Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: agility-freestyle-mm
Läst 1826 ggr
EC84
0

Vad gör ni med era shelties?

Som rubriken lyder, vad gör ni med era shelties? Är det någon som tränar (och kanske tävlar?), eller har ni dem "bara" som sällskapshundar? Jag är sugen på att prova både lite sök och lydnad när lillen blir äldre, men det vore skoj att höra hur ni andra använder era shelties? Agility är populärt har jag förstått ;-)

Fruset blåbär
0

Vi tränar agility, spår och lite rally. Tävlar (i vanliga fall) agility - just nu är Dizzy dräktig så vi här tävlings uppehåll. Men det är verkligen kul att träna och tävla Medin tjej. Hon är alltid med på lite träning :)

Princesseen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lille krabat är bara 16 veckor. Så imorse strosade min sambo runt med honom en timme sen nu så fick han gå efter min vuxna hund (pomeranian) i ett 100m långt spår(ville inte lägga så långt för det va annat underlag och mörkt) och den lilla fick själv gå ett 10m långt spår. Han älskar klövern. När han får den springer han ärovarv och ser så stolt ut. Nio veckor på bilden.

Beckibus
0

Fanta tränas i enkel lydnad, agility, och utställning. Det enda hon tävlar i är utställning för åldern inte är inne. 

Nästa år blir det mer seriös träning och tävlingar och även testa på mer grejer med henne. Hon tycker dock inte det är jättekul med typ agility, det funkar men hon har inte det drivet jag vill. :(

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

_Wilma
0

Vi har gått en del kurser med Wilma, och har fastnat för rallylydnad. Ska försöka hitta en fortsättningskurs nu i höst.

Milla ska gå valpkurs. :)

#1 Grattis till Dizzys dräktighet! Spännande! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Camia7]
0

jag kommer träna lydnad och kanske agility, men det kommer endast bli hemma på gården för kul:) förstår inte varför man måste tävla:)

vencho
1

Jag har en liten tjej vid namn Athena som bli 5 månader idag. Vi har börjat lite smått med lydnaden samt springa runt agility hinderstöd och tunnlar. Allt på lek så klart. 

Vill så gärna testa lite spår med henne också och i höst blir det förhoppningsvis någon form av valpkurs.

Målet är att kunna tävla lydnad, rally samt agility med henne när hon har åldern inne för allt.

drika
0

Vill gå valpkurs nu när min ärvalp och kanske testa på nåt annat kul i framtiden:)!

Hälsningar

Fredrika

Zenta52
0

Jag vill gå en valpkurs med Tarzan. Hoppas det finns en senare i höst.

Agility vore kul, men bara träning i så fall. Jag kommer inte klara av att springa en agility-bana. Kan man inte bara stå still och dirigera hunden som man gör vid vallning?

Rallylydnad vore också roligt att testa.

Beckibus
1

Det kan du absolut göra, en på min klubb lärde sin border höger och vänster och står i stort sett i mitten av banan och korrigerar honom. Riktigt häftigt!! Dock gäller det ju att du lär hunden riktigt bra och framåtsug på hinder osv.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

_Wilma
0

#6 Välkommen till Sheltie i Fokus! Kul att du hittat hit! 🙂

Kitten86
0

Ojojoj, jaa vad gör vi inte ihop, jag och min sheltie 😉

Här är det främst agility, lydnad och tricks som gäller. Men tränar också wp/drag, hobbysök (hemma), discdog och ska påbörja rallydnad här till hösten också. Har även varit inne en sväng på utställning (mest för omdömet på min ena hund), men känner att det inte är för mig. För övrigt tycker jag att det är jätteroligt att göra saker med min hund så vi försöker hålla på med och testa lite olika sporter/aktiviteter.

Än så länge så tävlar vi dock bara i agility men ska förmodligen debutera i rallylydnad under 2013. Det andra ligger mer på hobbynivå.

Runans
1

Min Sally är 6 månader, vi gick valpkurs i våras.  Nu kör vi lite ringträning för vi ska testa utställning i Eskilstuna om ett par veckor. Ska bli spännande att se vad domaren tycker och om jag får fason på öronen. Är min första sheltie så det är nytt allt detta med päls och öron (har en dansk-svensk gårdshund sen tidigare).

Agility verkar kul så det ska vi prova på när Sally blir äldre. Vi har just anmält oss till en klickerkurs, det verkar som rolig och effektiv träning. 

