Ta med valpen i cykelkorg?
Hej!
Jag vill kunna cykla och ta med sheltievalpen på cykeln (dvs: INTE att den springer efter cykeln givetvis, utan att den sitter i cykelkorgen eller dylikt).
Hur gör man det så säkert som möjligt?
Jag har sett att det finns cykelkorgar särskilt för hund, men jag är 1) rädd för att den ska bli stulen då det är mycket småstölder där jag bor och 2) känns onödigt att köpa då jag antar att hunden inte får plats där särskilt länge (?).
Finns det något man kan göra för att "spänna fast" valpen i en vanlig cykelkorg utan att riskera att den hoppar ur eller far illa på annat sätt?
Jag har ingen erfarenhet av sheltie i cykelkorg men hade min pudelherre i cykelkorg när mina cykelturer började bli för jobbiga för honom att springa med på men att han fortfarande vill vara med.
Första gången jag hade honom i cykelkorg så tog jag en vanlig cykelkorg, lade en filt i botten så att det blev mjukt och skönt att sitta i och sen hade jag hunden i koppel som jag "låste" djupare ner i korgen så att han inte kunde ta sig över kanten (ens av misstag) eller på annat sätt bli skadad. Sen pratade jag med honom hela tiden och hade en "säkerhetsloop" på kopplet som jag satt fast så att jag enkelt och med en hand kunde få loss hans koppel om det skulle hända något. Min hund var ju vuxen så han lärde sig efter det att sitta still och fint i cykelkorgen och bara njuta av åkturen 😎
Du råkar inte ha någon bild på din lilla konstruktion? Jag förstår inte riktigt hur kopplet fästes i korgen för att hunden inte skulle kunna ta sig över kanten - det hade ju varit toppen om jag lyckades göra.
Det vore så smidigt om jag kunde få med den lille på cykeln när jag ska till arbetsförmedlingen så småningom. Inte för att ta med hunden till arbetsförmedlingen dock, hehe. Utan till hundvakt :) Känns som att sådant kan vara bra att planera lite i förväg om man kan.
Jag har tyvärr ingen bild på när han åkte cykelkorg och min herre gick bort i slutet på januari så kan inte fixa och ta ett kort heller tyvärr.
Jag satte fast koppelhaken som vanligt i halsbandet sen drog jag det långt ner och fäste det med en säkerhetsögla i nätet mot styret. Den säkerhetsöglan jag gjorde brukar man göra när man t.ex. binder upp hästar, drar man i ena tåten så lossnar knuten vilket är snabbt och enkelt även med en hand (om man måste fixa under färd)
Min Bonnie har åkt cykelkorg sen hon var ca 12 veckor och älskar fortfarande att göra det även om det numera är lite trångt :) Jag brukar ha sele på henne och började med att leda cykeln, har inta varit några problem alls. Jag tror hon gillar att "komma upp lite" plus att det fläktar nice.
Här är en bild på bebis-Bonnie ute på cykeltur!
Bonnie ser minst sagt nöjd ut!