Storlek hos sheltie
Vore lite roligt att se hur mycket era shelties väger och hur höga dom är. Lite pga. att jag tycker sheltien varierar så mycket i storlek och därför lite rädd att skaffa en. Annars (nästan) den perfekta rasen ;) Ja i vilket fall fyll i tabellen nedan, om du har tik fyll i där det står tikar för hanar samma sak. Vikt i kg och mankhöjd i cm. Tror alla förstod men annars är det bara att fråga!
Tikar
Vikt:
Mankhöjd:
Hanar
Vikt:
Mankhöjd:
Sedan en bonusfråga, kan ni bära era hundar/lyfta upp dom utan att det blir allt för jobbigt? Kommer absolut inte gå runt och bära på valpen eller den vuxna hunden men allting känns mycket enklare om man kan lyfta upp hunden/bära hunden om man måste.
Tikar
Vikt: ca 7,5 kg
Mankhöjd: ca 40 -41 cm (11 månader (ej haft första löpet ännu))
Jag kan absolut både lyfta och bära en bit om det skulle behövas.
Tikar
Ålder: 13 månader
Vikt: 4,5 kg
Mankhöjd: 34 cm
Kennel: Från en privatperson
Min hund är jätte lätt att bära, skulle kunna bära henne en hel dag 
Tik: 2år
Höjd: 35 cm
Vikt: Numera efter muskeluppbyggnad 7 kg
Hane: 7år
Höjd: 35,5cm
Vikt: 8kg
Hane: 2 år
Höjd: 37 cm
Vikt: 8 kg
Han är också väldigt lätt att bära, kan lätt ta honom under armen när vi t.ex går på bussar. ;)
Tack för alla svar! Ja det ser bättre ut än vad jag trodde, trodde att dom som var runt 40 i mankhöjd skulle väga mer. Kan ni tipsa om en kennel som höftledsröntgar sina hundar och (ev.) MH testas? Men viktigast med höftledsröntgen. Juste ålder är bra att ha med, kennel likaså. Ändrar lite i mallen: Tikar Ålder: Vikt: Mankhöjd: Kennel: Hanar Ålder: Vikt: Mankhöjd: Kennel:
Tikar
Ålder: 2.5 år ungefär
Vikt: Ca. 5.3 kg
Mankhöjd: Prick 33 cm
Kennel: Skriver inte ut sådant.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
TIk 1:
Ålder: Snart 5
Vikt: 6kg
Mankhöjd: 33cm
Tik 2:
Ålder: Snart 2
Vikt: 4,7kg
Mankhöjd: 32,5cm
Tik
Ålder: 2,5
Vikt: 7,5 kg
Mankhöjd: 36,5-37 cm
Hane
Ålder: 8 mån
Vikt: 6,5 kg
Mankhöjd: 38 cm
Båda går lätt att bära korta stunder.
Tik ålder: 11 månader vikt: 7,5 kg mankhöjd: 37 cm
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Tikar
Ålder: 10 mån
Vikt: 5 kg
Kennel: Nordängens (MH samt HD testar ) :)
Tikar
Ålder: 7 mån den 4 mars
Vikt: 8 kg
Mankhöjd: Var svårt att mäta, men omkring 36 cm
Kennel: Klöverbakkens kennel i Danmark.
Slänger in en extra fråga och hoppas att det är okej, när har sheltien vuxit färdig?
//Jonnix
#11 Det är väldigt individuellt men runt 7-12 månader brukar de flesta vara i "vuxen" höjd. Dock utvecklas ju muskler och sånt även efteråt =)
Vår Kiira växte klart redan vid 6 månader medans Ressu växte den sista 0,5cm ännu vid 9 månader.

