Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 4976 ggr
Kitten86
2012-02-04 16:09
0

Hur ofta?

Hur ofta kan eller bör man duscha/ bada sin sheltie?? Är det bäst att göra det enbart i samband med pälsfällning?

Jag upplever att Rivers päls inte håller sig lika fluffig och fin lika länge efter borstning längre. Och att borsta för ofta är ju absolut inte bra, brukar kunna bli någon gång i veckan på sin höjd. Han har bra päls som inte tovar sig särskilt enkelt. Jag har duschat honom 1-2 ggr/ år, elelr om han blivit extremt skitig av någon anledning.

Så hur gör ni andra med era shelties. Duschas/ badas de bara 1-2 ggr/år eller hur ofta? När anser ni att det behövs dvs när den ser skitig ut eller när pälsen är på ett visst sätt? Duschar/ badar ni hunden/arna enbart i samband med fällning?

Om ni duchar, varför just ducsh? Om ni badar, varför just bad?

Finns det något schampo som läpar sig bäst för just sheltiens päls? Jag använder mig av Espree och tycker att den fungerar bra.

[countess]
2012-02-04 18:36
0

Jag duschar sällan inte ens vid fällning ! Tycker det är helt onödigt så länge inte hunden rullat i något äkligt osv :)

Cassii
2012-02-04 20:06
0

Hm, jag duschar av lexie ganska ofta. Men då utan schampo, under magen o liknande, nästan varje dag nu i höstas då det var mkt lera. Brukar duscha henne med schampo varannan månad, bor precis vid en väg tycker det är äckligt med så mycket avgaser.. hehe. Borstar i samband med bad o varnnan vecka i amhålor och bakom öronen. Har använt Espree och ett annat märke som jag inte minns. Nästa gång ska jag ha K9, tycker det verkar väldigt bra.

Kitten86
2012-02-05 10:22
0

Tackar för era svar.

Okej. Ja, det känns inte som att det är nödvändigt, om de inte rullat i något äckligt eller kladdigt. En del menar ju på att hunden fäller bättre/snabbare om man duschar den i samband, och sen borstar.

Samma med River. Han duschades av efter i stort sett alla promenader under höst och tidig vinter pga skitväder under magen samt benen (utan schampo).
Är Lexies päls bra trots att du duschar henne så ofta, med schampo? Har också hört bra om K9 och funderat på att byta….

Channi
2012-02-05 11:23
0

Jag använder K9, shampoo, conditioner samt leave-in-conditionern (balsamspray).

Jag är mycket nöjd med dessa som används både till cockern och sheltien. Kommer inte byta till något annat :)

jag är mycket för aloe vera och så luktar det gott, tycker jag då ;)

Cassii
2012-02-05 13:10
0

#3 Hon har alltid haft lite päls, men sen jag bytte till färskfoder så har det kommit en hel del. Hon har bra päls, skulle jag säga. Väldigt len dock, men hon ska ändå knappt ställas ut och hon har bra med underull (även fast det inte syns) så hennes päls är bra trots allt. Man kanske kan säga att hennes päls är "van" vid att bli badad så ofta..

ahlbergaren
2012-02-05 14:09
0

Jag duschar nästan aldrig Evald. Blir väl nån gång om året högst (om han inte rullar sig nåt äckligt som t.ex kadaver i skogen..) Jag använder ett hundshampo jag hittade på ica, kommer inte ihåg vad det heter… hehe.

Ressu
2012-02-05 15:53
0

Badas gör det efter behov och så inför utställningar. Dock så de som inte springer på en massa utställningar så tvättas mellan 2-4 gånger per år. Avsköljning efter behov också om det är lerigt.

Som schampo har jag åt Ressu använt Minkschampo och K9ans balsamspray, men kommer att övergå helt till K9ans produkter nu när vi har fått hit dem =) Använder också K9ans silk and shine åt cockrarna och tycker det är helt underbar =)

Åt Poitsu och Kiira har jag jag använt Ring 5ans blackout, men även där kommer vi väl att övergå till K9an (även för cockrarnas del kommer vi att övergå till samma)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Beckibus
2012-02-05 17:37
0

Duschar aldrig Iza, bara om hon nu mot förmodan skulle ha rullat sig i ngt äckligt..

Jag använder mig utav Aloe vera schampoo dels för att det luktar gott, och är bra..Glad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
2012-02-05 20:39
0

Tack för era svar!

