Bi merle
Hur får man fram bi merle färgen? Den som bara är vit, grå och svart utan brun. Lite nyfiken bara :-)
Färggeneteiken är ett spännande kapitel!!
Och man kan läsa på mycket och länge om det…
Biblue är bluemerle där hunden även fått bi-genen och svart/vit är egentligen en trefärgad med bi-gen. Kort kan man säga att rasen egentligen finns i tre grundfärger: sobel, trefärgad och blue merle.
För att hunden ska ge uttryck för färgen dvs få färgen så måste båda föräldrarna bära på bi-genen, en gen som späder ut den bruna färgen. Om valpen får bi-genen i dubbel uppsättning utöver genen för grundfärgen blue merle så kommer valpens päls bli biblue. Samma om man vill få fram svart/vit.
Min hunds kull t.ex. Hans mamma är sobel och hans pappa är svart/vit. Mamman bar på bi-genen "gömmd", hans svart/vita pappa bär definitivt på bi-genen då han är svart/vit. Resultatet av kullen blev 4 st. sobla valpar och så min lilla svart/vita kille. Hans sobla kullsyskon är möjligen bärare på bi-genen och kan ge upphov till svart/vit beroende på partner.
På liknande sätt som nedärvning av bi-genen så ärver även en hund gener för andra färger. En sobel t.ex. kan antingen vara dominant sobel, dvs ha genen för sobel i dubbel uppsättning, likväl som den kan bära på en gen för sobel och en gen för trefärgad. Vid det senare så kommer hundens päls bli sobel då den genen är dominant över den trefärgade genen. Om en sobel bär på genen för trefärgad kan valparna bli trefärgade vid parning med en trefärgad partner.
En liten sida på engelska om sheltiens färggenetik
Skrev mycket och bra grejer så behöver väl inte ens skriva nått! :)
Kan ju visa bild på min bi blue tik!
Fantasii eller Fanta som vi kallar henne numera
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Instämmer Beckibus. Det Kitten86 skrev förklarar det så perfekt.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 tack för det utförliga svaret. förstod dock inte riktigt allt. Så min bär på bi-genen eftersom hans pappa är svart/vit eller är jag ute och cyklar? Hur Vietnam om nån bär på bi-genen gömd?
Hej!
Det finns tre grundfärger för shelties: sobel, trefärgad och svartvit.
Man har två anlag för grundfärg (ett från mamman och ett från pappan).
Sobel är dominant över trefärgad och svartvit. Trefärgad är dominant över svartvit men recessivt (=icke-dominant) gentemot sobel.
Svartvit är recessivt gentemot både sobel och trefärgad.
Din hunds pappa är alltså svartvit, och har alltså två svartvita grundfärgsanlag. Ett av dem ger han till sin avkomma. Om just din hund är ex trefärgad, har den alltså ett svartvitt anlag från pappan och ett trefärgat anlag från mamman. (Ett trefärgat anlag är ju dominant gentemot det svartvita.)
Ja, visst är det komplicerat…
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Här kommer lite mer: 🥵
Förutom grundfärgen finns ev merleanlag. De flesta är ju inte merlfärgade och har alltså inget merleanlag. Det är teoretiskt möjligt att ha 0 eller 1 eller 2 merlanlag.
En blue merle är en trefärgad sheltie med ett merleanlag.
En bi-blue är en svartvit sheltie med ett merleanlag, alltså en merlefärgad utan bruna tantecknen.
Och som vi diskuterat i en annan tråd: Man vill undvika dubbla merleanlag pga att hunden då får en massa skador (kan bli blind, döv mm). Dubbelmerle är inte godkända i Sverige.
I Sverige är det inte heller tillåtet med sobla shelties som har merleanlag (red-merle). Detta pga att det kan vara svårt att avgöra om en sobel har merleanlaget, och det finns en risk för dubbla merleanlag i nästa generation. 🥵
Okej så det är bara blue merle och bi-merle som bär på merle genen? Hur vet man vilka man ska para för att få bi-merle? Vet dur man får svart/vit, trefärgad, blue merle och sobel. Men förstår inte riktigt bi-merle anlaget :-/. #2 väldigt vacker. Tycker dom är otroligt häftiga.
#2 Jättevacker sheltie du har fått Beckibus! 🎂
En bi-blue (= bi merle) har två svartvita anlag och ett merleanlag.
Alltså ska ett svartvitt anlag komma från pappan och ett från mamman. En av föräldrarna ska vara merlefärgad och då har man 50% chans att avkomman blir merlefärgad.
Ett ex: Om en av föräldrarna är bi-blue (två svartvita grundfärgsanlag och ett merleanlag) och den andra är svartvit (två svartvita grundfärgsanlag) har man 50% chans att få en bi-blue.
Men det finns även andra varianter, ex …
Den ena föräldern är blue merle med ett trefärgat och ett recessivt svartvitt anlag + ett merleanlag.
Den andra är trefärgad med ett trefärgat och ett svartvitt anlag (inget merleanlag).
Då finns chansen att avkomman blir bi-blue (två svartvita grundfärgsanlag och ett merleanlag).
Komplicerat att förklara! Hoppas du förstår! :)
Jättebra förklarat _Wilma!
Jaa, det här med genetik är ganska invecklat men otroligt roligt att fördjupa sig i.
#8 tack så jätte mycket. Tror jag förstod nu. Så min sheltie (svartvit pappa och merle mamma utan svartvit anlag) är trefärgad med svartvit gömd om jag förstår rätt och om jag skulle para honom (nu är han 5 veckor men tar bara exempel) med en merle tik med svartvit gömd så kan det komma bi-merle. Hur många anlag kan dom ha? Du säger att bi-merle har två svartvita och ett merle anlag. Vad är det för skillnad på grundanlag och anlag? Tack för ni orkar med alla frågor. Tycker det här är jätte intressant.
Det är många olika gener som styr färgen.
Jag känner till att det finns två anlag för grundfärg. Sedan finns det tilläggsfärger för merle (2 st anlag) och vit färg (2 st anlag).
Men det är möjligt att det finns ännu fler anlag som styr. Den sobla färgen finns ju i olika nyanser. Tanecknen (på trefärgad sheltie) kan vara olika starka etc.
Kanske någon som känner till detta?
Här är en bra länk: http://hem.passagen.se/neyobi/colours/
Kul att du är intresserad av sheltiens genetik!
Okej jag börjar förstå. Jag har den där sidan som bokmärke och kollar på den med jämna mellanrum men den är lättare att förstå nu efter att ni har förklarat så mycket. Innan förstod jag inte riktigt allt. Lite klarare nu. Bara en liten fråga till om det på hemsidan med nedärvning: Så dom där det står blue merle(sv) =två svarta anlag och ett merle anlag om jag inte misstar mig eftersom den kan ge svarta valpar? Vilket innebär att den är bi-merle? Eftersom bi-merle inte står med som en färg på den hemsidan men du sa ju att bi-merle är en hund md två svarta anlag och en merle. Och dom hundarna där det står blm(sv) har ju bara svartvitt och merle gen? Ni är änglar. =)
Oftast om det står blm(sv) så brukar det betyda att hunden är blm och bär genen för s/v.
#14 aha okej tack :-)
#13 Du tänkte helt rätt. På länken du var inne på betyder blue merle(sv) egentligen bi-blue (=bi merle) och den har ju två svartvita anlag och ett merleanlag.
Men det stämmer som Kitten86 skriver att oftast då det står blm(sv) så betyder det att hunden har färgen blue merle, men att den har ett recessivt svartvitt anlag. :)
#16 okej. Börjar förstå. Det här är ju jätte intressant! =)