Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 820 ggr
Princesseen
0

Varsin egen bur?

Jag ska som sagt snart få en sheltie valp och jag försöker komma på ett sätt att valpen ska kunna gå iväg och inte bli störd av den stora hunden och tvärt om. Jag funderade på om man kunde köpa två burar eller liknande. Och lära hundarna att dom bara får gå in i varsin, dvs sin egen. Den andra får dom inte gå in i. Så har dom en egen där den andra hunden inte kommer åt dom utan att behöva separera dom genom att ha dom i varsitt rum. Hur lär man isåfall in det? Eller har ni nått bättre förslag? Tacksam för svar

Fridaaaa
0

Om du ska ha burar till dem måste du ta bort dörren på burarna.
Men det låter bra det att lära dem vilken bur som tillhör vem 🙂 Nog svårt med valp kanske i början 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Princesseen
0

Ja absolut. Men Funderar på att göra burar av kompostgaller. 2 på varje sida sen en borta på en sida där ingången ska vara. Sen göra tak och täcka delar av taket med filt. Sen ha ben och madrass med täcke där inne. Så får dom ett varsit krypin där ingen får röra eller hälsa på dom. Förstår att det är svårare att lära valpen men hur lär jag den stora?

hund_katt
0

jag har kanske nåt som funkar, kanske både med valpen ganska snart, och med den stora.

ta först och träna den stora, då den lilla kanske ska bli lite äldre först.
visa för hunden att om den är där så får den vara i fred och vila. (lägga hens sovplats elr nåt som är hens. när hen går in får man låta hen vara i fred. inte störa.) sen visa att hen inte får vara i valpens bur. ta godis, lägg i valpens bur, låt hunden sitta jämte och se att godisen ligger där inne. låt honom inte gå in. när han gör rätt så ger du han en godis som du har gömd i fickan etc. när valpen sitter där inne, så får du inte låta den stora störa valpen, och ge godis/beröm när den stora låter bli och inte stör valpen. sen gör du lika dant med valpen när den är lite äldre.

det är vad jag tror skulle fungera. men är inte helt hundra.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Princesseen
0

#3 tack det låter vettigt. Ska försöka :-)

hund_katt
0

ja, om det inte går så får du skylla på mig 😉 jag är medveten om att det kanske inte funkar. men jag är 85% säker (eller mer…) på att det kan funka :D

Princesseen
0

#5 jag uppdaterar dig om ett tag ;-)

hund_katt
0

😉