CRD?
Försökt hitta bra information om CRD, men skulle någon här kunna berätta lite mer om vad det är? Hur "farligt" är det?
Mvh Sabine
CRD betyder egentligen chorio retinal dysplasi och är en underutveckling av ett mindre område i ögats åderhinna och oftast även näthinnan. CRD påverkar inte synen enligt RAS för shetland sheepdog.
CRD förekommer i olika grad och den lätta eller måttliga graden anses inte alls vara skadlig för hunden. En hund som har kraftig CRD brukar inte heller få sämre syn.
Sheltien ögonlyses första gången vid 8 veckors ålder, och då kollar man upp ögat ur olika aspekter, bl a CRD. CRD syns oftast allra bäst vid denna ålder.
Varför kollar man då om sheltien har CRD om det oftast inte alls ställer till besvär?
Jo, CRD anses vara en form av CEA (collie eye anomaly).
CEA kan visa sig på olika sätt. Enligt det senast ögonundersökningsprotokollet (min Wima gjorde en ögonlysning i februari) finns CEA som CRD, Colobom, Närhinneavlossning och Blödning. De tre sista är allvarligare diagnoser.
CEA anses ärftligt och därför paras inte två shelties med CRD. (Sheltie med kraftig CRD används oftast inte heller.) Alltså minst en av föräldrarna ska ha ögon utan anmärkning. På det viset kommer antalet shelties med CEA att minska framöver.
Det finns lite fakta om detta i RAS för shetland sheepdog.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#1 Tack så mycket för svaret! Är inne på att köpa en sheltie då kan det ju vara bra att veta.
Mvh Sabine
#2 Ja, det är bra att kolla så mycket som möjligt. :)
Min Wilma har måttlig CRD, och då jag skulle köpa henne försökte jag ta reda på fakta. Det var inte så lätt! Jag ringde runt till veterinärstationerna i närheten, och fick så småning om tipset att vända mig till den veterinär som då var den enda här som hade kompetens att ögonlysa. Och han gav rådet att om hon var frisk för övrigt och jag gillade henne, så skulle jag köpa henne.
Lycka till med ditt val av sheltie! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#3 Ja har läst på om sheltien och om några andra raser i mer än ett år nu…. och har bestämt mig för en sheltie. Tycker att de verkar vara bra hundar och de jag träffat är bara för härliga.
Tack så mycket!
Mvh Sabine