Inkallning på väldigt självsäker valp!
Hej!
Jag har en shetland sheepdog valp på 11,5 veckor, en hane.
Har försökt ha honom lös sedan vi fick hem honom då jag hört att valpar inte "vågar" lämna husse och matte. Detta har inte funkat för oss, upptäcker han en intressant lukt, annan människa/hund, ja vad som helst egentligen, så skiter han fullständigt i oss och drar iväg.
Vi har testat locka med godis, leksaker (favoritleksakerna), gömma oss (som längst 10 minuter), springa åt andra hållet, krafsa och leka i gräset (låtsat att vi hittat något jätte roligt), lockat med rösten. Ja allt vi kommit på och fått tips om på valpkursen vi börjat.
Min mardröm är att inte kunna ha honom lös ute.
Är detta normalt för valpar?
Något de växer ifrån?
Fler tips på hur man kan göra?
Har någon tidigare erfarenhet av en sådan här situation?
Övrigt ska tilläggas att han gärna leker med oss inne och gosar. Är väldigt lätt lärd när det gäller olika trix. Inne funkar även ögonkontakten väldigt bra. Ja all övrig hantering funkar utmärkt! :)
Det är just detta med att ha honom lös ute som verkligen inte fungerar.
Tacksam för alla svar, tidigare erfarenheter, ja allt som kan hjälpa oss komma till rätta med detta problemet!
Mvh/ Husse & Matte till Sigge!
Hej
Jag förstår hur du känner har nästan varit med om liknande med lilla Ziggy men i början tyckte jag han var bättre på inkallning men nu är han 15 månader och riktig tonårskille som tyvärr stänger öronen lite för ofta ute tokig i löptikar vill springa efter rådjur ja helt hopplös ibland. och jag försöker gå i kurser sen han var valp och har tränat mycket. Men han är så självständig och trygg i sig själv…Men pröva mer o mer med linträning och att ha den lös hängande efter. Jag tror att vissa bara kan vara så här men hoppas att det växer bort för visst är det osäkert att ha dom lösa när man inte är helt hundra på dom.Nu har jag även kemiskt kastrerat honom för c.a 2 veckor sedan innan den riktiga kastreringen skall göras på senhösten" hans kulor har inte fallit ner"Och då hoppas jag att han skall lugna ner sig.Men Lycka till…