Biter

Är det inte Linus som alltid varit lite bitig av sig? Eller det kanske var en helt annan hund här på sheltie.ifokus…
Kanske skulle hjälpa med kastrering, men jag vet inte det där. Det bästa vore att rådfråga en veterinär, denne kanske kan tipsa vidare till en hundpsykolog om det skulle behövas:)
Sheltien är en duktig vakthund som effektivt skyddar sin ägares hem, så står det i bonniers stora hundlexikon. Linus kanske har extra stor vaktinstinkt, han kanske uppfattade din granne som hotfull. Grannen kanske gestikulerade med händerna när ni stod och pratade, och Linus kanske uppfattade det som att grannen tänkte slå till dig eller honom. Och försäljaren kanske Linus uppfattade som en inbrottstjuv. OM det är vaktinstinkt så kanske en hundpsykolog skulle kunna rätta till problemet:)
Men mitt råd är: Rådfråga veterinär!
Kramar och lycka till//Carro
Kan någon fylla in för mig.har detta varit på tapeten förut?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Har hört av andra att sheltien kan vara väldigt reserverad mot främlingar och har hört av mamma att deras granne hade en collie (jag sa: " men det är ju inte samma som en sheltie") och den bet utan anledning.. hmm.. börjar överväga kanske inte skaffa sheltie om det kan vara så..? *förvirrad* :S

#3 Jag tror att det finns sådana individer bland olika hundraser. Jag har hört sånt om taxar, pudlar, japansk spets,teriers, rottweiler, golden och andra raser. Att hundar av raserna har varit extra ilska och bitit folk tillsynes utan anledning. Och du har ju hört om en collie som gjorde så.
Bara för att någon enstaka individ i rasen gjort så, så tycker inte jag man behöver backa ur för det;) Det finns ju så mkt annat som spelar in i valet om hundras.
Min Frankie är väldigt social och fullkomligt älskar folk. Särskilt främlingar:) Han gosar med dem och vill ligga i deras knä om dem tillåter det:)
Pyret är lite blygare av sig, men håller sig bara lite i bakgrunden. Inte aggressiv eller skygg. Hon nosar gärna på folk, men inte mer.
Kramar/Carro
#4 oh ok.. menn hmm.. har så svårt att bestämma mej! xD

#5 Det är så det ska vara, man ska inte göra något förhastat;) Då är risken att man ångrar sig senare:)
Kramar/Carro
#6 jo, det är ju så.. Men jag har försökt välja en ras i flera månader… xD aja :P

Jojsan: Pröva gå på hundutställning, tala med ägaren och fråga mkt. Det var så vi beslöt oss för att det skulle bli just en shelti.
Efter att ha läst x kilo hundböcker kom jag fram till antingen shelti, cockerspaniel eller cavalier king charles. Men efter att ha funderat så valde vi bort cockern för att den ofta kan ha genetiska defekter.
Sen for vi på utställning, pratade med ägare och då vi insåg att både cavalier och shelti skulle passa oss valde vi det sista med ögonen. Sheltin rör sig så otroligt vackert jämfört med cavalieren.
men det är ju en smaksak förståss
Tessa_T: Skulle gärna gå på någon hundutsällning om den var hyfsat nära där jag bor :)

Ber om ursäkt för att jag inte svarat på min egen tråd, bråda tider ni vet… ;)
#1 Det stämmer, han gillar att bita en i hälarna när han är på sitt lekhumör, tyvärr har det övergått till riktiga bett mot främlingar.
Kan bra stämma det du skrivit om att han vaktade på oss och "tog sitt ansvar" som en medlem i flocken.
Tillika tror jag att vi borde bygga på hans självförtoende, innerst inne tror jag han är ganska osäker.