Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 936 ggr
JellieLewis
2013-05-23 20:22
0

Hinderstopp

Vet inte om det står nånstans men, undra om nån vet nått vad man ska göra :)

Det är snart dags för tävling och har dessvärre ett problem jag inte exakt vet hur man ska göra åt. Då man tävlar agility kan han stanna upp och stå där i x-sekunder och bara titta och lyssna. Det är nog bara att tävla, men har nån upplevt samma eller nått tips?

Han är lite tillbakadragen ibland och man måste få honom att gå framåt för att han inte ska tappa fokus helt.

JellieLewis
2013-05-24 10:32
0

Kan förtydliga lite. Han springer/travar fram till hindret och tvärbromsar. Sist börja han med det på balanshindren. Det är inte så bra om han får in det som vana men vet inte vad det kan bero på :-/

[lovihsa]
2013-05-24 11:25
0

Hej!

Är det bara i tävlingar han stannar upp eller är det när ni tränar också?🙂

Frida.S
2013-05-24 11:35
0

Jag ställer samma fråga som föregående, #2, händer samma sak på träning?

Om det gör det, är min första tanke att det handlar om att hunden helt enkelt inte är tillräckligt motiverad eller känner osäkerhet inför hindren och därför inte drar på hindren tillräckligt. I så fall får du gå tillbaka i träningen och belöna varje hinder han tar, det ska vara HÄFTIGT och ROLIGT för hunden att träna agility!

Min andra tanke är att det kan ligga ett fysiologiskt problem bakom som t ex. ryggproblem eller liknande. Det kan vara värt att undersöka för att om inte annat kunna utesluta att det är det som hämmar honom. 

Om detta bara händer på tävling kan det kanske handla om att han är känslig för nya miljöer eller att han känner av dina nerver. 

Lycka till!

JellieLewis
2013-05-24 11:42
0

På brukshundsklubben gör han det nån gång ibland men inte ofta. När vi tränade uppe på min gamla skolan sprang han på som bara den jämt.

Det är jämt på tävling och kan ske flera gånger under ett lopp.

Frida.S
2013-05-24 11:45
0

Så man kan säga att hans motivation har avtagit jämfört med innan?

Vad gör du när han stannar?

JellieLewis
2013-05-24 11:49
0

#3 Han älskar att träna hemma och ofta på BK och blir jätteglad.
Var inne nyss med honom dock för han lekt för hårdhänt med en hund och fick inflammatoriskt. De hittade inget annat än skuldran och nacken som tagit emot smällen.

Kan vara miljön som du skrev, han är väldigt nyfiken :)

#5 Jo, den har nog avtagit. Han är glad men inte superglad som förr. Får hetsa upp honom mer nu för tiden innan…

När han stannar lockar jag på honom att hoppa

Frida.S
2013-05-24 11:59
0

Det kan ju vara något fysiskt och om jag var som du skulle jag vara noga med att utesluta det i första hand. 

Om det är miljön som stör honom skulle jag vänta med att tävla ett tag.  Risken är att hans motivation går mer ännu mer: 

- han ska springa en hel bana (= du kan inte bryta och belöna om det skulle behövas) plus att 

- du kanske beter dig lite annorlunda på tävling eller oroar dig för just det här beteende vilket kan vara en trigger. 

Om det var min hund skulle jag åka och träna på lite närliggande klubbar, inte köra så mycket hela banor utan istället bryta ner träningen och belöna OFTA så att det känns lätt och roligt för honom. Eftersom han stannar tänker jag att han inte upplever hindren som särskilt belönande och roliga i sig, då gäller det för dig att se till att han hela tiden jobbar MOT en belöning istället. Det ska LÖNA sig för honom att prestera bra :) variera belöningarna och lägg även in jackpottbelöningar när han har gjort något svårt. 

När han stannar, locka då på honom och när han tar hindret är han SVERIGES BÄSTA HUND. Belöna, pausa och träna vidare. 

Hoppas detta var till någon hjälp för dig :)

JellieLewis
2013-05-24 12:04
0

Lät super bra :) 

Får prova :) 

Funderar eventuellt på att göra som några andra. De sprang några hinder bara på tävling för hunden skulle tycka det var roligt.

JellieLewis
2013-05-24 12:04
0

Tack också :)

Frida.S
2013-05-24 12:28
0

Ja, det är absolut värt ett försök :) Försök att sätta upp som kriterie att du ska bryta varje träning (eller tävling) när han är på topp. D.v.s. han ska inte hinna tröttna utan bara vilja springa MER, MER, MER :) 

Du kan också jobba med lekutveckling och belöningsteknik vid sidan av agilityn: hemma i vardagsrummet, ute på promenaden eller om ni tränar något annat. Motivation betyder så himla mycket och vi glömmer ofta att det är något som vi måste jobba med under hela hundens liv :) 

Även om hundarna oftast tycker att agility är väldigt kul så gör belöningarna att de ger det där lilla extra, som vi så gärna vill ha fram på tävling :) 

Kika gärna på de här länkarna från min favoritränare:

http://3vallare.se/?submit=Search&s=lekutveckling+

Lycka till och ha det gott!

JellieLewis
2013-05-24 14:18
0

Låter bra :) Får göra det. 

Får hoppas att han får en starkare glöd för det :) 

Tack igen :) ska titta på på länken :)