Hane: 1,5 år
Höjd: 45cm
Vikt: 12kg
Min pojke orkar jag inte bära allt för länge, men då är ju jag ganska klen också ;)
Tik: 10 månader
Höjd: 32 cm (svårt att mäta, har ej haft första löpet än ;))
Vikt: 4,5 kg
Hon väger ju så lite än så länge, så jag kan bära henne länge.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Hane: ca 2,5 år
Höjd: 47 cm
Vikt: 12-14 kg
Kan bära honom och lyfta upp honom utan problem. Får göra och kan hantera han som jag vill, min "lilla" plutt. Ingen storlek på hund man dock bär omkring på för länge då det blir smått otympligt, vikten är inget problem. Men han är ändå min lilla knähund vars mål i livet är att charma alla han möter 
Puttar upp om någon mer vill skriva :)
Tik: 2 år
Vikt: 8 kilo
Mankhöjd: 40 cm
Jag kan bära penny med lätthet =) Har dessutom lärt henne att hoppa upp i famnen när jag står så slipper jag böja mig ner haha
Hane: ca. 4,5år
Vikt: 10kg
Mankhöjd: 41cm
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#11 Min tik var färdigvuxen vid 5-6 månader 
Tikar (Ronja)
Vikt: 8,5 kg
Mankhöjd: 39cm
Ronja är en rätt så grov tik med mycket kraftig benstomme. Jag tycker 8,5kg låter rätt mycket. Dock så känns hon som om hon är i bra hull. :)
Hanar (Viggo)
Vikt: nästan 5kg
Mankhöjd: 34,5 cm
En litn och mycket nätt hane.
Mvh Emelie 
Hane: 2,5 år
Vikt: 6-7 kg
Mankhöjd: ca 38 cm
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se

Tik
vikt: 5,7kg
mankhöjd: 34cm
har en kompis som har en sheltietik som väger 10-11 kg och är 44cm i mank. Så det är stor skillnad på våra hundar :P
Ja, visst varierar rasen i storlek. Min herre är ju än så länge störst iaf (av alla som delgett storlek här på sheltie ifokus) med sina 47 cm.
Vet också en sheltie som är en riktigt liten dam, "beckibus" härinne har en sheltietik på dryga året som mäter ca 28 cm och väger runt 2 kg. Hon må vara liten men hon har skinn på näsan 
Skulle vilja dela en video när "helan och halvan" leker, men vet inte hur man gör… Då måste den väl ligga på youtube, eller liknande?
#23 oj oj oj vad stor! Var han väldigt stor från första början? Jag tror att den måste ligga på youtube men om man tittar under övrigt ovanför publicera kommentar så står det "infoga video" så jag antar att det är där man gör det!

Oj! Ja dom varierar verkligen i stlk. :)
#25 hur liten är Wilma då?
Lite på den stora sidan har han nog alltid varit, trodde han skulle bli maxad, men så kom han in i en växtperiod och slutade aldrig växa
Men har ju hört om shelties som är betydligt större också…!
#27 Wilma är 32 cm i mankhöjd och hon väger 4,5 kg.
#29 lika stor som båda mina då :)
Jag gillar de mindre sheltiesarna och går under kategorin "small" i agilityn 
Aliz är tik
sex månader
30 cm mankhöjd
o väger 3,9 kg
Phoebe tik 1år och 2 månader. Vikt : 9,5 kg Mankhöjd : 38,5
//Jonnix
Ändrar lite för Wilma som är äldre nu…
Ålder: 2 år och 5 månader
Mankhöjd: 32 cm
Kennel: Crumb´s 🙂
Hon väger lite mer, vilket är naturligt då hon blivit helt vuxen. Hon är ändå så lätt att jag orkar bära henne långt (behövs inte för hon skulle kunna springa en hel dag 🥵 ).
… och så Milla …
Ålder: 19 veckor
Kennel: Madmax 🙂
Milla orkar också springa hur långt som helst. Är t o m snabbare är Wilma nu. Jag bär henne i trappor och i och ur bilen än så länge. Bara bra att hon är försiktig. 🙂
Ändrar för Dizzy med (mitt användarnamn tidigare var Clifford & Dizzy) kön: tik ålder: 2, 5 år vikt: 7.8 kg mankhöjd: 39 cm (inrätta i agility) (såg att jag hade gissat på 40/41cm förra gången). kennel: Elverlamshuset i Danmark
Hanar Frankie (skuggad rödsobel) Ålder: 7,5 år Vikt: 10,5kg Höjd: 41cm Love (guldsobel) Ålder: 5 år Vikt: 9,5kg Höjd: 40cm Kazper (trefärgad) Ålder: 4 år Vikt: 7kg Höjd: 35cm Alla tre är efter engelsk-amerikanska linjer, därför är deras benstommar kraftigare än vanliga engelskt typade shelties. Men inte heller lika kraftiga som rent amerikanska. Rätt lagom tycker jag. Min förra sheltie var en tik. Hon vägde typ 8kg och var 35,5cm hög. Men hon var lite rundare än hon skulle så hon skulle nog egentligen ha vägt omkring 7kg. Hon var efter helt engelska linjer, hennes ben var smalare än katternas.
