Bilbur eller bilsele?
Vilket använder ni? Hur gammal bör sheltien vara för att använda bilsele? Jag tycker det skulle kännas otryggt att ha hunden i en bur i bagageutrymmet där jag inte kan se honom när jag kör.
Jag har ingen hund än, men försöker ta reda på så mycket jag kan om sheltie innan jag köper en.
Hur har ni fraktat hem er nyinköpta valp? Lös i knät och någon annan som kört eller i bur och kört bilen själv?
Det är inte lämpligt att hund lös i bilen alls, det får man dessutom inte ha heller. Så den får vara i bur i så fall, eller då sele. Fast en bur är lämpligast till valp 🙂
Sedan när den blir äldre är det smaksak. Vad man föredrar och vad hunden gillar bäst
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När vi åkte hem med Wilma första gången hade vi planerat att ha henne i liten bur i baksätet, och att jag skulle sitta bredvid och kanske hålla in handen i buren. Hon nöjde sig inte med det, utan jag fick hålla henne. Det är inget jag rekommenderar, men det var så det blev just då! Jag tyckte att det var viktigt att hon fick känna trygghet, då hon ju precis lämnat sin mamma och sin flock.
Numera använder vi en bur i bagageutrymmet, och det fungerar jättebra!
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Har 2 st sheltie och dem åker i bur.Har en combi.
När jag hämtade valpen var en väninnna med,jag körde.min valp och hennes valp (som är 4 månader äldre)fick dela en bur i baksätet,inte det allra bästa kanske att ha buren i baksätet,men det gick bra den gången som tur var.😉
när jag, min syster och pappa var och hämtade vår golden retriever tog vi med en plast låda som vi tänkt att ha honom i och ha den i knät. det blev för klumpigt så jag höll honom först i knät (satt i framsätet) och efter första rast plats flyttade jag och valpen bak i baksätet. vi stannade många gånger (körde till och från på sammanlagt 160 mil) och pappa och min syster gick in i affärer medan jag som inte är den 'shoppar' typen lekte ute med valpen vid närmaste gräsplats. han gick fint i kopplet utan att tugga på det eller nåt. jag följde efter dit han gick men stoppade han när han tänkte gå till en otillåten plats. det ända han gjorde med kopplet var att klia sig då och då för att det var lite obehagligt. han kissade inte en ända gång i bilen. och var ganska rumsren när han kom hem. om man väntat lite för länge så kissade han antingen inne i 'kompost galler-gården' eller gick och kissade när man lyfte ut honom. mest precis när man tog ut honom och skulle sätta på kopplet så sprang han iväg och kissade. men han bajsade inte. (vet inte varför jag skrev detta då det inte var till inlägget… men har jag börjat berätta om nåt kan jag inte sluta ;P ) aja, när jag flyttade till baksätet låg han i mitten mellan mig och min syster och han sov hela vägen. lite i början när vi åkte ifrån kenneln så spretade han och gnydde,sedan gick allt bra. så föreslår mest för att hålla valpen trygg att man tar med sig någon som antingen kör eller håller valpen trygg när man hämtar den.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Åkturen hem från uppfödaren var min hund lös, sittandes i mitt knä. Först lättgnyendes men sen bara mysandes och till sist sovandes
Kort därefter köpte jag bilsele och har haft honom i det enda sen dess. Min hund fyller 4 år i år. Har f.ö ingen bil med bagageutrymme för bilbur så fanns inte så många alternativ för mig. Men jag tycker att han sitter riktigt bra i sin bilsele!