Sally älskar att leka med en stor plastboll som hon föser framför sig och gärna dribblar med mig. Inget som dansk-svensken gör, han bara jagar bollen, biter och sliter i den så den går sönder.  Har hört om något om bollvallning för/med hund som en speciell aktivitet? Någon som vet mer om vad det kan vara?

_Wilma
0

#12 Låter spännande med bollvallning! 🙂

[MinIda]
1

Tränar Agility på kurs, Sök på skoj, lydnad på skoj (Har gått vardagslydnad på kurs), tricks, match shows ibland 🙂

xina10
1

Har gått valpkurs med Buffy, allmänlydnadskurs med Phoebe, tävlingslydnsdskurs 1 med Buffy. Har anmält båda till kommande kurser i tävlingslydnad. Kör discdogs med Buffy på skoj och provar det med Phoebe oxå men hon fångar discen rullandes. Buffy älskar sin boll så den sparkar jag iväg så hämtar hon den och dribblar tillbaka den till mig. Här även köpt hem en hel del agillity hinder som vi testat på i sommar och tycker de varit duktiga på det och tycker det är kul.

//Jonnix

EC84
1

Vad roligt att höra vad ni pysslar med! Discdogs var ett nytt begrepp för mig, haha! :) Jag tycker mest att det är roligt att göra något tillsammans med hunden, sen vad det är eller om man ens tävlar är väl av mindre betydelse. Ska bli kul när han blir lite äldre och vi kan sätta igång, det ser jag verkligen fram emot. Tycker om att plocka svamp och bor granne med ett naturreservat, så kantarellsök vore skoj att prova på också!!

Kitten86
1

Discdog är frisbeesport med hund vilket är roligt för både hund och förare. Om man tävlar i det blandas det med tricks etc vilket är jättehäftigt att titta på.

Kan bjuda på en bild med min herre när vi kör lite discdog, han gör nästan en halv bakåtvolt medans han fångar den (ser ut som han knäcker nacken).

EC84
0

#16 Häftig bild! Verkar kul, skulle vilja prova sedan!

Tjalleman
0

Här är det bara agility som tävlas.

Men har även provat på annat också,som fårvallning,det är så roligt.Lite lydnad, rallylydnad,klicker,blodspår,vanligt spår,bollvallning,

Men i första hand är mina 2 hanar familjemedlemmar.

Runans
1

Kan du berätta mer om bollvallning?

Kitten86
0

Googla på treiball så hittar du en del skojj 😉

Runans
0

Tack det såg kul ut. Krävs många bollar och mycket träning, men hundarna såg ut att ha hur kul som helst : )

Cassii
1

Vi tävlar i lydnad, agility, rally och debut i freestyle i september. Ska börja med spåret, söket och rapport nu med den yngsta och alla delar kring de. Viltspår kör vi även ibland och tanken är att jag o min yngsta så småningom ska ut och tävla i brukset så jag lär mig tills jag får hem min brukshund om ca. 2 år 🙂👍

ahlbergaren
0

Vi håller på med lite allt möjligt… Framförallt att träna bort problembeteende i vardagen 😉 Lite drag, tricks, parkour, viltspår & rallylydnad på hobbynivå. Mest intensivt blir det med tävlingslydnad och spår.

Helenaw87
0

Då mina föräldrar hade Sheltie tränade dom henne i spår och sök… jag var den ende som ställde ut henne hehe

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

EC84
0

#23 Spännande! Vad är det för hund du får hem? :) Kul förresten att så många tränar aktivt med sina hundar.

Cassii
0

#26 Blir malle, terv eller kelpie! :)

EC84
0

#26 Malinois är verkligen en fantastiskt vacker hund!! För egen del känns sheltie lite mer lagom just nu ;) Helt off topic så såg jag en helt gigantisk hund ute igår. Har aldrig sett en så stor hund i hela mitt liv, var tvungen att gå fram och fråga vilken ras det var och tydligen blandning av varg (?!) och Alaskan malamute :S

Cassii
0

#28 Ja visst är de, längtar till dagen om två år. Känns verkligen som mer lagom för mig än sheltien, mina shelties är slutkörda varje dag och ändå skulle jag vilja göra mer :)

Jaha oj en varghybrid eller?

Frida.S
1

Min Bonnie är 18 månader och vi tränar agility, lydnad, freestyle, och har även tävlat lite rallylydnad.