Vet inte exakta mankhöjden men hon är i small i agility. På gränsen till medium men hon hamnade i small. Hennes vikt är runt 8 kg. Och hon är en tik.
#40 Gränsen till medium i agility går vid 35 cm, så då är hon lite mindre. 🙂
#41 Okej tack, tror hon var 34 cm då. För agilitykursledaren sa att det bara var om någon cent. 🙂
Men, väger Ida för mycket. För nu då jag har kollat igenom allas så ja.. Verkar hon överviktig. Men hon ser absolut inte överviktig ut. Hon har en jätte slank kroppsform och flera säger att hon ser för smal ut.
Kan någon bara svara på denna fråga. Skulle uppskatta svar oerhört mycket. 🙂
Hundar har ju olika kraftig benstomme och olika mycket muskler. Man brukar kunna känna om hunden är för kraftig eller för smal. Man ska exempelvis kunna känna revbenen tydligt. 🙂
Tik Daisy väger 3,6 kg och är ca 28 cm hög Lätt att bära på tycker jag:) hon är ett halvår så återstår att se om hon blir högre :)
Hälsningar
Fredrika
Neej Ziggy verkar vara minst haha
Hane Sobel
Ålder: 19 mån idag
Vikt c:a 4,5 Kg
Höjd: 29 cm !!!
Jag har honom i en stor bag på t banan när jag åker till jobbet tycket det känns skönast så bland allt folk, den väskan bara älskar han går faktiskt o lägger sig i den på dagarna också när vi är på jobbet. Och det är inte så tungt att bära honom.
Hane: Tre färgad
Ålder: 6 månader
Vikt: 10 kg
Mankhöjd: 41 cm
Kennel: privat uppfödare (endast pappan med stamtavla)
Hej!
Det är väldigt bra att höftledsröntga och MH eller BPH testa sheltiesarna, men det viktigaste och det man bör se efter när man köper just sheltievalp är ögonlysningsprotokollet på valpen, tiken och hanen. När det gäller benen, så är det främst sheltiehäl man ska se upp med. Sheltiehäl är svaga/tunna ligament som håller fast hälsenan på plats. Om ligamenten går av, så halkar hälsenan på sidan. Det är ofta mycket smärtsamt för hunden och bör opereras.
Hade du letat efter en schäfer så hade jag definitivt rådit dig att främst leta efter en kennel som höftledsröntgar. Hade det varit en pudel, så ska man titta tillbaka i stamtavlan om det finns epilepsi, en spets efter patellakollade föräldrar osv.
Vänliga hälsningar
Anna Knutson
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
Tror att svaret ovan hamnade på "fel" tråd… Anna
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
Lewis
Ålder: 4 år
Vikt: ca 5,6 kg
Mankhöjd: ca 34,5 cm
Kennel: Queedy
Mio
Ålder: född 3 februari 2013; 8 månader.
Vikt: 7,0 kg
Mankhöjd: mellan 35,5 och 36 cm
Kennel: Lundecock
Mio är mycket kraftigare än Lewis, men Lewis ska nog ligga på 7 kg egentligen. Lewis har varit extremt matkräsen sen han var liten, men med lille Mio som slänger i sig maten och har inte sett mat på dagar enligt honom äter Lewis två gånger om dagen och även mer mat (han kunde matvägra helt vissa dagar förut).
Gizmo född 2003-2011
Han blev 8,5 år
Höjd: 54 cm manken!!
Vikt: 21 kg.
En riktigt stor kille.
Många förväxlade honom med en collie, men det var han ju inte.
Vörlden snällaste och klokaste vovve jag någonsin har haft.
Dessutom älskade han att dyka efter saker i sjöar och i havet.
En riktig sjöbjörn.
Vatten var hans andra hem kan man säga.
Saknar honom varenda dag.
- Redigerat 2024-02-15 02:30 av shelties4ever
#0: Hej!
Viggo är hane och han har alltid varit stor för sin ras. Han är 6.5 år.
Mankhöjd: 47 cm
Vikt: 15 kg
Kennel: A Summerlove; Like a wish.
Försökte mycket med olika sorters mat. I början hade vi Royal canine, sen Magnussons ett tag men sen bytte vi till Hill's pga cystinstenar men det gillade han inte heller. Till slut efter op köpte vi Purina Ha som han älskar. Både torrfoder o blötfoder på burk. Han har en stor matlust o behöver mycket motion. Vi försöker nu hitta en omplaceringsplats eftersom maken fått svår sjukdom och jag har ont av artros litet överallt.