Ang borstning av min Sheltie
Hej Alla!
Jag undrar om jag kan använda samma balsam spray som jag hade till mina katter (av rasen Ragdoll) till min sheltie. Han heter Micki och va ett år den 15 maj (inte vet jag varför jag skrev det). 🤪
Min Micki har jätte mycket päls och vill absolut inte bli borstad eller att jag klipper klorna. Så det är en strid på kniven varje gång.
Har läst någonstans att man ska borsta först åt fel håll och sen rätt. Är det så, eller har jag fått detta om bakfoten. Hur gör ni när ni borstar era Sheltiesar? Eller klipper klorna. Alla tips är välkomna. Jag testar olika saker varje gång för att se va som passar mig o Micki bäst.
Varma hälsningar från Eva / Evlin
Klistrar in det jag skrev i tråden;
Absolut! Använd de gärna, de underlättar ju för tovorna.
Min Fantasii står blickstilla fast hon inte gillar det, så har det varit sen hon kom. Jag försöker att borsta henne varje kväll då hon löper och hennes päls är lite ullig så den tovar lätt annars. Sen tycker jag att de är jättemysigt att ha en liten mysstund tillsammans med henne och passa på att borsta henne. Sen gör ajg det för att lära henne att bli hanterad och inte tycka att det är lika "äckligt" som hon gör nu. Kloklippning har jag inte provat än men har hållt i tassarna och inga problem!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Så här skulle jag göra:
Träna på att hantera honom så mycket som möjligt, alltså att man vänjer honom vid att man känner över honom på kroppen, på benen, tassarna, öronen etc. Låt också någon annan göra det, så han blir van. Ge mycket beröm eller någon godsak då han är duktig.
Vänj honom vid ljudet av sax, kloklippare etc. När han är van så kan du börja klippa försiktigt. Och ge beröm/godis då han är duktig.
Lycka till! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus