älskade barndomsvän (min första egna hund) som jag delat 15 år av mitt liv med hastigt gick bort i slutet av januari iår. "Vad gör jag nu?". Då gällde det ju att bestämma vad man ska göra, bergrava/kremera etc. Inga lätta beslut så därför tänkvärt att börja fundera på hur man skulle vilja göra innan man väl hamnar i den situationen.