Lutar mer och mer åt att jag kommer att testa K9 då det verkar vara himla bra produkter. River har fin glans i pälsen och ganska len päls med för den delen, förutom vid öron och i rumpfanorna där den är lite mer "ullig"… Då vet jag att det inte gör något om jag skulle duscha honom oftare/ fler ggr per år iaf, för pälsens skull!

Behövs verkligen både schampo, balsam och balsamspray (leve-in conditioner)? Efter en schamponering av River så får man skölja mycket/ länge innan han är skumfri igen. Känns som att man kommer får stå länge om man ska ha i både schampo och balsam Foten i munnen Har du i balsamspray på våt/fuktig eller torr päls?

Jag brukar använda Ring5 balsamspray vid behov och det fungerar bra.

Minkschampo är det ett märke?

sissie
2012-02-06 00:29
0

Om man badar hunden bara några gånger per år så är det inte nödvändigt med balsam, mer än tex jumskar, armhålor och bakom öronen. De ställen där tovor bildas lättare.

Ett schampoo öppnar upp hårstrået så att smutsen avlägsnas mer på djupet. Balsamet stänger hårstrået igen så att smutsen inte kan fastna lika lätt. Om hårstrået får stå kvar öppet så tränger ny smuts ner djupare i hårstrået och pälsen blir smutsigare igen.

Använder man djuprengörande schampoo ska man alltid använda balsam efteråt. Dessa schampoon öppnar upp och torkar ur hårstrået mer än vanligt schampoo.

Det finns schampoon som kallas för 2 i 1 eller valpschampoon. De öppnar inte upp hårstråna och då behövs inget balsam alls.

Ställer man ut sin hund och badar oftare så behöver man ge pälsen balsam. Då man tvättar ofta så blir pälsen ofta torrare och sprödare och behöver hjälp att återhämta sig. Det tar tid för att en päls ska återhämta sig. Ibland flera veckor beroende på vilket schampoo man använder.

K9 är ett mycket bra schampoo. Ett annat schampoo som jag tycker väldigt mycket om är Parmas. Man bör dock tänka på att deras djuprengörande schampoo måste avslutas med balsam. Normalschampoo kräver inte det.

Deras schampoo hittar du här.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Channi
2012-02-06 05:53
0

på cockern så används balsam över hela, på sheltien så används balsam på de ställen där det brukar tova.

Alltså lite i byxorna och lite bakom öronen. Balsam-sprayen använder jag i torr päls, oftast när det ska borstas eller liknande för att hon får så statisk päls när man börjat borsta. Och sen också där bakom öronen och i byxorna om det skulle behöva redas ut. :)

anledningen till att alla dessa 3 produkter köptes från början är ju för att jag har cocker spaniel också :)

Ressu
2012-02-06 08:00
0

#9 Märket är KW Minkolja schampo

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Evlin12
2013-05-28 13:37
0

Hej Alla!

Jag undrar om jag kan använda samma balsam spray som jag hade till mina katter (av rasen Ragdoll) till min sheltie. Han heter Micki och va ett år den 15 maj (inte vet jag varför jag skrev det).

Min Micki har jätte mycket päls och vill absolut inte bli borstad eller att jag klipper klorna. Så det är en strid på kniven varje gång.

Har läst någonstans att man ska borsta först åt fel håll och sen rätt. Är det så, eller har jag fått detta om bakfoten. Hur gör ni när ni borstar era Sheltiesar? Eller klipper klorna. Alla tips är välkomna. Jag testar olika saker varje gång för att se va som passar mig o Micki bäst.

Varma hälsningar från Eva / Evlin

Beckibus
2013-05-28 16:52
0

Absolut! Använd de gärna, de underlättar ju för tovorna. 

Min Fantasii står blickstilla fast hon inte gillar det, så har det varit sen hon kom. Jag försöker att borsta henne varje kväll då hon löper och hennes päls är lite ullig så den tovar lätt annars. Sen tycker jag att de är jättemysigt att ha en liten mysstund tillsammans med henne och passa på att borsta henne. Sen gör ajg det för att lära henne att bli hanterad och inte tycka att det är lika "äckligt" som hon gör nu. Kloklippning har jag inte provat än men har hållt i tassarna och inga problem!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
2013-05-28 21:15
0

Det tror jag absolut, balsamspray som balsamspray. Själv har jag nödlöst med att använda både balsamspray för människor/barn och även hästarnas har provats på hunden 😉 Alla har fungerat lika bra..