Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2196 ggr
_Wilma
1

En andra sheltie

Vad ska man tänka på då man skaffar en andra sheltie? Hur gammal bör den första sheltien vara? Hur introducerar man den nya valpen? Vilka för- och nackdelar finns med två shelties istället för en? Dela med er av era erfarenheter!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Murvel]
1

Jag vet inte om det skiljer sig mellan shelties och andra hundar, men det brukar vara ett allmänt tips att vänta tills den första hunden är vuxen/mogen i sinnet (två-tre års ålder) så att den yngre hunden inte tar över dess eventuella olater. Då har man haft gott om tid att jobba på diverse problem med den hund man redan har. 

Nackdelar är väl att det blir dyrare och tar lite mer tid än att ha en (de bör tränas separat ibland etc). Fördelen är att både man själv och vovven får en till kompis :)

Cassii
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad ska man tänka på då man skaffar en andra sheltie? 
- Det är väl som alltid, att hund nr 1 ska vara ganska "klar" i vardagen så inga oönskade beteenden smittas över på valpen, rumsrenhet klar och att den äldre hunden klarar av att vara ensam. (Enligt mg)

Hur gammal bör den första sheltien vara? 
- Mina skiljer det 14 månader och det funkar hur bra som helst. Ingen av hundarna blir i väg puttad längre, däremot hamnade Lexie åt sidan de första veckorna med tanke på rumsrenhet m.m. Annars tycker jag inte ålder spelar någon roll.

Hur introducerar man den nya valpen? 
- Jag gjorde misstaget att presentera de inomhus så Lexie vaktade mig de två första dagarna mot Röja, så utomhus på en offentlig plats för att sen gå in gemensamt skulle jag säga.

Vilka för- och nackdelar finns med två shelties istället för en?
- Tar mycket mer tid, dubbel tid i träning, dubbla kostnader osv. Men dubbel glädje och dubbel träning! Jag ser bara postiva saker med att ha två stycken shelties.

_Wilma
0

Tack för bra svar! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus