Bebis-Sheltie/ beteende?
Jag har fått en praktikplats på ett hund-dagis, och har efter några veckor blivit totalt förälskad en en av de två Shetland Sheepdog'sen som finns där. Speciellt hanen.
En av anledningarna till att jag fallit så otroligt hårt för honom är för att han älskar att ligga i famnen som en bebis. Lyfter man honom så lägger han sig med magen upp och stänger ögonen och slappnar av totalt, helt underbart! (och enkelt när man letar fästingar på magen!)
Är detta en vanligt beteende för en sheltie? Eller är det just han som är en liten bebis-sheltie? Och dessa två är extremt lyhörda och lätta att gå med och dressera, är det typiskt för sheltiesarna också eller är ägaren bara väldigt duktig?
Medarbetare på Skor iFokus
Har en likadan hemma ;) Fanta slänger sig på rygg i famnen! :D
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Shetland sheepdog som ras är en följsam, lyhörd och lättlärd hund. Då den räknas till vallhundarna är den lyhörd på såväl kroppsspråk som tonlägen.
Min hund, trots att han är av den större modellen, är likadan. Ligger mer än gärna i famnen och vill bara bli älskad, klappad och pussad 😍
Min yngsta sheltie på 2 år gör så som du beskriver,han blir liksom lealös,magen uppåt.Det är min första sheltie som gör så och jag har ändå haft shelties sedan 1986.
Det är en lättsam,lättränad ras och väldigt charmiga också.😍
Att sheltien är följsam och lyhörd och lätt att dressera håller jag med om. Men det där med att ligga i famnen som en bebis känner jag inte igen från mina sheltietikar.
Mina shelties har gärna velat vara med där man är, och har även haft koll på om det kommer någon. Min förra sheltie hade mer vaktinstinkt än Wilma (min nuvarande).
Sajtvärd på Sheltie IFokus